جهانگیری:اراده همكاری با كشورهای آفریقایی در دستگاه های اجرایی تقویت شود

تهران-ایرنا- معاون اول رئیس جمهوری درجلسه ستاد آفریقا از وزارت امور خارجه و سایر دستگاه های اجرایی خواست اراده همكاری با كشورهای آفریقایی را در دستگاه های متبوع خود تقویت كنند و زمینه توسعه مناسبات با این كشورها را فراهم سازند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، «اسحاق جهانگیری» عصر امروز - شنبه- در جلسه ستاد آفریقا كه به ریاست او برگزار شد با اشاره به اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با كشورهای آفریقایی، گفت: توسعه مناسبات با كشورهای آفریقایی هم از نظر سیاسی و هم به لحاظ اقتصادی از اهمیت فراوانی برای ایران برخوردار است.
معاون اول رئیس جمهوری با تاكید بر ضرورت اولویت گذاری روابط با كشورهای آفریقایی و برنامه ریزی برای توسعه مراودات با كشورهایی كه تامین كننده بیشتر منافع كشورمان هستند، از وزارت امور خارجه و سایر دستگاه های اجرایی خواست اراده همكاری با كشورهای آفریقایی را در دستگاه های متبوع خود تقویت كنند و زمینه توسعه مناسبات با این كشورها را فراهم سازند.
جهانگیری همچنین بر ضرورت بسترسازی برای فعالیت های اقتصادی موفق در كشورهای آفریقایی تاكید كرد و افزود: بخش خصوصی با انگیزه افزایش سود وارد میدان می شود و در انتخاب كشورهای هدف، بازگشت سرمایه را مدنظر قرار می دهد از این رو ضرورت دارد زمینه توسعه فعالیت های اقتصادی موفق در كشورهای آفریقایی مهیا شود.
در این جلسه كه وزرای امورخارجه، صنعت، معدن و تجارت، جهاد كشاوزی، تعاون، كار و رفاه اجتماعی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، علوم، تحقیقات و فناوری، رییس اتاق بازرگانی ایران و رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز حضور داشتند، ضمن تشریح سابقه فعالیت ستاد آفریقا، گزارشی از چشم انداز، روند همكاری ها و راهبرد توسعه همكاری های اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا ارائه شد.
در این جلسه همچنین ضمن بررسی چالش های فراروی توسعه مناسبات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و كشورهای آفریقایی، پیشنهادات كمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و منجر به اتخاذ تصمیماتی شد كه این تصمیمات از این قرارند:
1-برقراری روابط بانكی با بانك های مورد تایید بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در كشورهای آفریقایی حداكثر طی مدت شش ماه آینده در دستور كار بانك مركزی قرار گیرد و صندوق توسعه ملی با هدف تسهیل در صدور ضمانت نامه های مورد نیاز توسعه خدمات فنی و مهندسی سپرده گذاری های لازم را بر اساس ضوابط و شیوه نامه های صندوق در چارچوب روابط كارگزاری بانكی ایجاد شده تودیع خواهد نمود.
2- به منظور تسهیل و كاهش هزینه های حمل و نقل كالا به كشورهای آفریقایی، شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با همكاری سازمان توسعه تجارت ایران نسبت به فعالسازی خطوط كشتیرانی به مقصد بنادر كشورهای هدف آفریقایی اقدام و ضمن پیش بینی كشتی متناسب با ظرفیت بار، هزینه حمل كالا به كشورهای مذكور را رقابتی نموده و در صورت نیاز، یارانه حمل با تشخیص سازمان توسعه تجارت ایران از محل سهم سود سهام وزارت صنعت، معدن و تجارت در كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و یا سایر شركت های حمل و نقل خصوصی اختصاص دهد.
3- مراكز تجاری و یا فروشگاه های عرضه مستقیم كالاهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران به كشورهای آفریقایی، با هدف ایجاد بازار و توسعه و افزایش كالاهای صادراتی و در نتیجه رقابتی نمودن قیمت های حمل بار و همچنین معرفی نام و نشان محصولات ایرانی در بازار آفریقا و با رعایت اولویت كشورهای الجزایر، كنیا، نیجریه و آفریقای جنوبی با هماهنگی سازمان توسعه تجارت ایران توسط اتاق بازرگانی ایران و تشكل های صادراتی ذیربط ایجاد گردد.
4- صندوق ضمانت صادرات ایران نسبت به اخذ مصوبه هیات وزیران در خصوص اصلاح نرخ های پوشش ریسك صادرات به كشورهای آفریقایی به حداكثر 1 الی 1.5 درصد در سال اقدام نماید.
5- وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت امور خارجه و بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران بررسی لازم جهت عضویت كشورمان در بانك توسعه آفریقا را به عمل آورده و نتیجه را طی مدت 3 ماه به دبیرخانه ستاد آفریقا اعلام نمایند.
6- صندوق توسعه ملی مكلف است مبلغ 500 میلیون یورو از محل منابع بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی را به صورت خط اعتباری خریدار از طریق بانك های عامل ایرانی در چارچوب مصوبات اعتبار خریدار صندوق توسعه ملی با پوشش بیمه ای صندوق ضمانت صادرات ایران در بروات اسنادی و سایر تضامین متعارف در روش اعتبارات اسنادی جهت تسهیل صادرات به كشورهای هدف آفریقایی و با رعایت اولویت های برنامه اقتصاد مقاومتی اختصاص دهد.
سیام**3070**1449** تنظیم كننده: داود نخ كوب نیاسر**انتشار دهنده: امیر كاردان راد
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد