۱ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۴۱
کد خبر: 82771693
T T
۰ نفر
یك اقتصاددان: 40 درصدفعالیت های اقتصادی ایران دچار فرار مالیاتی است

تهران- ایرنا- استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دولت در حالی باید مالیات را جایگزین درآمدهای نفتی كند كه 40 درصد از فعالیت‌های اقتصادی ایران دچار فرار مالیاتی است و حدود 20 تا 30 درصد از بنگاه های بزرگ اقتصادی هم از مالیات معاف هستند.

به گزارش روز جمعه ایرنا از اتاق ایران، «مهدی تقوی» با تاكید بر اینكه دولت باید چتر مالیاتی خود را همه‌گستر كند،افزود: ساختار اقتصاد كشور منحصربه‌فرد است یا بهتر است بگویم منحصربه‌فرد شده است؛ هنوز هم اقتصاد نتوانسته تبعاتی كه تصمیمات دولت نهم و دهم به آن وارد كرده، را جبران كند. در این شرایط خاص بودجه و تمام برنامه‌های اقتصادی از وضعیت تأثیر می‌گیرد.
وی ادامه داد: بودجه جاری دولت براساس سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه، باید متكی به درآمدهای مالیاتی شود، درحالی‌كه بخش زیادی از هزینه‌های جاری دولت از محل درآمدهای نفتی تأمین می‌شود.
به عقیده این اقتصاددان، در اقتصاد ایران خیلی از بنگاه‌های بزرگ اقتصاد به دلایل متعدد معاف از مالیات هستند كه شاید این رقم از 20 تا 30 درصد را شامل شود و باید به این معافیت ها فرار مالیاتی را هم اضافه كرد زیرا 40 درصد از فعالیت‌های اقتصادی ایران دچار فرار مالیاتی است.
تقوی تاكید كرد: ایران در ردیف بزرگ‌ترین كشورهای دنیا از حیث فرار مالیاتی قرار دارد. در چنین شرایطی چگونه ممكن است بودجه جاری بر اساس منابع درآمدی مالیات‌ها تنظیم شود یا اینكه نفت در پروژه‌های توسعه‌ای-زیربنایی هزینه شود.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است، «علاوه بر مسئله مالیات، اقتصاد كشور با مشكلات دیگری هم روبه‌رو است؛ خصوصی‌سازی یكی از این مشكلات است.»
به گفته تقوی، خصوصی‌سازی نه‌تنها در جهت بهبود اقتصاد ایران قدمی برنداشت، برعكس با این شیوه عملكرد لطمه بزرگی به اقتصاد ایران وارد كرد. درحالی‌كه اهدافی كه دنبال می‌شد، این نبود.
وی اظهارداشت: هدف از خصوصی‌سازی اقتصاد، شفافیت بود، اما این خصوصی‌سازی «خصولتی‌سازی» شد. در نتیجه نه دولت می‌تواند درعملكرد این بنگاه‌ها دخالت كند و نه این اقتصاد عملكرد شفافی داشت و نه به درآمد مالیاتی دولت افزوده شد.
این اقتصاددان تاكید كرد: برای بهبود اقتصاد كشور، یك‌راه وجود دارد و آن خصوصی‌سازی واقعی است؛ تا زمانی هم كه این اتفاق نیفتد، هیچ‌كدام از موانع توسعه از مسیر اقتصاد برداشته نخواهد شد.
تقوی اظهارداشت: اگر شفافیت اقتصادی باشد، اگر همه قوانین به‌موقع و درست كار كند، اگر بانك‌ها به وظایف خود عمل كنند، اقتصاد رونق می‌گیرد، در غیر این صورت خیلی از مشكلات با اقتصاد ایران عجین شده و بخش جدایی‌ناپذیر آن می‌شوند. این‌ها «اگر» های طلایی هستند كه پیش‌شرط رونق اقتصادی به‌حساب می‌آیند.
وی یادآور شد: اقتصاد ایران از یك بحران سنگین نجات‌یافته است؛ این اقتصاد تورمی حدود 40 درصدی را از سر گذرانده و الان رشد حدود 10 درصدی را تجربه می‌كند.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: البته عده‌ای می‌گویند این رشد تا كنترل تورم، واقعی نیست؛ كسانی كه می‌گویند رشد اقتصاد در ایران واقعی نیست، برخورد سیاسی با اقتصاد دارند؛ اقتصاد ایران از سال 1392 از تلاطم‌های سیاسی و تصمیمات لحظه‌ای در امان بوده است و تاثیر این رفتارهای منطقی را در رشد اقتصاد و كنترل تورم و ركود می‌بینیم. الان هم به نرخ رشد تعیین‌شده در برنامه ششم توسعه نزدیك شده‌ایم. اما برای چشم‌انداز رشد پایدارتر نیاز به اصلاح است.
به گزارش ایرنا، لایحه بودجه 1397 كل كشور كه 19 آذر ماه تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، نخستین بودجه عملیاتی دولت به شمار می رود كه بودجه دستگاه های مختلف مبتنی بر عملكرد آنها تعیین شده است.
دولت در این لایحه سعی كرده است در زمینه درآمدهای بودجه ای و هزینه هایی كه برای سال آینده پیش بینی كرده، شفاف عمل كند.
حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری روز سه شنبه در همایش منشور حقوق شهروندی با استقبال از نقدهایی كه به لایحه بودجه 1397 كل كشور شده است، گفت: از مردم ایران و بویژه جوانان می خواهم مساله بودجه 97 را رها نكنید؛ ادامه بدهید، ببینید در بودجه چه خبر است و این نور افكن ها باید روی ردیف ها برود، این راه خوبی است كه آغاز شده است.
رییس دولت دوازدهم با بیان این كه بسیار خوشحالم كه مردم در مورد لایحه بودجه اظهار نظر می كنند، اظهار داشت: من در همین تریبون به وزیر اقتصاد و خزانه كشور دستور می دهم از سال 97 هر بودجه ای كه به دستگاهی تخصیص می دهد یا پرداخت می كند، باید بلافاصله باید در سایت اعلام كند كه همه مردم بدانند.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2025* 1724
خبرنگار: لیلا جودی** انتشار: حسین فتح الهی
۰ نفر