۲ بهمن ۱۳۹۶، ۱۷:۲۴
کد خبر: 82804527
T T
۰ نفر
نگاهي به دستاوردهاي دولت تدبير و اميد در شهرستان ورامين

تهران-ايرنا-ورامين ، يكي از مهمترين شهرستان هاي استان تهران است كه نه تنها در حوزه اقتصادي و كشاورزي ، كه در حوزه هاي فرهنگي و اجتماعي نيز يكي از تأثيرگذارترين شهرستان كشور محسوب مي شود و همگان آن را با قيام خونين 15 خرداد سال 42 مي شناسند.

به گزارش ايرنا ، قيام خونين 15 خرداد سال 42 مردم ورامين در حمايت از مرجعيت شيعه كه در آن چندين نفر از بهترين جوانان اين ديار به شهادت رسيدند باعث شد تا رژيم ستم شاهي ، اين شهرستان را در حوزه هاي مختلف در محروميت نگاه دارد به گونه اي كه اين منطقه باوجود نزديكي به تهران ، از كمترين امكانات بي بهره بود.
با پيروزي شكوهمند اسلامي ملت ايران به رهبري امام راحل و شروع جنگ تحميلي ، مردم اين ديار بار ديگر در صحنه حضور پيدا كرده و بيش از يك هزار و 400 شهيد تقديم اسلام كردند.
پس از جنگ و با آغاز دوران سازندگي ، اين شهرستان نيز از خدمات نظام برخوردار شد و اجراي چندين و چند پروژه عمراني ، بخشي از عقب ماندگي ها را جبران كرد ، هر چند كه اين محروميت ها به حدي بود كه انبوه حمايت هاي دولت هاي مختلف نيزنتوانست به طور كامل ، مشكلات را برطرف كند.
با روي كار آمدن دولت يازدهم و توجه ويژه اي كه به اين شهرستان صورت گرفت ، بسياري از مشكلات به ويژه در حوزه روستايي برطرف گرديد به گونه اي كه امروز بسياري از مناطق روستايي شهرستان ، از سرعت پيشرفت بيشتري نسبت به مناطق شهري برخوردار شده است.
برخورداري مناطق روستايي از اعتبارات ويژه به خصوص از محل ماليات بر ارزش افزوده باعث شده تا از نرخ مهاجرت روستائيان به مناطق شهري كاسته شده و امروز تمامي روستاهاي شهرستان از زيرساخت هاي كامل آب ، برق ، گاز ، تلفن ، راه روستايي استاندارد و اينترنت پرسرعت برخوردار شوند و اكثر روستاها به سمت فعاليت هاي فرهنگي حركت كنند.
در حوزه راه و حمل و نقل ريلي نيز اقدامات بسيار مهمي در شهرستان ورامين به واسطه توجه دولت صورت گرفته به گونه اي كه پروژه اي كه بيش از 10 سال پيش به عنوان قطار شهري آغاز شده بود و هيچ گونه اقدامي براي آن صورت نگرفته بود ، توسط دولت يازدهم و دوازدهم با سرعت اجراي بسيار زيادي برخوردار شود.
اجراي دو پروژه مهم زيرگذر 15 خرداد و پل روگذر امام رضا (ع) ورامين به عنوان گلوگاه اجراي قطار شهري تهران – ورامين – گرمسار تنها بخشي از فعاليت هاي دولت در شهرستان ورامين است كه براي اجراي آن بيش از يكصد ميليارد تومان هزينه صورت گرفت و اين در حالي است كه به گفته مديرعامل شركت راه آهن جمهوري اسلامي ، اعتبار اين شركت در سال براي احداث ابنيه ، 800 ميليارد تومان است كه يك هشتم آن فقط به ورامين اختصاص يافته است.
امروز با وجود آن كه پروژه قطار شهري تهران – ورامين به طور كامل اجرا نشده ولي بسياري از مردم اين شهرستان از آن براي رسيدن به تهران استفاده مي كنند.
در حوزه راه نيز ، يكي از مهمترين پروژه هاي در دست اجراي دولت در حوزه ورامين ، مربوط به جاده موسوم به آبباريك – چرمشهر است كه با همت دولت ، فاز نخست اين پروژه اجرا شده و به زودي به طور كامل زير بار ترافيك مي رود.
اجراي پروژه آزاد راه آبيك – چرمشهر ، ديگر پروژه مهم دولت در حوزه راه است كه بخشي از اين مسير در محدوده شهرستان ورامين بوده و بسياري از مشكلات اين شهرستان را برطرف و به طور كامل ورامين را از بن بست خارج مي كند.
در حوزه كشاورزي نيز دولت يازدهم و دوازدهم تغييراتي اساسي در شهرستان ورامين به وجود آورده به گونه اي كه با اجراي طرح هاي مختلف ، در سال زراعي جاري بيش از 2 هزار و 500 هكتار به اراضي زير كشت ورامين افزوده شده است.
يكي از محدوديت هاي شهرستان ورامين در توسعه فعاليت هاي كشاورزي ، كمبود منابع آبي است كه دولت با اختصاص تسهيلات ويژه به ياري كشاورزان ورامين آمده و كشاورزان با اين اعتبارات بيش از 17 هزار هكتار از اراضي را طي 4 سال گذشته به تجهيزات آبياري نوين مجهز كرده اند.
در حوزه صنعت نيز با وجود مشكلاتي كه بسياري از توليد كنندگان بخش خصوصي با آن مواجه بودند حمايت هاي دولت به فعاليت مجدد بسياري از اين واحدها منجر شد كه نمونه بارز آن را مي توان در شروع به كار مجدد كارخانه قند ورامين و بازگشت به كار بيش از 175 كارگر آن مشاهده كرد.
هرچند كه شهرستان ورامين از محروميت هاي بسياري رنج مي برد ولي مردم اين ديار اميدوارند كه به واسطه تلاش هاي دولت تدبير و اميد ، اين محروميت ها به پايان رسيده و دوره رونق همه جانبه آن آغاز شود.
ورامين با 300 هزار نفر جمعيت در 35 كيلومتري جنوب شرق تهران واقع شده است.
*براي اطلاع از اخبار متنوع انتشار يافته در شبانه روز با كانال ايرنا استان تهران در تلگرام به نشاني IRNATEHRAN@ همراه شويد.
خبرنگار: سيد حسن ميري انتشاردهنده:موسي فعاليان
تهرام/7254 / 1539
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه