۲۴ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۳۸
کد خبر: 82795466
T T
۰ نفر

دانشگاه تهران از سید ضیاء هاشمی قدردانی كرد

۲۴ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۳۸
کد خبر: 82795466

تهران - ایرنا - رییس دانشگاه تهران در مراسم معرفی برگزیدگان این دانشگاه، از دكتر سیدضیاء هاشمی سرپرست سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به پاس خدمات وی در زمان تصدی این مسئولیت قدردانی كرد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی معاونت فرهنگی دانشگاه تهران، محمود نیلی‌احمدآبادی در مراسم معرفی و قدردانی از برگزیدگان دانشگاه تهران در دهمین جشنواره ملی حركت گفت: نام دانشگاه اگر بلند است، مدیون خدمات و تلاش دانشجویان و اساتید است و در طول تاریخ 84 ساله این دانشگاه براساس همین عملكرد شناخته شده است.
وی با بیان اینكه اكنون باید به آینده بیاندیشیم، گفت: افق دانشگاه تهران فقط در سطح ملی نیست، دانشگاه تهران در جایگاه جهانی است و رقابت آن هم بین‌المللی است.
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: مردم در كشور ما انتظار دارند دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه برتر كشور، پرچم آموزش عالی را به دست بگیرد و افتخارآفرینی كند.
وی با بیان اینكه عملكرد دانشمندان ما در جهان مثال‌زدنی است، تاكید كرد: در داخل كشور، با كاربردی شدن علم هنوز فاصله زیادی داریم.
نیلی بر فعالیت‌ انجمن‌های علمی و تشكل‌ها برای تشكیل شبكه بین‌المللی تاكید و اظهار كرد: انتظارم این است كه با كشورهای همسایه و كشورهایی كه مشتركات زیادی با آنها داریم وارد همكاری شده و زبان‌مان زبان بین‌المللی شود.
رئیس دانشگاه تهران تصریح كرد: رشته‌های علوم‌انسانی و اجتماعی باید فعالیت‌های دانشجویان را در قالب تشكل‌های مختلف بررسی كنند تا مشخص شود كه چقدر در شكل‌گیری شخصیت‌های دانشجویان، اخلاق حرفه‌ای و نیز توسعه علمی موثر بودند. این مهم می‌تواند در قالب پایان‌نامه بررسی شده تا از دل آن متوجه شویم كه چگونه باید تشكل‌ها را پشتیبانی كرد و در كدام حوزه‌ها بیشتر تقویت كنیم.
نیلی بر بررسی میزان موفقیت‌ تشكل‌های دانشجویی در شكل‌دهی شخصیت دانشجویان، اخلاق حرفه‌ای و توسعه علمی آنها در قالب پایان‌نامه‌های علوم‌انسانی و ‌اجتماعی تاكید كرد.
معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم با بیان اینكه نزدیك به 9 هزار و 500 انجمن علمی در قالب اتحادیه‌های مختلف تعریف شده و فعالیت دارند، گفت: گسترده‌ترین تشكل‌ها انجمن‌های علمی هستند. متاسفانه یكی از مقوله‌های جامعه ایرانی این است كه در آن كار جمعی و فعل جمعی جایگاهی ندارد.
غلامرضا غفاری بر فاصله گرفتن از فردگرایی تاكید كرد و ادامه داد: معمولا جامعه ایرانی به عنوان یك جامعه فردگرا با دایره‌های محدود شناخته می‌شود و كمتر به عنوان جامعه‌ای كه باید صفت جمعی داشته باشد، از آن نام می‌بریم.
وی با بیان ویژگی‌های جشنواره ملی حركت اضافه كرد: جشنواره حركت نشان از یك حركت جمعی است. جمع بزرگ دانشجویی در كنار هم به خوبی تعامل و گفت‌وگو دارند و امر جمعی را به عنوان حلقه مفقوده جامعه نشان دادند. نخبگان هر رشته وقتی در كنار هم قرار می‌گیرند غیر از اینكه یك سرمایه علمی هستند، سرمایه اجتماعی و فرهنگی بزرگی هم به شمار می‌روند. جمع‌ شدن این سرمایه‌ها در كنار هم نشان از ارزش بالای جشنواره حركت دارد.
