۷ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۲۸
کد خبر: 82778306
T T
۰ نفر
حقوق شهروندي نيازمند تبيين است

تهران -ايرنا - رييس هيات امناي شوراي سياست گذاري كنگره حقوق شهروندي با تاكيد بر كرامت انسان ها، گفت: حقوق شهروندي نياز به توضيح ندارد اما به شدت نيازمند تبيين است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي ايرنا، سيد محمد هاشمي روز پنجشنبه در كنگره حقوق شهروندي با رويكر فرهنگي در مركز اسناد و كتابخانه ملي ايران، افزود: قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران حاوي مندرجات بسيار زيبايي درباره حقوق مردم است.
وي با ابراز اميدواري براي تبديل حقوق شهروندي از فكر به عمل، گفت: افراد بايد قدر كرامت انساني را بدانند و آثار مترتب بر آن را پاس بدارند.
هاشمي اظهار كرد: بعد از جنگ جهاني دوم، حقوق بشر پديدار شد و پيام آن آزادي، برابري، برادري و همبستگي ميان انسان ها بود.
وي با تاكيد بر اصل همبستگي افزود: اصل همبستگي به عنوان حق مهم بشري است و در كشور ما طي يك ماه گذشته با وقوع زلزله ، اصل همبستگي بسيار مورد توجه قرار گرفت.
اين حقوقدان اظهار كرد: نسل اول حقوق بشر بر اصل حقوق مدني و سياسي و جلوه هاي مختلف آزادي اشاره دارد، نسل دوم مطالباتي در حوزه حقوق اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي از آن ياد مي شود.
هاشمي به سه جلوه حقوق بشر اشاره كرد و گفت: قواعد حقوق بشر به صورت هنجاري،ساختاري، رفتاري قابل بررسي است.
وي اضافه كرد: از منظر هنجاري، قواعد حقوق بشر به صورت هنجاري و قانوني موجود است و در اعلاميه هاي بين المللي و در كشورهاي مختلف مورد تاكيد قرار گرفته است.
اين حقوقدان اظهار كرد: اگرچه از نگاه هنجاري قوانيني براي تحقق حقوق بشر و حقوق شهروندي وجود دارد اما واقعيت اين است كه گاهي در اجراي اين حقوق با موانع، ضوابط محدود كننده و مشكلاتي مواجه هستيم كه در اين باره بايد نقدها و بررسي هاي لازم انجام شود زيرا ممكن است اصول هنجاري با وجود اين مشكلات از اساس زير سوال رود.
هاشمي به بعد رفتاري در تحقق حقوق بشر و حقوق شهروندي تاكيد كرد و افزود: در كشورهاي جهان سوم به دليل اختلاف طبقاتي، به جاي اينكه انسان ها را مترادف يكديگر كند و زمينه ساز تعامل انسان ها باشد، آنان را در تضاد با يكديگر قرار مي دهد.
وي به ضرورت توجه به اخلاق براي تحقق حقوق شهروندي تاكيد كرد و گفت: لازمه تحقق آزادي به عنوان يكي از حقوق بنيادين انسان ها، وصف اخلاقي است كه از آن با عنوان آزادگي مي توان ياد كرد كه اميدوارم جامعه ما از اين بركات استفاده مطلوب داشته باشد و بركت آن همان آزادگي است.
به گزارش ايرنا، كنگره حقوق شهروندي با رويكرد فرهنگي با دستيار رئيس جمهوري در امور حقوق شهروندي، حضور معاون حقوقي و امور مجلس وزير علوم، دستيار وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در امور حقوق شهروندي، رئيس دانشگاه علامه طباطبايي، دستيار وزير ارتباطات در امور حقوق شهروندي، جمعي از استادان، حقوقدانان و پژوهشگران حقوق شهروندي در مركز اسناد و كتابخانه ملي ايران در حال برگزاري است و اين كنگره تا ساعت ١٨ امروز ادامه دارد.
اجتمام**٣٢٢٩** 1823 خبرنگار: حنانه شفيعي** انتشار: طاهره نبي اللهي
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه