۲۳ دی ۱۳۹۶، ۹:۵۶
کد خبر: 82793918
T T
۰ نفر
كاهش 35 درصدي فوت ناشي از سوء مصرف موادمخدر در آذربايجان شرقي

تبريز- ايرنا - مديركل پزشكي قانوني آذربايجان شرقي از كاهش 35 درصدي آمار مربوط به فوت شدگان ناشي از سوء مصرف مواد مخدر در اين استان طي 9 ماهه سال جاري نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.

بهرام صمدي راد روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، اظهار كرد: طي اين مدت 68 مورد فوتي به علت سوء مصرف انواع مواد مخدر توسط پزشكي قانوني به ثبت رسيده كه از اين تعداد، سه نفر را بانوان شامل مي شود.
وي با بيان اينكه طي پنج سال اخير آمار مربوط به فوت شدگان فوق روند متعادل و رو به كاهش داشته است، اظهار كرد: در اين سال ها تنها در سال 1395 افزايش چشمگير در آمارها را شاهد بوديم.
صمدي راد افزود: طي سال گذشته 145 نفر از مصرف كنندگان مواد مخدر در آذربايجان شرقي جان خود را از دست داده بودند كه هشت نفر آنها زن بودند و بر اساس آمارهاي كلي، اين استان در رتبه ششم كشوري قرار داشت.
وي با تاكيد بر نقش رسانه ها و تلاش نهادهاي فرهنگي و اجتماعي مسئول در حوزه مواد مخدر، اظهار كرد: بدون ترديد در سايه اين تلاش ها شاهد كاهش آمارهاي فوت شدگان ناشي از سوء مصرف مواد مخدر در استان هستيم، اما بايد توجه داشت كه فوت يك نفر در اين زمينه نيز براي شهر و استان ما زياد است و بايد تلاش ها و كوشش هاي مربوطه بيش از پيش باشد.
مديركل پزشكي قانوني آذربايجان شرقي با اشاره به اينكه تصادفات رانندگي يكي از مهمترين عوامل كشته شدگان اين استان در حوزه پزشكي قانوني است، گفت: تنها مرجع رسمي اعلام آمار در اين حوزه پزشكي قانوني است و ساير نهادها و ارگان ها بايد آمارهاي خود را از اين مجموعه دريافت و نسبت به اطلاع رساني اقدام كنند.
صمدي راد افزود: در 9 ماهه امسال تعداد 538 نفر شامل 110 نفر زن و 428 نفر مرد به علت تصادفات رانندگي در جاده هاي شهري و برون شهري استان جان خود را از دست داده اند كه اين آمار نسبت به مدت مشابه پارسال بيش از يك درصد كاهش نشان مي دهد.
به گفته وي، 57 درصد از فوت شدگان حوادث رانندگي برون شهري و 21 درصد نيز در حوادث درون شهري جان خود را از دست داده و بقيه نيز ساير موارد از جمله جاده هاي فرعي و روستائي را شامل مي شود.
صمدي راد، مجموع فوت شدگان حوادث رانندگي آذربايجان شرقي در سال گذشته را 665 نفر اعلام و اظهار كرد: رتبه استان به ازاي هر يكصد هزار جمعيت در سطح كشور، 17 و به لحاظ فراواني رتبه 28 است كه اين وضعيت از سال 1387 به دليل برخي اقدامات پيشگيرانه و تبليغات وسيع سير نزولي به خود گرفته است.
وي اضافه كرد: شهر تبريز با 74 فوت شده در حوزه حوادث رانندگي درون شهري با 56 درصد مجموع كشته شدگان استان بيشترين تعداد را به خود اختصاص داده و شهرهاي مراغه، ميانه و بناب در رده هاي بعدي قرار دارند.
صمدي راد با بيان اينكه در حوزه تصادفات برون شهري منجر به فوت نيز شهرستان مرند با 14 درصد در صدر قرار دارد، گفت: شهرستان تبريز نيز با 13 درصد در رتبه دوم اين فراواني جاي گرفته است.
وي اضافه كرد: طبق آمارهاي موجود 48 درصد فوت شدگان تصادفات رانندگي در استان در محل حادثه جان خود را از دست داده و 46 درصد نيز در بيمارستان ها فوت شده اند.
صمدي راد گفت: از مجموع فوت شدگان حوادث رانندگي در آذربايجان شرقي، 41 درصد را رانندگان وسائط نقليه، 37 درصد را سرنشينيان و 22 درصد را عابران پياده شامل مي شود.
مديركل پزشكي قانوني استان، تعداد معاينات باليني انجام شده در بخش معاينات طي 9 ماهه سالجاري را 75 هزار و 671 فقره اعلام كرد كه از اين تعداد 22 هزار و 32 نفر زن و 53 هزار و 639 نفر مرد بودند.
صمدي راد، مجموع اجساد ارجاعي به ادارات پزشكي قانوني استان در اين مدت را دو هزار و 26 نفر اعلام كرد كه از اين تعداد 446 نفر زن و يكهزار و 580 نفر مرد بودند.
به گفته وي در 9 ماهه امسال 13 هزار و 22 نفر به دليل مصدوميت ناشي از تصادفات رانندگي به پزشكي قانوني مراجعه كرده اند كه از اين تعداد سه هزار و 471 نفر زن و 9 هزار و 551 نفر مرد بودند كه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش سه درصدي نشان مي دهد.
خبرنگار: سيديحيي مرتضائي ** انتشار: رستگار
3038/6183

سرخط اخبار استان‌ها