۳۰ دی ۱۳۹۶، ۲۰:۰۴
کد خبر: 82802316
T T
۰ نفر
تاكید العبادی بر یكپارچگی خاك عراق در دیدار با نیچروان بارزانی

بغداد – ایرنا – حیدرالعبادی نخست وزیر عراق در دیدار روز شنبه نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم كردستان عراق با وی، بر حفظ یكپارچگی این كشور تاكید كرد.

به گزارش ایرنا، بیانیه دفتر نخست وزیر عراق حاكی است: طرفین در این دیدار همچنین بر حل احتلافات براساس قانون اساسی عراق تاكید كردند.
گزارش حاكی است حیدر العبادی ادامه نشست ها بین كمیته های ویژه امور فرودگاهها به منظور استقرار حاكمیت دولت مركزی بر فرودگاههای اربیل و سلیمانیه را یك ضرورت دانست و تاكید كرد باید هرچه سریعتر حاكمیت سیاسی عراق براساس قانون اساسی عراق بر معابر مرزی و فرودگاهها اعمال شود.
عبادی در این دیدار اضافه كرد كه اقلیم كردستان عراق ضروری است نفت تولید شده را از طریق شركت وابسته به دولت مركزی روانه بازارهای بین المللی كند
وی در ارتباط با بررسی لیست حقوق بگیران اقلیم نیز بر ادامه فعالیت كمیته های مرتبط به حقوق اعلام كرد كه این فرایند در سریعترین زمان ممكن به پایان برسد تا حقوق كاركنان توسط دولت مركزی پرداخت شود.
در دیدار حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز شنبه در بغداد با هیات اقلیم كردستان عراق علاوه بر نیچروان بارزانی نخست وزیر، قباد طالبانی معاون نخست وزیر و دكتر فواد حسین نیز حضور داشتند.
این نخستین دیدار از نوع خود پس از برگزاری همه پرسی استقلال كردستان عراق در روز سوم مهرماه امسال و در پی آن به اوج رسیدن تنش میان بغداد و اربیل است.
از مهمترین نقاط اختلاف میان دو طرف طی ماههای اخیر، اصرار بغداد بر اعلام بطلان همه پرسی و نتائج آن از سوی اربیل و از سوی دیگر درخواست اربیل از بغداد برای حفظ نسبت بودجه اقلیم در حد 17 درصد قبلی و عدم كاهش آن به رقمی كه بغداد در نظر دارد یعنی 12.67 درصد بودجه كل كشور است.
طی یك دو هفته گذشته چند هیات فنی میان اربیل و بغداد رد و بدل شد و راهكارهای رفع اختلاف در زمینه نحوه اداره گذرگاه های مرزی، فرودگاه های اربیل و سلیمانیه و نیز دقیق سازی سیاهه نام كارمندان دولتی اقلیم برای پرداخت حقوق آنان از سوی بغداد مورد بررسی قرار گرفت.
نیچروان بارزانی با هیات همراه امشب راهی تهران شد تا با مسوولان جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل مختلف دیدار و گفت و گو كند.
خاورم**351**380**

سرخط اخبار جهان