۲۷ دی ۱۳۹۶، ۱۷:۳۴
کد خبر: 82799365
T T
۰ نفر
يك كارشناس: مشكل پيام رسان هاي داخلي، پول نيست

تهران- ايرنا- يك كارشناس ارتباطات و فناوري اطلاعات طرح مسائلي مانند اختصاص بودجه براي راه اندازي پيام رسان هاي داخلي را يك موضوع فرعي دانست و گفت: مشكل جاي ديگري است و با اختصاص مبلغ حل نمي شود.

كيوان نقره كار امروز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: چندي پيش پيام رسان هايي در داخل كشور با حمايت هاي خاص و اختصاص تسهيلات ويژه راه اندازي شدند اما مي بينيم كه چه سرنوشتي دارند و اكنون در چه وضعي به سر مي برند.
به گفته وي، مروري بر اتفاق هاي چندسال اخير براي شبكه هاي اجتماعي داخلي بيانگر آن است كه مشكل پيام رسان داخلي، تسهيلات نيست؛ بلكه بايد جاي ديگر دنبال حل مشكل بود و ايجاد پيام رسان داخلي با اين وضعيت چندان شدني نيست.
دبير شوراي عالي فضاي مجازي بتازگي از ابلاغ مصوبه اي براي اعطاي 50 ميليارد ريال وام بدون بهره و سهل الوصول به همه پيام رسان هاي داخلي خبر داد و گفت: دولت و حاكميت وظيفه دارند موانع سر راه را بردارند و باقي كار به عهده بخش خصوصي است كه با اين تسهيلات اقدام كنند.
نقره كار ادامه داد: ايجاد پيام رسان با تعداد مخاطب محدود شايد امكانپذير باشد اما راه اندازي يك شبكه پيام رسان كه علاوه بر جذب مخاطب توانايي ماندگاري نيز داشته باشد، نكته ديگري است.
وي بي اعتمادي كاربران را يكي از عوامل مهم در ناپايداري شبكه هاي اجتماعي داخلي دانست و گفت: اعتمادسازي فقط با قانون و مقررات وضع كردن ايجاد نمي شود؛ زيرا قراردادها همواره در شرايط خاص ناديده شده اند.
اين كارشناس فرهنگ سازي، آگاهي دادن به كاربران و ايجاد حس اعتماد از روش هاي ديگر غير از قراردادهاي معمول را راهكارهاي مناسب براي ايجاد پيام رسان هاي داخلي دانست و افزود: بايد به جاي هزينه كردن براي ايجاد پيام رسان داخلي جايي ديگر هزينه كرد و سپس ديد همين شبكه هاي اجتماعي پرطرفدار خارجي چگونه در خدمت ما قرار خواهند گرفت.
نقره كار يادآوري كرد: اكنون بسياري از طرح هاي ملي در بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات داريم كه تسهيلات لازم را دريافت كرده اند اما از كيفيت و مطلوبيت لازم برخوردار نيستند و برخي از آنها نيز رها شده اند.
وي از برخي وعده هاي گذشته انتقاد كرد كه نخست بر زبان آورده مي شدند و سپس به فكر چاره سازي براي آن بر مي آمدند.
«بايد ديد براي پرداخت اين رقم تسهيلات چه مبنايي در نظر گرفته شده و آيا تسهيلات گيرنده از توانايي لازم برخوردار است يا خير و سرنوشت تسهيلات چه مي شود».

** ويژگي هاي يك پيام رسان جامع
نقره كار با بيان اينكه نمونه هاي زيادي مي توان برشمرد كه با برخوداري از امكانات فراوان و تزريق هاي خوب مالي به هيچ جايي نرسيده اند، گفت: براي ايجاد يك پيام رسان فقط وجود كاربران زياد مطرح نيست؛ بلكه بايد ديد ميزان ماندگاري در پيام رسان چقدر است.
اين كارشناس كيفيت و كارآيي در يك پيام رسان را مهمترين وجه ماندگاري آن دانست و افزود: نوآوري در ايجاد يك پيام رسان كه بتواند در برابر رقبا ايستادگي كرده و كاربران را به سمت خود بكشاند مهم است كه متاسفانه ما خيلي توجهي به آن نداريم.
نقره كار به تلاش هاي اخير در زمينه پرداخت بانكي بر بستر تلفن هاي همراه اشاره كرد و يادآور شد: فقط با كپي كاري و سرهم كردن چند دستگاه توانسته ايم به اين بخش برسيم.
به گزارش ايرنا، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نوزدهم دي ماه امسال در يكي از صفحه هاي اجتماعي درباره ايجاد شبكه هاي اجتماعي داخلي نوشت: سرويس هاي بومي براي توسعه علاوه بر پشتيباني مالي، نيازمند امان نامه‌اي در بخش هاي قضايي و امنيتي هستند كه دولت به تنهايي قادر به ارائه چنين تضاميني نيست.

خبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2078*1961*
مصاحبه: محمدمهدي بهرامي* انتشاردهنده: مريم مسعود
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد