۲۰ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۵۰
کد خبر: 82791651
T T
۰ نفر
كارفرمايان به انجام تعهدات خود در برابر كارگران متعهد باشند

ايلام - ايرنا - معاون سياسي، امنيتي فرماندار ايلام گفت: اعتراضات بوجود آمده كارگران در برخي دستگاه ها نشان دهنده عمل نكردن به تعهدات اين دستگاه ها بوده و اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي بعنوان متولي جامعه كارگري بايد رفع اين مشكلات را در دستور كار خود قرار دهد.

به گزارش ايرنا، مجيد كاكي روز چهارشنبه در دومين نشست كميسيون رصد مشكلات كارگري اظهار كرد: وظيفه مديران دفاع از حقوق همه كارگران است و همه در برابر صيانت از جامعه كارگري مسئوليم، از اين رو همكاري و هماهنگي دستگاه هاي مرتبط مي تواند مسير را براي حل و فصل مشكلات جامعه كارگري هموار سازد.
وي افزود: رصد كردن مسائل و مشكلات جامعه كارگري بايد در دستور كار قرار گيرد و با توجه به پايان سال مديران و كارفرمايان بايد نسبت به پرداخت حقوق و مطالبات كارگران اقدام كنند.
كاكي يادآور شد: بيشتر مشكلات كارگران پرداخت نشدن حقوق و مزايا، منعقد نشدن قرارداد كار قانوني، پرداخت نشدن حق بيمه، رعايت نكردن نكات ايمني و تسويه حساب كامل و تعيين تكليف كارگران در شركت هاي پيمانكاري است.
وي به مشكلات و حقوق معوقه كارگران پتروشيمي، سد گلال و شركت گاز اشاره كرد و گفت: پرداخت نشدن حقوق و مزاياي كارگران اين دستگاه ها بايد بلافاصله مورد بررسي قرار گيرد چرا كه باعث ايجاد آسيب هاي اقتصادي، روحي و رواني به اين قشر شده است.
كاكي افزود: با توجه به نزديك شدن پايان سال پرداخت نشدن بموقع مطالبات كارگران باعث ايجاد نارضايتي و تجمع اين افراد مي شود.
وي با بيان اينكه تبعيت از قانون در همه كارها بايد لحاظ شود، گفت: پرداخت حقوق و مزاياي كارگران بايد در دستور كار قرار گيرد و اميدواريم به زودي وضعيت آنها مشخص و با مساعدت و پيگيري هاي مسئولان اين مهم تحقق يابد.
وي يادآور شد: شركت پتروشيمي ايلام تاكنون به تعهدات خود در قبال پرداخت بموقع حقوق و مزاياي كارگران عمل نكرده و با وجود تاكيد بر حضور آنها در نشست هاي مربوطه حضور نداشته و تاكنون هيچ گزارشي در اين زمينه ارائه نكرده اند، همكاري نكردن و پاسخگو نبودن اين شركت در حال پيگيري است و كارگران مطمئن باشند به مطالبات خود خواهند رسيد.
وي يكي ديگر از مشكلات بوجود آمده بين كارگران و كارفرمايان را اطلاع نداشتن دقيق از تعهدات خود دانست و گفت: بسياري از قوانين كار در قرارداد بين كارگر و كارفرما لحاظ نشده و همين موضوع باعث ايجاد مشكلات و نارضايتي ها مي شود.
كاكي در خصوص مشكلات شركت گاز در زمينه پايه سنواتي كارگران نيز گفت: قرار است در خصوص پايه سنوات كارگران يك جلسه تخصصي استاني با حضور ديوان محاسبات، بازرسي، پالايشگاه و شركت گاز با نظارت اداره كار تشكيل شود و مشكل پايه سنواتي كارگران مورد بررسي قرار گيرد.
وي در خصوص مشكلات سد گلال نيز افزود: مشكل بوجود آمده در اين زمينه يك اختلاف نظر ببين پيمانكار فرعي و پيمانكار اصلي و شركت آب منطقه اي است و بايد نماينده اين پيمانكارها و نماينده امور آب اسناد ارائه شده در اين زمينه را بررسي و مقصر اصلي مشخص شود.
معاون سياسي امنيتي فرمانداري ايلام يادآور شد: با توجه به نزديك شدن به پايان سال اداره كار موظف است بصورت هفتگي از دستگاه هاي مرتبط با جامعه كارگري بازديد و مشكلات آنها بصورت تخصصي رفع شود كه در پايان سال با هجمه اي از اعتراضات مواجه نشويم.
تعداد كل كارگران بيمه شده تامين اجتماعي استان ايلام 102 هزار نفر، كارگران مشمول قانون كار 67 هزار و 71 نفر، تعداد كارگاه هاي استان 6 هزار و 679 عدد و كارگران بيكار شده در سال جاري 791 نفر است.
خبرنگار: ليلي خاكي ** انتشاردهنده: حسن كهزاديان
7180/6119

سرخط اخبار استان‌ها