۲۹ آذر ۱۳۹۶، ۹:۵۸
کد خبر: 82769665
T T
۰ نفر
نحوه بررسي اعتبارنامه منتخبان مردم در مجلس تغيير كرد

تهران-ايرنا- نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با اصلاح نحوه بررسي اعتبارنامه منتخبان مردم در مجلس مدت زمان بررسي اعتراض هاي آنان نسبت به اعتبارنامه‌هاي نمايندگي را كاهش دادند.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، نمايندگان در جلسه علني امروز - چهارشنبه - خانه ملت مواد 7تا 13 طرح اصلاح موادي از قانون آيين نامه داخلي مجلس كه مربوط به بررسي اعتبارنامه هاي نمايندگان مجلس است را بررسي كردند.
نمايندگان ماده 7 اين طرح را با 180 راي موافق، 7 راي مخالف، 11 راي ممتنع از 221 نماينده حاضر تصويب كردند كه بر اساس اين مصوبه مجلس، شعبه رسيدگي به اعتبارنامه نمايندگان موظف است حداكثر ظرف مدت سه روز كاري گزارش تأييد آن دسته از اعتبارنامه‌هاي واصله را كه معترض ندارند، به صورت يك جا به هيأت رييسه مجلس ارسال كند تا در جلسه علني گزارش آن قرائت شود و رئيس جلسه تصويب آن را اعلام كند.
براساس اين مصوبه اعتبارنامه‌هايي كه مورد اعتراض قرار گرفته است، حداكثر ظرف مدت پنج روز كاري توسط شعبه رسيدگي مي شود. در صورتي كه نظر شعبه تأييد اعتبارنامه باشد، گزارش تأييد آن به مجلس ارائه مي گردد و چنانچه نظر شعبه رد اعتبارنامه باشد، گزارش آن از طريق هيأت رييسه مجلس به كميسيون تحقيق ارجاع مي‌شود.
نمايندگان در تبصره ماده 7 اين طرح شعبه را موظف كردند كه حداقل 24 ساعت قبل از بررسي اعتبارنامه از معترض يا معترضان جهت توضيح اعتراض و از نماينده‌اي كه اعتبارنامه‌اش مورد اعتراض قرار گرفته جهت دفاع دعوت به عمل آورد.
با تصويب نمايندگان، حضور نداشتن هر يك از آنان مانع رسيدگي نيست و معترض يا معترضان در صورت حضور نداشتن غيرموجه در شعبه، در جلسه علني حق اعتراض ندارند. موجه بودن عدم حضور بايد به تأييد هيأت رييسه مجلس برسد. اگر حضور نداشتن موجه بود، فقط يك جلسه ديگر شعبه ظرف 5 روز تشكيل و نظر خود را اعلام مي‌كند.
نمايندگان همچنين ماده 8 اين طرح را با 174 راي موافق، 7 راي مخالف، 10 راي ممتنع از 217 نماينده حاضر تصويب كردند كه بر اساس اين مصوبه مجلس، هيچ شعبه بررسي اعتبارنامه نمايندگان نمي تواند تقديم گزارش خود را بيش از پنج روز كاري از تاريخ دريافت پرونده به تعويق اندازد، در صورتي كه تاخير به حكم ضرورت پيش آمده باشد، رييس و در غيات او نايب رييس شعبه مكلف است هيات رييسه مجلس را مطلع سازد، هر گاه هيات رييسه علت را موجه دانست موضوع را دوباره به همان شعبه و در غير اين صورت به شعبه بعد ارجاع مي كند كه ظرف پنج روز كاري پس از دريافت پرونده گزارش دهد.
همچنين نمايندگان ماده 9 اين طرح را با 176 راي موافق، 5 راي مخالف، 10 راي ممتنع از 217 نماينده حاضر تصويب كردند كه بر اين اساس، كميسيون تحقيق حداكثر ظرف مدت 15 روز به دلايل و توضيحات كتبي شعب و معترضان رسيدگي مي كند و پس از استماع و بررسي توضيحات معترضان و دفاعيات كتبي يا حضوري نماينده مورد اعتراض، نظر خود را براي مجلس ارسال مي كند.
بر اساس تبصره اين ماده، در صورتي كه تعداد معترضان زياد باشد، مي توانند بيش از سه نفر را به صورت مكتوب معرفي كنند تا در شعبه و كميسيون تحقيق جهت ارائه توضيحات لامزم حضور يابد.
با تصويب نمايندگان در تبصره دو اين ماده، كميسيون تحقيق موظف است حداقل 24ساعت قبل از رسيدگي به اعتبارنامه از معترضان و نماينده اي كه اعتبارنامه اش مورد اعتراض واقع شده دعوت كند.
نمايندگان ماده 10 اين طرح را نيز با 177 راي موافق، 10 راي مخال، 5 راي ممتنع از 215 نماينده حاضر تصويب كردند كه بر اساس آن، چنانچه كميسيون تحقيق، اعتبارنامه رد شده از سوي شعبه را رسيدگي كند و نظر به تاييد اعتبارنامه داشته باشد، گزارش آن در مجلس قرائت مي شود و رييس مجلس تصويب آن را اعلام مي كند و اعتراضي پذيرفته نمي شود و در صورتي كه نظر كميسيون مبني بر رد اعتبارنامه باشد گزارش آن حداكثر به مدت 15 دقيقه در مجلس مطرح و ادله رد اعتبارنامه ارائه مي شود.
مجلسي ها در اين مصوبه مقرر كردند: نماينده اي كه اعتبارنامه اش رد شده است حداكثر به مدت 30 دقيقه فرصت دارد تا از خود دفاع كند، ضمن اين كه مي تواند بخشي از وقت خود را حداكثر به دو نفر از نمايندگان واگذار كند، سپس گزارش كميسيون تحقيق به راي گذاشته مي شود چنانچه رد اعتبارنامه به تصويب نرسد رييس جلسه تصويب آن را اعلام مي كند.
بر اساس تبصره 1 اين ماده، در صورتي كه كميسيون تحقيق ظرف مدت 15 روز نظر خود را به مجلس اعلام نكند، نماينده اي كه اعتبارنامه اش مورد اعتراض واقع شده است يا 15 نفر از نمايدگان مي توانند طرح اعتبارنامه را در جلسه مجلس از هيات رييسه درخواست كنند و هيات رييسه موظف است در اولين فرصت گزارش شعبه را در دستور كار مجلس قرار دهد.
نمايندگان ماده 11 اين طرح را با 170 راي موافق، 10 راي مخالف، 5 راي ممتنع از 215 نماينده حاضر حذف كردند. در اين ماده آمده بود: چنانچه نماينده بدون عذر موجه تا 10 روز پس از ابلاغ به وي براي دفاع از صحت اعتبارنامه خود در جلسه حاضر نشود، مجلس با استماع گزارش كميسيون تحقيق و صحبت معترض وارد راي گيري مي شود.
همچنين نماينده ماده 12 اين طرح را با 180 راي موافق، 10 راي مخالف، 6 راي ممتنع از 214 نماينده حاضر تصويب كردند كه بر اين اساس، اخذ راي در مجلس باري اعتبارنامه هايي كه در شعبه يا كميسيون تحقيق رد شده است به صورت مخفي و با ورقه انجام مي شود.
نمايندگان مجلس در ماده 13 اين طرح كه با 179 راي موافق، 10 راي مخالف، 4 راي ممتنع از 215 نماينده حاضر تصويب شد، مقرر كردند: نماينده اي كه به اعتبارنامه اش اعتراض شده همانند ساير نمايندگان، از تمامي حقوق اعم از دادن راي و نامزد شدن براي عضويت در هيات رييسه و ساير انتخابات برخوردار است، ليكن در زمان بررسي اعتبارنامه خود در شعبه ، كميسيون تحقيق و مجلس حق راي ندارد.
سيام**9121 **1336
خبرنگار: سميه لاري**انتشار:مهرنوش خانزائي

سرخط اخبار سیاست