۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۵۱
کد خبر: 82765215
T T
۰ نفر

بازنده ترین چهره سال خاورمیانه؛ بن سلمان

۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۵۱
کد خبر: 82765215
بازنده ترین چهره سال خاورمیانه؛ بن سلمان

تهران- ایرنا- روزنامه ایندیپندنت انگلیس در مقاله ای نوشت : محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به لحاظ شكست های پیاپی در تصمیماتش به خصوص در مورد سوریه، یمن و قطر چهره سال خاورمیانه است.

به گزارش ایرنا، پاتریك كوپرن نویسنده این مقاله كه بخش های از آن روز شنبه در پایگاه اطلاع رسانی المنار منتشر شد، نوشت: كشورهای خاورمیانه به خوبی می دانند كه طرف برنده و بازنده كیست و كسی از آنها نمی خواهد كه طرف بازنده را بگیرد.
كوپرن گزارشگر روزنامه ایندیپندنت دراین مقاله كه باعنوان ' تصمیم های غیرحكیمانه محمد بن سلمان جایگاه عربستان را در جهان كاسته است' می نویسد : محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بدون شك به دلیل شكست هایش برجسته ترین شخصیت منطقه خاورمیانه در سال جاری بوده است.
وی افزود: محمد بن سلمان در داخل به اقدامات ماكیاولی برای رسیدن به پادشاهی و كنار زدن رقبای داخلی و خارج از خاندان سعودی متهم شده و در بعد خارجی نیز سیاست های او كه نتایجی جز شكست نداشته باعث كاهش جایگاه عربستان در جهان شده است.
وی ادامه داد: بن سلمان كه به بی پروایی مشهور است هدایت پروژه های خارجی عربستان را برعهده گرفت كه همه آنها نتیجه برعكس داده و هیچ كدام طبق هدف برنامه ریزی شده پیش نرفته است.
كوپرن اضافه كرد: بن سلمان در سوریه از گروه های مخالف دولت سوریه حمایت كرد اما با پشتیبانی روسیه و ایران از بشار اسد، دولت سوریه پیروز میدان بوده و او به هدفش نرسید.
همچنین ولیعهد عربستان در یمن تحت عنوان عملیات 'طوفان قاطعیت' دخالت نظامی كرد اما پس از دوسال و نیم درگیری ها ادامه دارد و باعث كشتار10هزار نفر شده و هفت میلیون یمنی را در مرز گرسنگی و قحطی قرار داده است.
وی همچنین نوشت: سیاست خارجی بن سلمان مواجهه با ایران و همپیمانان آن در منطقه بود اما سیاستی كه وی در پیش گرفت بیشتر باعث گسترش نقش ایران و تاثیرگذاری بیشتر آن در منطقه شد.
این روزنامه نگار ادامه داد: درباره قطر نیز محمد بن سلمان با محاصره این كشور برای به انزوا كشیدن آن و دور ساختن آن از ایران برعكس باعث شد كه این همسایه آنها در حاشیه خلیج (فارس) بیشتر به سمت تهران كشیده شود.
كوپرن افزود: اشتباهاتی كه رهبران سیاسی مرتكب می شوند غالبا به دلیل خودشیفتگی یا نادانی آنها و یا اینكه نتیجه گوش دادن آنها به توصیه های باطل مشاوران خود است.
وی تصریح كرد: احتكار قدرت توسط محمد بن سلمان با ادعای تصمیم گیری های ملی و حمایت از امنیت ملی این كشور كوتاه ترین راه او برای رسیدن به محبوبیت مردمی بوده اما این گام باعث شده تا با شكست خوردن تصمیم هایش و نتیجه ندادن آنها همیشه هزینه كلانی بپردازد.
كوپرن می افزاید : تصمیم گیری های محمد بن سلمان ولیعهد عربستان همیشه از این حكمت كه عربستان باید نقش فعالانه و دور اندیشانه ای را بازی كند خالی است و تا این لحظه قدرت سیاسی و اقتصادی عربستان عقب گرد داشته و بن سلمان متكبر دشمنان بسیاری برای این كشور بوجود آورده است.
خاورم**9366** 1064
مترجم:صغری رحیمی
۰ نفر