۲۰ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۵۳
کد خبر: 82791534
T T
۰ نفر
متخلفان برداشت سنگ در منطقه حفاظت شده ساريگل دستگير شدند

بجنورد- ايرنا- رئيس اداره حفاظت محيط زيست اسفراين گفت: در گشت و كنترل منطقه حفاظت شده ساريگل توسط محيط بانان، چند نفر از اهالي روستاهاي حاشيه منطقه كه در حال اقدام به برداشت سنگ هاي معدني بودند دستگير و به مراجع قضايي تحويل شدند.

به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي اين سازمان روح الله لايق اظهار كرد: اين متهمان در ماه هاي گذشته به علت برداشت سنگ هاي معدني در اين منطقه دستگير و به دادگاه معرفي شده بودند كه پس از بررسي پرونده توسط قاضي كيفري راي محكوميت آنان صادر شد اما با توجه به جرايم كيفري ناچيز در زمينه محيط زيست اين مجازات بازدارنده نبوده و آنان مجدد اين اقدام را انجام داده اند.
وي افزود: نامبردگان با برداشت سنگ معدني و رفت و آمد در مناطق تحت مديريت باعث تخريب محيط زيست و از بين رفتن پوشش گياهي شده اند كه اين موضوع اهالي روستاهاي حاشيه منطقه را نيز معترض كرده است.
پارك ملي ساريگل زيستگاه حيات وحش شاخصي مانند قوچ و ميش اوريال، كل و بز، پلنگ ايراني ،كفتار ،گربه پالاس ، گرگ ،رودك، سمور سنگي است.
در خراسان شمالي 65 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در كشور زيست دارد و 141 گونه پرنده از 532 گونه موجود در كشور، 68 خزنده از 228 گونه موجود كشور ، چهار گونه خزنده دوزيست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهي و آبزي از مجموع 160 گونه آبزي موجود در كشور زيست مي كنند كه برخي از اين گونه ها نظير يوزپلنگ، بالابان، هوبره، كبك دري و كركس مصري در طبقه بندي اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت(IUCN) در رده‌هاي بحراني و در حال انقراض قرار دارند.
اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي مناطق حفاظت شده و پارك هاي ملي سالوك، ساريگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سراني و پناهگاه حيات وحش مياندشت جاجرم را كه محل زيست پلنگ ها مي باشد، با گستره 194 هزار و 141 هكتار مديريت مي كند.
اخبار خراسان شمالي را در كانال تلگرامي اخبار ايرنا خراسان شمالي به نشاني 🆔 @IRNABOJNURD پيگيري كنيد.
3007.6042 خبرنگار: ربابه صانعي ** انتشار دهنده:سيدحسين قدسي

سرخط اخبار استان‌ها