رئیس اتحادیه دستگاههای مخابراتی: طرح رجیستری واردات تلفن همراه را سامان داد

تهران- ایرنا- رئیس اتحادیه دستگاههای مخابراتی و ارتباطی تهران گفت: اجرای مرحله عملیاتی طرح رجیستری گوشی های تلفن همراه كه از چهاردهم آذرماه آغاز شده است، وضعیت واردات گوشی تلفن همراه را پس از سال ها سامان داد.

مهدی محبی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اكنون شركت های زیادی نسبت به واردات قانونی این نوع گوشی تلفن همراه اقدام می كنند و وضعیت گذشته در حال اصلاح است.
وی با یادآوری آغاز مرحله دوم طرح رجیستری از نیمه آذرماه ادامه داد: 2 هفته پس از اجرای مرحله دوم طرح رجیستری برای محصولات شركت اپل بازار آن اعم از گوشی و تبلت، آرام شده است و مردم می توانند با آسودگی بیشتری برای خرید آن اقدام كنند ضمن آنكه اكنون وضعیت قیمت ها رقابتی به نفع خریداران است.
محبی خاطرنشان ساخت: وضعیت خدمات پس از فروش این نوع گوشی نیز كه تا پیش از این چندان مطلوب نبود، بهتر شده است و شركت های عرضه كننده در ایران تلاش می كنند خدمات پس از فروش خوبی به خریداران عرضه كنند.
رئیس اتحادیه صنف دستگاههای مخابراتی و ارتباطی تهران درباره معرفی شدن نام دیگر محصولات كه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قول آن را داده بود نیز گفت: طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات رادیویی مرحله سوم طرح رجیستری از ساعت 24 روز جمعه هشتم دی ماه كلید می خورد و این بار نوبت محصولات شركت های بلك بری، گوگل و موتورولا است كه در شبكه ثبت شوند.
محبی گفت: با توجه به اعلام رسمی نام های جدید از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهلتی در نظر گرفته شده تا دارندگان آن نشان ها اقدام های لازم را برای شناسایی تلفن خود در شبكه مخابراتی كشور به انجام برسانند.
طرح كددار كردن گوشی های تلفن همراه یا رجیستری گوشی تلفن های همراه طرحی است كه در آن گوشی های تلفن همراه كاربران بر اساس شماره سریال گوشی و شماره سریال سیمكارت در سامانه ای كه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای این منظور طراحی و پیاده سازی كرده است، ثبت می‌شوند كه به هنگام روشن شدن در شبكه تلفن همراه كشور، این شماره سریال‌ها با زیرساخت های شبكه مخابراتی كشور مطابقت داده می‌شوند و اگر از مبادی رسمی وارد نشده باشند، امكان فعالیت در شبكه تلفن همراه كشور را نخواهند داشت.
طرح رجیستری كه یكبار در سال 1385 به مرحله اجرا درآمد و به دلیل های مختلف شكست خورد در دولت یازدهم و با هدف كنترل بازار از گوشی های قاچاق مطرح و پیگیری شد كه در فرصت این دولت و به دلیل آنكه طرحی باشد كه امكان شكست در آن به شدت كاهش یابد امكان اجرایی شدن نیافت .
پس از روی كارآمدن دولت دوازدهم و انتخاب محمد جواد آذری جهرمی به عنوان وزیرارتباطات این دولت طرح رجیستری مجدد در دستور كار قرار گرفت و مطالعات كارشناسانه آن ادامه یافت تا آنكه روز جمعه بیست و هشتم مهرماه امسال طبق گزارش ها و وعده های قبلی داده شده طرح كدداركردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) وارد مرحله نخست خود كه مرحله پایش بازار بود، شد.
مرحله پایش بازار به گفته محمد جواد آذری جهرمی تنها تلاش داشت با رصد بازار تلفن همراه كشور آمار دقیقی از انواع گوشی های تلفن همراهی كه وارد كشور می شوند چه از راه قانونی و چه از راه های غیر قانونی به دست آورد و علاوه بر آن همه گوشی های فعال در شبكه تلفن همراه كشور را رجیستر كند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هفتم آبان ماه و در نشست خبری خود در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات به مرحله نخست اجرای طرح كددار كردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) اشاره كرد و گفت: تاكنون 60 درصد گوشی های فعال شبكه تلفن همراه كشور رجیستر شده اند.
آذری جهرمی این وعده را داد كه مرحله پایش بازار تا آخر هفته دوم آبان به پایان می رسد و از ابتدای هفته سوم آبان وارد مرحله عملیاتی می شود.
وی ادامه داد: با پایان یافتن مرحله نخست وارد فاز عملیاتی و اجرایی ثبت و شناسه دار كردن گوشی های موبایل در شبكه ارتباطی كشور می شویم تا ساماندهی بازار از گوشی های قاچاق اجرایی شود.
گوشی تلفن همراه یكی از كالاهای اصلی قاچاق به كشور است كه به گفته سید محمود سفار رئیس انجمن واردكنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی گفت: قاچاقچیان گوشی های تلفن همراه سالیانه بیش از 20 هزار میلیارد ریال از واردات غیرقانونی خود سود می برند.
تقاضای سالیانه تلفن همراه در كشور بالغ بر 9 میلیون دستگاه برآورد می شود كه تنها 2 میلیون دستگاه آن از طریق واردات رسمی و 2 میلیون و 300 هزار دستگاه نیز از سایر روش های وارداتی نظیر ورود همراه مسافر تامین می شود.
به گفته رئیس انجمن واردكنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی، 95 درصد تلفن های همراه موجود در بازار قاچاق است.
تازه ترین آمار گمرك از واردات تلفن همراه به كشور تا نیمه آذرماه نشان می دهد كه واردات انواع گوشی های تلفن همراه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2 برابر شده است.
از زمان آغاز اجرای طرح رجیستری، تعداد 380 هزار دستگاه انواع گوشی تلفن همراه با ثبت IMEI در سامانه جامع گمركی و پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرك وارد كشور شده است كه ارزش این تعداد گوشی تلفن همراه وارداتی 50 میلیون دلار برآورد می شود.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2078*2025
خبرنگار:محمدمهدی بهرامی*ناشر: لیلا جودی
۰ نفر