۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۹
کد خبر: 82764906
T T
۰ نفر

چتر آلودگی هوا بر سر تبریز

۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۹
کد خبر: 82764906
چتر آلودگی هوا بر سر تبریز

تبریز - ایرنا - آلودگی هوای تبریز برای ششمین روز متوالی موجب تعطیلی مدارس این كلان شهر و تهدید سلامت مردم شده است.

به گزارش ایرنا، كلان شهر تبریز به دلیل واقع شدن مناطق صنعتی آن در غرب شهر و در مسیر وزش باد، تردد افزون بر نیم میلیون دستگاه خودرو و موقعیت خاص توپوگرافیك آن (كاسه ای) در فصول سرد سال، با مشكل آلودگی هوا روبروست.
هر چند تعداد روزهای آلوده تبریز 1.8 میلیون نفری در فصول سرد در سال های مختلف، متفاوت است، اما ساكنان آن به آلودگی هوا در پایان پائیز و در طول فصل زمستان عادت كرده اند.
بدیهی است كه دولت در چارچوب طرح هایی همچون خارج كردن واحدهای تولیدی آلوده از حریم شهر، الزام معاینه فنی خودروها، نوسازی ناوگان تاكسیرانی و اتوبوسرانی و توزیع بنزین یورو 4 در جایگاه های سوخت برای به حداقل رساندن آلودگی هوا در تبریز می كوشد.

** تشدید آلودگی هوا در ششمین روز متوالی
رئیس اداره پایش اداره كل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: آلودگی هوای تبریز روز شنبه و در ششمین روز متوالی تشدید شده و شاخص كیفیت هوا همچنان در وضعیت هشدار است و كمیته اضطرار هم تصمیم به تعطیلی مدارس این كلانشهر گرفت.
شاهین رحیم اوغلی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس آخرین آمار استخراجی از ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در این شهر، شاخص آلودگی هوا نسبت به ذرات معلق 2.5 میكرون 171پی. اس. آی درحالت هشدار برای تمام گروه ها رسیده است.
وی اظهار كرد: شاخص آلودگی هوا اگر زیر 100 پی. اس. آی باشد سالم، بین 100 و 200 ناسالم، بین 200 و 300 وضعیت اضطرار و 300 به بالا وضعیت بحرانی به شمار می رود.
رحیم اوغلی ادامه داد: برای جلوگیری از آسیب های جدی، كودكان و سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی از حضور در فضاهای باز خودداری و در صورت ضرورت از ماسك استفاده كنند.

** تعطیلی تمام مدارس تبریز
درپی تداوم آلودگی هوای تبریز، بر اساس اعلام كمیته مدیریت آلودگی هوای این شهرستان مدارس نواحی پنجگانه كلانشهر تبریز، روز شنبه در تمام مقاطع تعطیل است.
معاون سیاسی استاندار آذربایجان شرقی و رییس كمیته مدیریت آلودگی هوای شهرستان تبریز در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: تصمیمی در خصوص تعطیلی ادارات و دانشگاه‌ها گرفته نشده و همچون روزهای گذشته به فعالیت خودشان ادامه می دهند.
شهرتی فر گفت: فردا عصر جلسه كمیته اضطرار برگزار و با توجه به شرایط موجود و میزان آلاینده های هوا برای روز یكشنبه نیز تصمیم گیری می شود.
وی با توجه به نقش وسایل حمل و نقل در تشدید وضعیت آلودگی هوا از شهروندان تبریزی خواست در صورت امكان برای سفرهای درون شهری از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده كنند.

** مصرف زیاد سبزیجات و لبنیات در روزهای آلوده
فوق تخصص بیماری های ریه نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درمورد آلودگی هوا و مراقبت های ویژه برای مقابله با عوارض آن اظهار كرد: افراد در معرض خطر بویژه كودكان و خردسالان، سالمندان و افراد بالای 65 سال، بیماران صعب العلاج و خاص از قبیل دیابتی ها، فشار خون، بیماران قلبی، آسم، بیماران سرطانی و پیوند ارگان تا حد ممكن از حضور در محیط خارج از منزل خودداری كنند.
دكتر علی تقی زاده خاطرنشان كرد: چنانچه این افراد بنا به ضرورت مجبور به حضور در خارج از منزل شوند، تا حد ممكن از رفت و آمد در مناطق مركز شهر اجتناب كنند.
وی با بیان اینكه در هوای آلوده ورزش و فعالیت های سنگین برای تمام افراد مضر است، افزود: در هوای آلوده تنفس باید كم عمق باشد و در حین فعالیت تا حد ممكن حبس هوا صورت گیرد.
تقی زاده در خصوص تغذیه افراد در روزهای آلودگی هوا خاطر نشان كرد: در این روزها تمام افراد لبنیات كم چرب و میوه و سبزیجات زیاد بخورند و از مصرف فست فودها خودداری كنند.
فوق تخصص بیماری های ریه با توصیه به استفاده از ماسك های فیبری برای افراد پرخطر گفت: توصیه می شود افراد موقع برگشت به منزل حتما دست هایشان را با آب گرم و صابون شست و شو دهند.

** استفاده از گل و گیاه در منزل برای حفظ اكسیژن
همچنین اداره كل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی طی بیانیه ای از شهروندان خواست از تردد با خودرو شخصی در داخل شهر تا حد امكان پرهیز كنند.
در این بیانیه از مردم درخواست شده ضمن استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای مسافرت های درون شهری؛ از سوزاندن برگ و درختان در باغ های اطراف تبریز و سوزاندن ضایعات مانند لاستیك، سیم و زباله خودداری كنند.
صرفه جویی مصرف گاز طبیعی و مدیریت مصرف انرژی از موضوعات مهمی است كه باید مورد توجه شهروندان قرار گیرد.
معاینه فنی خودروی شخصی و تنظیم منابع احتراق خانگی به عنوان یك اولویت و در راستای مسئولیت شهروندی انجام شود.
استفاده از گلدان‌های متعدد در خانه برای ایجاد یك سیستم تهویه طبیعی و حفظ اكسیژن مورد نیاز راهكار خوبی برای پالایش آلودگی هوا در فضای بسته منازل است.
گزارش: مینا بازگشا ** انتشار:رستگار
6120/6132/6183
۰ نفر