۲۴ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۲۸
کد خبر: 82795236
T T
۰ نفر
'حزب الدعوة' وارد رقابت های انتخابات پارلمانی عراق نمی شود

بغداد - ایرنا - حزب الدعوه اسلامی به دبیركلی نوری المالكی كه حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز عضو دفتر سیاسی آن است، با صدور بیانیه ای اعلام كرد این حزب وارد رقابت های انتخابات این دوره پارلمان عراق نمی شود.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، حزب الدعوه در این بیانیه مطبوعاتی با تاكید بر برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای استان در موعد مقرر (22 اردیبهشت) و رد برخی تلاش های برای تعویق آن، مشاركت (رسمی) خود در رقابت های انتخابات آتی را غیر ضروری دانست.
ناظران مسائل عراق، این اعلام حزب الدعوه را به معنای حفظ بی طرفی و مخیر كردن اعضا به كم و كیف مشاركت در رقابت های انتخاباتی و نیز حمایت از لیست ها تعبیر كرده اند.
درهمین راستا از درون این حزب دو لیست یكی به رهبری نوری المالكی و دیگری به رهبری حیدر العبادی به عنوان شخص مستقل در رقابت های انتخاباتی شركت خواهند كرد.
حزب الدعوه در ادامه این بیانیه با خوشبینی به آینده سیاسی عراق از مردم خواست كه با شركت در انتخابات و دادن رای خود، در راه اصلاح نظام سیاسی گام بردارند.
این بیانیه افزود : ما مطمئن هستیم كه مردم ما همانگونه كه بر داعش پیروز شدند می توانند در انتخابات حماسه بزرگی ربیافرینند و وحدت ملی را بیش از پیش تقویت كنند. .
در این بیانیه با اشاره به نقش مرجعیت آیت الله سیستانی و نخست وزیر عراق حیدر العبادی و شهدا و جانبازان در جنگ با داعش، مشاركت مردمی در انتخابات را نشانه قدردانی از آنها دانست .
حزب الدعوه در این بیانیه مطبوعاتی درعین حال گفته است: همه نیروهایمان را در اختیار كاندیداهای با اخلاص میگذاریم و از آنها پشتیبانی لازم را خواهیم كرد .
پیش از این نیز جاسم محمد جعفر نماینده حزب الدعوه در پارلمان ملی عراق از مشاركت نوری المالكی و نخست وزیر پیشین و حیدر العبادی نخست وزیر كنونی بعنوان سرلیست و در دو لیست جداگانه در انتخابات پارلمانی آینده خبر داده بود.
همزمان نوری المالكی دبیركل حزب الدعوه نیز با صدور بیانیه ای ضمن تاكید مجدد بر مخالفت با برخی تلاش های برای تعویق انتخابات، گفت كه یك كمیته عالی تشكیل شده تا از هر دو ائتلاف (لیست) انتخاباتی كه در داخل این حزب تشكیل شده است در جریان رقابت های انتخاباتی حمایت كند.
چهارمین انتخابات پارلمانی و شوراهای استانی عراق از زمان حمله آمریكا به این كشور (2003) بدلیل شرایط خاص داخلی و منطقه ای مرتبط با پساداعش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اغلب ناظران آن را برای عراق و احزاب سیاسی 'سرنوشت ساز' و تعیین كننده ارزیابی می كنند.
خاورم**380**

سرخط اخبار جهان