غفاری با اظهار امیدواری از اینكه جشنواره حركت در آینده بتواند نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشد، خاطرنشان كرد: در كنار این نقش‌آفرینی باید تلاش كنیم تا دستاوردهای بهتر و بیشتری داشته باشیم و بتوانیم به خوبی در توسعه جامعه از آن استفاده كنیم.
در این مراسم همچنین، معاون فرهنگی دانشگاه تهران در تقدیر از برگزیدگان دهمین جشنواره حركت دانشگاه تهران ضمن ابراز خوشحالی از افتخار آفرینی دانشجویان این دانشگاه و كسب مقام اول كشور گفت: كسب رتبه برتر در این جشنواره افتخار بزرگی برای دانشگاه تهران است؛ اما مهم‌تر از كسب رتبه، فعال شدن هسته‌های علمی و انجمن‌های علمی و دانشجویی است. ما برای سال 97برنامه‌های بسیاری برای انجمن‌های علمی تدارك دیده‌ایم، اكنون وقت آن است كه انجمن‌های علمی وارد فاز جدیدی شوند.
مجید سرسنگی از دو طرح جدید این دانشگاه برای حمایت از دانشجویان و انجمن‌های علمی خبر داد و گفت: بسیاری از نشریات انجمن‌های علمی دست‌كمی از نشریات علمی- پژوهشی ندارند. ما خواستار بررسی و ارزیابی آنها هستیم و بحث ورود انجمن‌های علمی به فضای علمی كشور را جدی دنبال می‌كنیم؛ انجمن‌های علمی می‌توانند در این زمینه نقش بسیار مهمی ایفا كنند.
وی اضافه كرد: از ابتدای سال 97 انجمن‌های علمی را با جدیت تمام حمایت می‌كنیم تا از طریق پارك علم و فناوری دانشگاه تهران بتوانند به عنوان شركت دانش‌بنیان فعالیت كنند. امیدواریم همه این طرح‌ها در سال 97 عملیاتی شده و دانشجویان دانشگاه تهران بتوانند فراتر از آنچه كه اكنون هستند، بدرخشند.
در ادامه این مراسم، دانشگاه تهران از دكتر سیدضیاء هاشمی معاون سابق فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به پاس خدمات وی در زمان تصدی این مسئولیت قدردانی كرد.
پایان بخش این مراسم كه شب گذشته(شنبه) برگزار شد، قدردانی از انجمن‌های علمی دانشجویی آناتومی جنین شناسی و تكنولوژی تولیدمثل، نمایش، مهندسی مكانیك، شیلات، مهندسی برق، فیزیك، مهندسی شیمی، طراحی صنعتی، محیط زیست، دانشكده مدیریت، دانشجویی گرافیك، گروه دانشجویی اقتصاد، زیست شناسی، گروه دانشجویی گردشگری، اتحادیه دامپزشكی اتحادیه برتر انجمن های علمی دانشجویی، كارآفرینی، ادبیات، كامپیوتر، ادبیات انگلیسی، مدیریت، انسان شناسی، مهندسی پزشكی، شهرسازی، عمران، مكانیك بیوسیستم و مهدی غفوری، سمیرا نادری نژاد، مسعود یوسفی، مجتبی آدمیان، پانیذ ضرغامی، مهدی تاج پور، امید غلامی، آبتین شاه كرمی، میثم نایبی، امید غلامی، میثاق اسماعیل پور، علی حمیدیان، وحید فروزنده، ارمیا سحرخیز، امیر احمدی، مهرداد عبادی، صیاد شیخی، محسن دمندان، حسین عبدالهی، مصطفی اكبری، زهرا اسدالهی، مهدیه ماه پیكر، فائزه محمدی و كیمیا اكرامیان بود.
سید ضیاء هاشمی در آذر سال ۱۳۹۲ با حكم رضا فرجی دانا وزیر علوم وقت به سمت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منصوب شد.
همچنین رییس جمهوری 29 مرداد سال جاری در حكمی هاشمی را به سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب كرد.
سید ضیاء هاشمی در 10 دی سال جاری با حكم سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سمت مدیرعاملی خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) را برعهده گرفت.
فراهنگ ** 9187 ** خبرنگار: حمیدرضا بازگشا * انتشار: امید غیاثوند
۰ نفر