۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۳۰
کد خبر: 82768753
T T
۰ نفر
ضرورت ماموریت محور بودن پژوهش برای جلوگیری از موازی كاری تحقیقات

تهران-ایرنا رییس جهاد دانشگاهی با تاكید بر نقش پژوهش در توسعه كشور گفت: برای جلوگیری از موازی كاری تحقیقاتی و اتلاف سرمایه، پژوهش ها باید ماموریت محور باشند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، حمیدرضا طیبی روز سه شنبه در مراسم تقدیر از برترین های پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با اشاره به تجربه های صنعت و دانشگاه در كشورهای توسعه یافته گفت: در این كشورها صنعت به دانشگاه ها ماموریت می دهد و با ارائه تسهیلات، به بخش پژوهشی و تجاری سازی ایده ها كمك می كند و سپس با خرید محصول، تسهیلات خود را پس می گیرد و این در حالی است كه ما در كشور با وجود مذاكرات مكرر با بخش های صنعت هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیدیم.
رییس جهاد دانشگاهی افزود: چندین دهه است كه اقتصاد دانش بنیان در اولویت كشورها قرار گرفته و تنها اقتصادی است كه با افزایش و كاهش قیمت نفت همچنان ارزش افزوده دارد.
طیبی اظهار كرد: برنامه توسعه در جهاد عرضه محور است و پژوهشگران جهاد با شناسایی مشكلات جامعه تلاش می كنند به فناوری هایی دست پیدا كنند كه بر اساس نیازهای كشور تعریف شده باشد.
وی با اشاره به اهمیت انتقال فناوری در كشور گفت: سیاستگذاری های مربوط به سرمایه گذاری در كشور باید به نحوی مدیریت شود كه بازار ایران را با شرط انتقال فناوری در اختیار پروژه های خارجی بگذاریم.
وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی با تمركز بر پروژه های بومی در بخش های كشاورزی، صنعتی ، پزشكی و در تولید فناوری به صورت جدی ورود كرده است .
طیبی با انتقاد از نبود یك سیاست گذاری واحد در مباحث كشور گفت: ما در ایران هنوز تصمیم نگرفته ایم پیشرفت كنیم و توسعه علمی و فناوری در عزم همگانی به صورت جدی لحاظ نمی شود و در بسیاری از سیاستگذاری ها همدیگر را نفی می كنند و در واقع در سیاست های كلان ما هنوز برای ارتباط با دیگر كشورهای جهان تردید داریم.
مراسم تجلیل از برترین‌های پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با حضور دكتر حمیدرضاطیبی رییس جهاد دانشگاهی، دكتر ملك زاده معاون تحقیقات وزیر بهداشت، دكتر واعظ مهدوی مشاور سازمان برنامه و بودجه در پژوهشكده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.
علمی
خبرنگار:عادل پازیار* انتشار: محتشمی پور
۰ نفر