۲۰ دی ۱۳۹۶، ۱۹:۳۱
کد خبر: 82792023
T T
۰ نفر
معاون قوه قضاييه: بانك اطلاعات ژنتيكي رسيدگي به پرونده هاي قضايي را شتاب مي دهد

شيراز- ايرنا- معاون حقوقي قوه قضاييه گفت: وجود بانك اطلاعات هويتي و ژنتيكي، سرعت و دقت رسيدگي به پرونده هاي قضايي را افزايش مي دهد و از سوي ديگر اين بانك براي مجرماني كه اطلاعات آنها در بانك ثبت شده، نقش بازدارندگي دارد.

به گزارش ايرنا، ذبيح الله خداييان روز چهارشنبه در حاشيه نخستين نشست بانك اطلاعات هويتي و ژنتيكي ايران در شيراز در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به اينكه دي ان اي (DNA) مجرمان در اين بانك موجود است اين مساله خود به خود اثر بازدارندگي دارد و افزون بر اين استفاده از اطلاعات بانك از بيگناهان رفع اتهام مي كند.
وي بيان داشت: بايد در قانون مجازات اسلامي مقررات جديدي پيش بيني و به صراحت در اين قانون قيد شود كه قاضي مي تواند به نتيجه آزمايشات ژنتيكي و دي ان اي (DNA) استناد كند و همچنين در صورت نياز براي مجرم آزمايش ژنتيكي انجام شود.
دي ان اي (DNA) يا دئوكسي ريبونوكلئيك اسيد يكي از ماكرومولكولهاي سلولي است كه حامل اطلاعات وراثتي است و طي همانند سازي ژنتيكي از يك نسل به نسل بعد منتقل مي‌شود. نقش اصلي مولكول DNA ذخيره‌سازي طولاني مدت اطلاعات ژنتيكي است.
اين مقام قضايي ادامه داد: طبق قانون، سازمان پزشكي قانوني مكلف است كه از مجرمان و متوفيان، نمونه گيري و اطلاعات آنها را در بانك هويتي و ژنتيكي ايران ثبت كند.
خداييان افزود: اطلاعات بانك هويتي و ژنتيكي ايران، غير از شناسايي مجرمان، در امور پزشكي و درماني نيز مي تواند مورد استفاده قرار گيرد ليكن در حال حاضر استفاده از اطلاعات اين بانك براي شتاب بخشيدن به روند رسيدگي به جرائم و افزايش دقت در اين زمينه است.
وي بيان كرد: كشور ما به پيشرفت هاي پزشكي خوبي دست يافته اما نبود بانك ژنتيك در سال هاي گذشته احساس مي شد و چون اين بانك حاوي اطلاعات شخصي افراد است نياز بود تا ساز و كار قانوني براي ايجاد آن تدوين شود كه اين فرايندها طي شد.

** شيوه سنتي كشف جرم در ايران نيازمند تحول است
عضو كميسيون حقوقي و قضايي و نماينده مردم شهرستان كازرون در مجلس شوراي اسلامي هم در اين نشست خبري اظهار داشت: شيوه سنتي كشف جرم در كشورمان نيازمند تحول است و بايد اين روش به گونه اي علمي و پيشرفته صورت گيرد.
حسين رضا زاده ادامه داد: وجود بانك هويتي و ژنتيكي ايران همانگونه كه كمك به كشف جرم مي كند مي تواند بازدارنده نيز باشد و به همين سبب لزوم تكميل اطلاعات بانك ژنتيكي ايران امري ضروري و بسيار حائز اهميت است، براي محقق شدن اين امر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي هم آماده همكاري هستند.
اين نماينده مجلس افزود: حاشيه امنيتي كه هم اكنون براي مجرمان سابقه دار وجود دارد با كمك علم و تكميل اين بانك ژنتيكي از بين خواهد رفت.
نخستين نشست بانك اطلاعات هويتي و ژنتيكي ايران كه امروز (چهارشنبه) در شيراز آغاز شد، فردا پنجشنبه 21 دي ماه جاري به كار خود پايان مي دهد.
9873 /6118 / 2027
خبرنگار: محمدامين افشارپور ** انتشار دهنده: سيداحمد نجفي
۰ نفر