۲۷ دی ۱۳۹۶، ۱۶:۳۸
کد خبر: 82799294
T T
۰ نفر
13میلیون میانسال از بسته خدمات سلامت وزارت بهداشت بهره مند شدند

اهواز - ایرنا - رییس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: از پارسال تاكنون بیش از 13 میلیون فرد میانسال در رده سنی 30 تا 59 سال كه در سامانه پرونده الكترونیك وزارت بهداشت ثبت نام كرده اند از بسته خدمات سلامت بهره مند شدند.

دكتر مطهره علامه چهارشنبه در حاشیه كارگاه پایش منطقه ای خدمات سلامت میانسالان در هتل پارس اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهاركرد: این خدمات به تدریج گسترش بیشتری پیدا می كند؛ نظام ارایه خدمات بهداشتی اولیه آمادگی دارد خدمات مختلفی از جمله مشاوره تغذیه، مشاوره برای فعالیت بدنی، غربالگری برای سلامت روانی و بیماری های خطرناك از جمله فشار خون بالا، دیابت و چربی خون بالا كه منجر به سكته قلبی و مغزی و سرطان می شوند را حتی برای افرادی كه در ظاهر هیچ مشكلی ندارند ارایه كند.
وی افزود: برنامه سلامت میانسالان به صورت آزمایشی از چندین سال پیش آغاز شده بود ولی در طرح تحول سلامت گسترش كشوری پیدا كرد و محتوا و فرآیند ارایه خدمات تغییرعمده كرد تا خدمات در تمام نقاط كشور پیاده سازی شود.
علامه بیان كرد: گروه میانسال كشور جمعیت 30 تا 59 سال تمام كشور هستند كه بالغ بر 32 میلیون نفر جمعیت در این گروه را شامل می شود.
رییس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ادامه داد: این گروه به صورت عمده، نیروهای شاغل هستند كه مشكلات سلامت آنها در دوره ای كه به شدت مشغول كار و توجه به سایر افراد خانواده هستند به خوبی مشخص نمی شود و برخی از آنها در پایان این دوره با مشكلات سلامتی روبه رو می شوند كه قابل پیشگیری بوده است.
وی اضافه كرد: بسته خدمات سلامت میانسالان وزارت بهداشت برای این گروه، سه بخش مهم دارد كه در بخش نخست این خدمات شامل شیوه زندگی این افراد است كه باید تغذیه نامطلوب، چاقی، فعالیت بدنی ناكافی و استعمال دخانیات از آن حذف شود زیرا این موارد عامل و زمینه بسیاری از بیماری های كشنده از جمله دیابت، فشار خون، قلبی و عروقی و سرطان ها است.
وی بیان كرد: هسته اصلی خدمات سلامت میانسالان، كنترل این عوامل خطر است چون نقش پیشگیری كننده در بسیاری از بیماری های كشنده و ناتوان كننده دوره میانسالی را دارند.
وی گفت: بخش دوم، مربوط به خدمات غربالگری و تشخیص زود هنگام بیماری های اصلی در این دوره است از جمله اینكه میزان خطر سكته قلبی و مغزی، بیماری های قلبی و عروقی كه نخستین عامل مرگ در این گروه است به موقع تشخیص داده و میزان خطر اعلام و كنترل شود.
علامه افزود: غربالگری سرطان ها به ویژه سرطان پستان و دهانه رحم برای زنان و روده بزرگ برای زنان و مردان میانسال نیز از جمله خدمات است چون در مراحل اولیه قابل تشخیص و درمان هستند.
رییس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اظهار كرد: سومین دسته خدمات مختص زنان میانسال است و مربوط به سلامت باروری آنها از جمله عفونت های آمیزشی و خونریزی غیر طبیعی، مشكل روابط بین فردی و زناشویی بین دو زوج، و دوران یائسگی در زنان است كه در بسته خدمات سلامت ویژه زنان مورد توجه قرار گرفته است.
وی خاطرنشان كرد: در حاشیه كارگاه 2 روزه پایش منطقه ای خدمات سلامت میانسالان، نظام خدمات بهداشتی، درمانی در خوزستان توسط كارشناسان وزارت بهداشت از سایر دانشگاه های علوم پزشكی منطقه دیدن شد و بر اساس چك لیست های پایش این خدمات، دانشگاه علوم پزشكی اهواز از رتبه بسیار خوبی در ارایه این خدمات برخوردار است.
3004 / 6037
خبرنگار: خاطره غفاری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
۰ نفر