۳۰ آذر ۱۳۹۶، ۹:۰۹
کد خبر: 82770774
T T
۰ نفر

جشنواره تئاتر زندانيان در كردستان برگزار شد

۳۰ آذر ۱۳۹۶، ۹:۰۹
کد خبر: 82770774
جشنواره تئاتر زندانيان در كردستان برگزار شد

سنندج - ايرنا - اولين جشنواره تئاتر زندانيان استان كردستان كه با حضور 10 گروه تئاتر از مددجويان مراكز اصلاحي و تربيتي استان برگزار شد با معرفي آثار برتر به كار خود پايان داد.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا از روابط عمومي اداره كل زندان هاي كردستان، در آئين اختتاميه اين جشنواره هنري كه با حضور جمعي از هنرمندان و مسئولان استاني برگزار شد، از مددجويان هنرمند عرصه تئاتر زندان هاي استان با اهداي لوح و هدايايي به رسم يادبود، تقدير شد.
از نكات قابل توجه اين جشنواره، حضور هنرمند نام آوازه عرصه سينما و تئاتر كشور رحيم نوروزي در اين مراسم بود.
مديركل زندان هاي كردستان در اين آيين، زندانباني اسلامي را يكي از دستاوردهاي مهم نظام مقدس جمهوري اسلامي دانست و گفت: نگاه به زنداني در زندانباني اسلامي نگاهي توام با كرامت است و هدف از مجازات نيز اصلاح و تربيت فرد مجرم است.
اسحاق ابراهيمي افزود: اين در حالي است كه در ساير نظام هاي زندانباني دنيا، هدف از مجازات حبس فقط تنبيه و سلب آزادي از افراد مجرم است و فعاليت هاي اصلاحي و تربيتي نيز آن طور كه در زندانباني اسلامي به چشم مي خورد، مورد توجه قرار نمي گيرد.
وي ضمن ارائه گزارشي از برنامه هاي اصلاحي و تربيتي در زندان هاي كردستان بيان كرد: مددجويان مراكز اصلاحي و تربيتي استان در حوزه هاي مختلف از جمله آموزش قرآن (حفظ، قرائت و تفسير)، آموزش مهارت هاي اساسي زندگي، فعاليت هاي حرفه آموزي، آموزش احكام، سواد آموزي، مسابقات و فعاليت هاي ورزشي فعاليت مي كنند.
او اضافه كرد: اين فعاليت ها ضمن پركردن اوقات فراغت زندانيان به صورت هدفمند، موجبات پيشگيري و كاهش آسيب رفتارهاي پرخطر در اين مراكز را فراهم مي كند.
مديركل زندان هاي كردستان تئاتر را مادر همه هنرها دانست و گفت: با توجه به تاثيرات مثبت و جامعيت اين هنر و وجود ظرفيت هاي خوب در ميان مددجويان زندان هاي استان، تلاش كرديم با توسعه اين هنر بتوانيم اوقات فراغت مدجويان را به بهترين روش ممكن مديريت كنيم تا زمينه تغيير نگرش و اصلاح رفتار آنان فراهم شود.
ابراهيمي با اعلام حمايت از مددجوياني كه در فعاليت هاي هنري به ويژه تئاتر فعاليت مي كنند گفت: اميدواريم با توجه به پيگيري هاي به عمل آمده، در آينده نزديك آن دسته از مددجويان علاقه مند به شركت در كلاس هاي تئاتر، استعداد خود را در اين حوزه شكوفا كنند.
وي افزود: تلاش مي كنيم مددجويان پس از آزادي نيز با هماهنگي مركز امور خدمات اجتماعي و مراقبت بعد از خروج زندان ها و ساير دستگاه هاي متولي در امر هنر، مورد حمايت جدي قرار گيرند.
ابراهيمي، خودشناسي را يكي از اهداف تئاتر در زندان ها دانست و در اين باره گفت: زندان، مكان محدود و بسته اي است و امكان اجراي فعاليت هاي هنري به گونه اي كه يك اثر فاخر توليد شود به راحتي امكان پذير نيست اما مددجويان با شركت در اين فعاليت هاي هنري، مي توانند خود را به درستي شناخته و از اين طريق بتوانند به جايگاه واقعي خود دست يابند.
مديركل زندان هاي كردستان رسالت سازمان زندان ها را اصلاح و تربيت بزهكاران دانست و گفت: تئاتر در زندان ها مي تواند به عنوان يك فعاليت اصلاحي و تربيتي مهم در مسير بازگشت افراد بزهكار به جامعه و همچنين پيشگيري از وقوع جرم و تكرار مجدد آن مورد استفاده قرار گيرد.
اين مقام مسئول با اشاره به تصميمات خود براي توسعه هنر در زندان هاي استان اظهار كرد: اميدواريم اين جشنواره آغازي باشد تا با همكاري هنرمندان كردستاني گام هاي بزرگتري در جهت توسعه هنر در استان بالاخص در زندان ها برداشته شود تا به اين ترتيب شاهد كاهش بسياري از آسيب ها در جامعه باشيم.
رئيس كل دادگستري كردستان نيز ضمن تقدير از دست اندركاران برگزاري اولين جشنواره تئاتر زندان هاي استان گفت: برگزاري اينگونه فعاليت هاي هنري در زندان ها ضمن اينكه در مسير اصلاح و تربيت و بازگشت سعادتمندانه زندانيان به جامعه موثر است، موجب هدفمند شدن اجراي مجازات حبس شده و از سوي ديگر تحمل حبس را نيز راحت تر مي كند.
علي اكبر گروسي مجازات حبس را از سخت ترين نوع مجازات ها دانست و اظهار كرد: مجازات حبس در حقيقت بهترين موهبتي را كه خداوند متعال به بندگانش عطا فرموده از وي سلب مي كند و اين سلب آزادي زواياي بسياري از زندگي فرد را تحت تاثير قرار خواهد داد.
وي با اشاره به تبعات منفي مجازات حبس گفت: مجازات حبس آسيب هاي فراواني را متوجه زندانيان به ويژه خانواده هاي آنان مي كند و قوه قضائيه نيز با درك اين موضوع سعي دارد تا اين آسيب ها را به حداقل ممكن برساند.
وي استفاده از مجازات هاي جايگزين حبس را در كاهش جمعيت كيفري زندان ها و همچنين آسيب هاي ناشي از مجازات حبس موثر دانست و بيان كرد: در جلساتي كه با حضور قضات و مسئولين قضائي استان برگزار مي شود همواره بر استفاده كمتر از مجازات حبس و حركت در مسير استفاده از مجازات هاي جايگزين حبس تاكيد مي شود.
وي افزود: در مواردي كه استفاده از مجازات هاي جايگزين حبس ميسر نباشد مي توان در خلال تحمل كيفر، از نهادهاي ارفاقي ديگر همچون آزادي مشروط، عفو و مرخصي استفاده كرد.
در حال حاضر، 6 زندان، 2 بازداشتگاه، يك كانون اصلاح و تربيت و يك اردوگاه كار درماني در استان كردستان فعاليت دارند.
دريافت و تنظيم كننده: وريا كرمي**انتشار: اميد بهمني
7355/6108

سرخط اخبار استان‌ها