۲۳ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۰۹
کد خبر: 82794039
T T
۰ نفر
رئیس كل دادگستری بوشهر:احكام قضایی برای صیانت از منابع آب اجرا شود

بوشهر- ایرنا- رئیس كل دادگستری استان بوشهر گفت: اجرای قاطع حكم های قضایی صیانت از منابع آب ضروری است و هیچ كس اجازه سرپیچی از اجرای قانون را ندارد.

به گزارش ایرنا، علی جمادی روز شنبه در نشست قضایی با محوریت طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در راستای بررسی چالش های حوزه منابع آب زیر زمینی افزود: برای حفظ منابع آب دستگاه قضا با متخلفان بهره برداری از منابع آب استان برخورد قاطع می كند.
وی اضافه كرد: با توجه به بحران منابع آب زیر زمینی در كشور و به تبع آن در استان بوشهر صیانت از منابع آب نیازمند همكاری همه جانبه است.
جمادی بیان كرد: دستگاه قضایی آمادگی و همراهی كامل با شركت آب منطقه ای استان برای صدور و اجرای احكام مربوطه را دارد و دیگر نهادهای مرتبط از جمله نیروی انتظامی نیز در این زمینه همگام است.
جمادی با بیان اینكه بیشتر شكایت ها از ناحیه مالكان چاه های مجاز است، بیان كرد: مالكان چاه های غیرمجاز با توجه به اینكه در محدوده شعاع چاه های مجاز اقدام به حفر می كنند، این مهم به آبدهی این چاه ها آسیب زده و موجب نارضایتی بهره بردارن مجاز می شود.
وی افزود: رسیدگی فوری، تخصصی و ویژه این قبیل پرونده ها با توجه به اهمیت حفاظت از آب ‌های زیرزمینی در دستور كار دستگاه قضاست و احكام صادره در موضوع چاه‌های غیرمجاز، سرعت بخشی و بطور قاطعه اجرا می شود.
جمادی در باره اقدام های پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع جرم نسبت به منابع و تاسیسات آبی گفت: این موضوع در دستور كار شورای پیشگیری از وقوع جرم قرار می گیرد و راهكارهای لازم برای جلوگیری از وقوع این جرائم ارائه می شود.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای استان بوشهر نیز پیش تر گفته بود: باتوجه به خشكسالی و كاهش چشمگیر سفره های زیرزمینی براساس مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی كشور از 20 هزار حلقه چاه غیرمجاز كه باید وزارت نیرو پر شود، سهم این استان 800 حلقه است.
شاهپور رجایی افزود: از این شمار 683حلقه چاههای غیر مجازی است كه پس از سال 85 حفر و 117 حلقه چاه نیز دارای حكم قطعی قضایی برای تخریب هستند كه مشمول این طرح می شوند.
وی اضافه كرد: از مجموع چاههای غیرمجازی كه قرار است در استان بوشهر تخریب شوند 490 حلقه مربوط به شهرستان دشتستان و مابقی در شهرستانهای دیگر قرار دارند.
رجایی یادآور شد: همچنین با پرشدن 800 حلقه چاه غیرمجاز در سال جاری 30 میلیون مترمكعب آب به سفره های زیرزمینی استان كمك خواهد شد.
مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر گفت: چاههای غیرمجاز شناسایی شده دراین استان پنج هزار و 240 حلقه است كه تعدادی از این چاهها حفر ولی رها شده اند.
رجایی اظهار كرد: از این تعداد یكهزار و 822 حلقه چاه حفر شده مربوط به قبل از سال 85 است كه توسط وزارت نیرو شناسایی و در لیست ابلاغی این وزارتخانه برای تعیین تكلیف قرار دارند و یكهزار و 884 حلقه چاه نیز قبل از سال 85 حفر شده اند ولی به دلیل فعال نبودن، متروك بودن و یا نصب نبودن منصوبات در لیست وزارت نیرو قرار نگرفته اند.
وی افزود: همچنین یكهزار و 533 حلقه چاه نیز پس از سال 85 حفر شده كه از این تعداد 612حلقه در محدوده شبكه های آبیاری و زهكشی دالكی، سعدآباد و اهرم قرار دارند.
مدیرعامل شركت آب منطقه استان بوشهر گفت: سال گذشته و از ابتدای سال جاری تاكنون به ترتیب 88 و 49 چاه غیرمجاز در این استان حفر شدند.
شاهپور رجایی افزود: چاه های حفر شده غیر مجاز بخش عمده ای از آنها به دلیل طولانی بودن روند اطاله دادرسی مسدود شدن آنها به سال های بعد از حفر موكول می شود.
وی یادآور شد: در سال 95 باید 800 حلقه چاه در استان بوشهر پر می شد كه از این شمار تنها 91 حلقه چاه مسدود شد.6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه

سرخط اخبار استان‌ها