۲۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۸:۵۷
کد خبر: 82770422
T T
۰ نفر
معاون وزیر صنعت: تدوین چشم انداز20ساله بتن برای كاهش آسیب زلزله ضروری است

تهران- ایرنا- معاون آموزش و پژوهش وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تعدد وقوع زلزله در برخی مناطق ایران، برنامه ریزی و تدوین چشم انداز 20 ساله بتن برای ارتقای كیفیت ساخت و سازهای بتنی را برای مقابله با این پدیده طبیعی ضروری كرده است.

به گزارش ایرنا، «برات قبادیان» عصر چهارشنبه در نشست خبری برگزاری بیستمین همایش سالیانه بتن افزود: كیفیت ساخت و سازها و مقاومت آنها در برابر زلزله و كاهش خسارت وارد شده از مباحث مهم ما در صنعت ساختمانی است.
وی تاكید كرد برای استحكام ساختمان ها و مقاومت واحدهای مسكونی در برابر هرگونه زلزله باید به تولید بتن كیفی بیش از پیش توجه شود كه تحقق این مساله به همكاری علمی دانشگاه و صنعت برای ارائه طرح سلامت ساختمان ها نیازمند است.

** فقدان نظارت مستمر؛ دلیل كیفیت كم ساخت و سازها
رییس مركز تحقیقات بتن نیز در این نشست گفت: با وجود قوانین و مقررات و استانداردهای ملی تاكنون نظارت بر ساخت و سازهای بتنی در كشور آنچنان ثمری نداشته و فقدان سیستم منظم بازرسی و ارزیابی اندك ساخت وسازها توسط دستگاه های نظارتی باعث ناتوانی در ارتقای كیفیت ساخت و سازها شده است.
«مصطفی احمدوند» یكی از دلایل عمده اتلاف مواد، مصالح بتن و مصالح ساختمانی را اجرای روش های سنتی دانست و احمدوند افزود: اكنون بیش از گذشته ضرورت اصلاح صنعت ساختمانی در ساخت و سازها احساس می شود.
ادامه داد: پیاده سازی واقعی استاندارد ملی اجباری مدون برای ارتقای كیفی ساخت و سازهای بتنی با دوام، مقاومت ساختمان ها را در برابر زلزله ارتقا می دهد و هرچه در این زمینه گام برداریم به نفع اقتصاد ملی ایران، منابع ملی و محیط زیست است.
وی بر ضرورت تدوین الگوی راهبردی و سند چشم انداز 20 ساله صنعت بتن همسو با تحولات علمی و فناوری كشورهای پیشرفته جهان تاكید كرد.

** ورود یك تن گازهای آلاینده به محیط زیست در ازای تولید هر تن سیمان
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران نیز در این همایش گفت: باید با توجه به اهمیت 2 موضوع زلزله و آلودگی هوا در دنیای امروز، در چشم انداز 20 ساله آینده بتن كشور سند آمایشی و اطلس تولیدكنندگان این بخش تهیه شود.
«مهدی روانشادنیا» تصریح كرد: زنجیره تامین بتن در كشور از تولید سیمان تا اجرای آن در ساختمان یك فرایند تولید دی اكسید كربن است كه باعث مصرف بخش قابل توجه انرژی كشور در این صنعت می شود و به آلایندگی محیط زیست دامن زند.
به گفته وی، تدوین این سند در كاهش مصرف انرژی و تولید گازهای گلخانه ای از طریق استفاده از مواد جایگزین سیمان و بتن های با مقاومت بالا كمك می كند.
«13 درصد انرژی كشور در صنعت سیمان به مصرف می رسد و به ازای تولید هر تن سیمان، یك تن گازهای آلاینده وارد محیط زیست كشور می شود».
روانشادنیا افزود: نقش بتن بازیافتی و استفاده از نخاله های ساختمانی می تواند یكی از مطالبه های گروه های محیط زیستی باشد و به افزایش كیفیت بتن تولیدی و بهبود عملكرد سازها در برابر زلزله كمك كند.
به گزارش ایرنا، بیستمین همایش سالیانه بتن و زلزله چهارم و پنجم دی ماه در مركز همایش های باشگاه شماره یك شركت نفت برگزار می شود.
در این همایش راهكارهای ارتقای كیفیت بتن و پیشرفت های آن در دنیا بررسی می شود تا با ساخت وساز امن و مقاوم خسارت به ساختمان ها و مردم در زمان وقوع زلزله و دیگر پدیده های طبیعی كاهش یابد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: @IRNAeco
اقتصام*11108*1961
گزارش: ایرج منصوری* انتشار: مریم مسعود
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه