۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۱
کد خبر: 82764891
T T
۰ نفر

بررسی مطبوعات

طبل تو خالی یك ادعای موشكی

۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۱
کد خبر: 82764891
طبل تو خالی یك ادعای موشكی

تهران- ایرنا- نماینده آمریكا در سازمان ملل متحد مدعی ارسال موشك ایرانی برای انقلابیون یمن شده و كوشیده بر مبنای این ادعا، هیاهویی ضدایرانی به راه اندازد. نمایشنامه ناموزون «نیكی هیلی» اما در برآوردن نتایج مورد نظر كارگردانان این نمایش ناكام به نظر می آید.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، نمایش نماینده آمریكا در سازمان ملل با آهن پاره های موشكی و طرح این ادعا كه موشك شلیك شده از سوی انصارالله به ریاض از ایران به یمن انتقال یافته، واكنش های گوناگونی را به دنبال داشت و مورد توجه روزنامه های امروز 25 آذرماه 1396 قرار گرفت.
این روزنامه ها اجلاس فوق‌العاده سازمان همكاری‌های اسلامی برای بررسی تصمیم اخیر رییس جمهوری آمریكا درباره بیت المقدس و همچنین انتقاد و پیشنهادها به دولت پس از ارایه لایحه بودجه 97 را نیز موضوع گزارش های خبری و تحلیلی خود قرار دادند.

** فضاسازی جدید آمریكا علیه ایران
«نیكی هیلی» نماینده آمریكا در سازمان ملل متحد، با حضور در محل نگهداری قطعاتی كه گفته می‌شود لاشه موشك‌های ایرانی است، مدعی ارسال تسلیحات ایرانی برای انقلابیون یمن شد؛ موضوعی كه با واكنش قاطع ایران روبه رو شد.
در این باره، روزنامه «ایران» زیر عنوان «شو موشكی ناكام» نوشت: وزیر امور خارجه كشورمان تلاش امریكا برای ماجراجویی علیه ایران به بهانه موشك‌های شلیك شده از سوی یمن به ریاض و ابوظبی را تلویحاً با اقدام امریكا در ماجرای طرح اتهام تولید سلاح كشتار جمعی علیه عراق و جنگ علیه این كشور در سال 2003 مقایسه كرد.
به گزارش ایران، محمدجواد ظریف با قرار دادن تصویر «نیكی هیلی» نماینده كنونی امریكا در سازمان ملل در كنار تصویر «كالین پاول» وزیر دفاع دولت اول بوش پسر به نمایش تبلیغاتی هیلی در سازمان ملل و اتهام‌های او واكنش نشان داد و نوشت: «زمانی كه من در سازمان ملل بودم این نمایش و آنچه به بار آورد را دیدم». اشاره‌ای واضح به چندین سال اصرار امریكا بر وجود زرادخانه هسته‌ای و شیمیایی در عراق كه پس از تشكیل ائتلاف و اشغال عراق هیچ گاه درستی آن ثابت نشد.
نمایش هیلی همچنین با واكنش كاربران شبكه های اجتماعی مواجه شده كه روزنامه «خراسان» زیر عنوان «واكنش ها به شوی موشكی هیلی» آن را بازتاب داد و در گزارشی اینگونه آورد: * موشك آن جایی‌ نقض قوانین بین‌المللی است كه آرم 'گروه صنعتی شهید باقری' را داشته باشد، وگرنه روزانه بمب خوشه‌ای بر سر ملت بریز فوج‌فوج قتل‌عام كن، با آرم لاكهید‌مارتین، این صادرات حقوق‌بشر و دموكراسی و ترویج لیبرالیسم است. * نتانیاهو نقاشی می برد سازمان ملل.نیكی هیلی نماینده منتخب ترامپ برایش از ریاض لاشه موشك می‌فرستند ببرد تئاترش را بازی كند. دنیا درگیر همچین وضعی است با دولت‌های مردم فریب.
روزنامه «ابتكار» هم در گزارشی با عنوان «فرافكنی به بهای خون كودكان قحطی زده» از حقایقی نوشت كه از سوی هیلی در مورد جنگ یمن نادیده گرفته می‌شود. به گزارش این روزنامه، نزدیك به سه سال از حمله ائتلاف عربی به رهبری عربستان به یمن این فقیرترین كشور عربی می‌گذرد؛ هجومی كه به جزو ویرانی، كشتار غیرنظامیان، قحطی و بیماری كودكان یمنی دستاوردی نداشته است. عربستان و متحدانش می‌گویند كه انصارالله یمن گروهی شورشی و تروریست است و آنها برای مبارزه با افراط‌گرایی ناچار به حمله به یمن بوده‌اند! در این میان جامعه بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری كه دغدغه انسان و انسانیت خواب روز و شب را از آنها گرفته است به طور شگفت‌انگیزی درگیر حل معضل یمن هستند، به طوری كه با پاك كردن صورت مساله و بجای پرداختن به كودكان و زنانی كه هر روز قربانی خشونت و بی‌ثباتی در یمن هستند، هر روز مشغول بررسی پاسخ موشكی انصارالله به عربستان و نگرانی‌های این كشور در خصوص پایمال شدن منافع‌اش در مرزهای جنوبی هستند.
روزنامه «افكار» هم ادعای هیلی در مورد ارسال سلاح ایرانی به انصارالله یمن را «خیمه شب بازی» عنوان كرد. روزنامه «جمهوری اسلامی» هم حضور نماینده آمریكا را در كنار آهن پاره هایی كه گفته می شود لاشه موشك های ایرانی است «توطئه نافرجام آمریكا برای انحراف افكار عمومی از موضوع قدس» خواند.
روزنامه «حمایت» هم عنوان كرد كه «معركه گیری نیكی هیلی نگرفت». «محمد حسین قدیری ابیانه» تحلیلگر سیاسی هم در یادداشتی در روزنامه حمایت، ادعای آمریكا را «نمایش مضحك» خواند و نوشت: ادعای آمریكایی ها در خصوص تجهیز انصارالله و نیروهای مردمی یمن به موشك و تسلیحات نظامی از سوی ایران اسلامی در حالی است كه اكاذیب «نیكی هیلی» نماینده دائم واشنگتن در سازمان ملل از ابعاد و زوایای مختلف، مردود، نوعی فرار رو به جلو و مقدمه ای برای مقابله به اصطلاح جدی تر با توان دفاعی و معنوی كشورمان به شمار می آید.
روزنامه «جوان» هم از مهر بطلان سازمان ملل بر نمایش لاشه موشكی امریكا» خبر داد و نوشت: نیكی هیلی، نماینده امریكا در سازمان ملل با به راه انداختن یك نمایش مضحك مدعی شد كه موشك شلیك شده به فرودگاه ریاض ایرانی بوده است. ادعایی كه بلافاصله از سوی سازمان ملل و مقامات دفاعی امریكا رد شد. سازمان ملل اعلام كرد كه هیچ شواهد قاطعی كه نشان دهد چه كشوری سازنده موشك‌های شلیك شده از سوی انصارالله یمن به عربستان بوده است، وجود ندارد.
روزنامه «كیهان» هم این نمایش هیلی را «خوش رقصی نیكی هیلی برای شیوخ جنایتكار عربستان و امارات» عنوان كرد.

**ادامه اعتراض ها به تصمیم یكجانبه ترامپ درباره قدس
اجلاس فوق‌العاده سازمان همكاری‌های اسلامی در خصوص تصمیم اخیر ترامپ برای انتقال سفارت آمریكا به قدس، چهارشنبه هفته گذشته با حضور اكثریت كشورهای مسلمان در استانبول تركیه برگزار شد و كشورهای عضو این سازمان با صدور بیانیه‌ای مخالفت جدی خود را با رییس جمهوری آمریكا اعلام داشتند؛ موضوعی كه روزنامه های امروز در بازتاب آن، به واكنش های جهانی به این تصمیم پرداختند.
روزنامه «آرمان» درباره این اجلاس و «واكنش های جهانی به القدس لنا» نوشت: كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی در بیانیه پایانی اجلاس فوق‌العاده ‌این سازمان كه با محوریت موضوع قدس در استانبول برگزار شد، ضمن اعلام به‌رسمیت‌شناختن قدس شرقی به‌عنوان پایتخت كشور مستقل فلسطین از دیگر كشورها نیز خواستند تا دولت فلسطین و قدس شرقی را به‌عنوان پایتخت آن به رسمیت بشناسند.
به نوشته آرمان، در بیانیه پایانی نشست سران كشورهای سازمان همكاری اسلامی از شورای امنیت خواسته شده است تا مجددا بر وضعیت قانونی شهر قدس تاكید كند. همچنین این بیانیه تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریكا درخصوص قدس را باطل خوانده و بر مركزیت‌داشتن مساله فلسطین و قدس شریف برای امت اسلامی تاكید كرده است. بیانیه پایانی نشست سران از ایالات متحده نیز خواسته است تا از روند صلح عقب‌نشینی كند.
«سیدعلی خرم» استاد حقوق بین الملل هم در یادداشتی با عنوان «بیت‌المقدس اسلامی باقی می‌ماند» كه در روزنامه آرمان منتشر شد، ضمن اشاره به تاریخچه رای مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره شهر بیت المقدس به عنوان شهری بین المللی و مقدس برای مسلمانان، یهودیان و مسیحیان، نوشت: اسرائیل، عربستان و تیم دونالد ترامپ تلاش دارند از ایجاد انتفاضه و تظاهرات در سرزمین‌های اشغالی و تظاهرات در كشورهای اسلامی و ایجاد یك ممنتوم(نیروی عظیم) سیاسی جلوگیری كنند و كشورهای اسلامی سعی دارند نگذارند این طرح تجاوزكارانه جا بیفتد و با تبلیغات و اقدامات سیاسی مانعی در برابر اسرائیل قرار دهند. اما طرف اسرائیل برای انحراف افكار عمومی جهان به‌دنبال پیاده‌كردن طرحی است كه طی آن افكار عمومی متوجه ایران و تقابل ایران و عربستان شده و در صورت امكان درگیری را در نقطه‌ای با ایران شروع كنند. بدین ترتیب فضای سیاسی جهان ملتهب است. یقینا مسئولان امر در جمهوری اسلامی ایران به این ظرایف واقف هستند و فرصت سوء‌استفاده به مثلث شكست‌خورده دونالد ترامپ، نتانیاهو و محمد بن‌سلمان نخواهند داد.
«ناصر ابوشریف» نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران هم در گفتگو با روزنامه «اطلاعات» با اشاره به این موضوع كه «سست عنصری رژیم‌های عربی ترامپ را برای تعرض به قدس جسور كرد» گفت: اگر از فلسطینی‌ها و حتی ملت‌های عربی سؤال كنید، هیچ كس اطمینان ندارد كه یك فرد خوب در داخل رژیم‌های عربی باشد كه بیاید و به مردم فلسطین كمك كند. این طرح ترامپ هم كه مطرح شده، اگر سست عنصری رژیم‌های عربی نبود، ترامپ جرات چنین چیزی را نداشت اما متاسفانه رژیم‌های عربی دیكتاتوری هستند و با انتخابات مردمی به قدرت نرسیده‌اند و با پول و مشت آهنین و حمایت غربی‌ها به قدرت رسیده‌اند و به ملت‌هایشان تحمیل شده‌اند.

** بررسی بودجه 97 در مطبوعات
از دید بسیاری از ناظران، بودجه سال 97 یكی از شفاف‌ترین بودجه‌های ارائه شده در دهه‌های اخیر است كه البته خالی از اشكال نیست، اما همین كه اعداد و ارقام و بند‌ها و تبصره‌های مشخصی دارد، زمینه اظهار‌نظر و انتقاد را فراهم كرده است.
روزنامه آرمان از «هشدار؛ بحران معیشت در راه هست» خبر داد كه از سوی اقتصاددانان مطرح شده است. بر اساس این گزارش، فرشاد مومنی عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در نشست هفتگی دین و اقتصاد كه به موضوع نسبت نظام تامین اجتماعی با اقضائات توسعه ملی اختصاص داشت، اظهار كرد: دولت در بودجه سال 1397 سیاستگذاری‌هایی به نفع غیر مولدها دارد كه این تورم‌زاست و معیشت مردم را تهدید می‌كند.
بنابر این گزارش، همزمان «حمیدرضا صالحی» عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران هم اظهار كرد: افزایش سه برابری عوارض خروج از كشور كه به تازگی از طرف دولت اعلام شده است، صراحتا برای افزایش درآمدهاست و از این طریق سعی شده كه بخشی از درآمدهایش را پوشش دهد. افزایش عوارض خروج از كشور تاثیرات بدی در سفرها خواهد گذاشت. دولت باید كاری كند سفرها به ویژه سفرهایی كه منجر به روابط و تجارت بین‌المللی می‌شود، افزایش پیدا كند و در راستای توسعه روابط تجاری و صادرات شرایط سفرها را تسهیل كند تا درآمدهای غیر نفتی در راستای اقتصاد مقاومتی بالا برود.
روزنامه «آفتاب یزد» هم در سرمقاله خود، زیر عنوان «این شفافیت خوب است» آورد: این كه بودجه 1397 در این حد از شفافیت قرار دارد كه تقریبا همه در شبكه های اجتماعی در مورد آن اظهار نظر می نمایند مایه خوشوقتی و خشنودی است. پیش از این چنین نبود معمولا اغلب مردم فقط اعداد كلی را می دانستند و اینكه در مجلس این لایحه تصویب شده یا خیر. اما اكنون به لطف شبكه های اجتماعی به شكلی ردیف های بودجه در مقابل دیدگان همه است كه طیروزهای گذشته اشخاص و نهادهایی مجبور شده اند در خصصو ردیف های بودجه از خود توضیح دهند.
روزنامه اقتصادی «تجارت» هم درباره «سرنوشت تورم در بودجه 97» آورد: دولت دوازدهم با وجود اعلام اینكه بودجه 97 بر مبنای عملكرد بسته شده است، آن را به مجلس برای تصویب نهایی ارائه داد. این در حالی است كه به گفته كارشناسان اقتصادی و بر اساس استناد به‌امار و ارقام ارائه شده، بودجه 97 بیش از هر بودجه‌ای دیگر به صورت انقباظی تدوین شده است كه این امر بر ابهامات موجود در بخش درآمدی كه مهمترین ركن بودجه بوده افزوده است.
به نوشته تجارت، در این بودجه سهمی‌برای اشتغال و تولید به صورت مشخص تعیین نشده است و جالب آنكه این موضوع را به مسئله افزایش قیمت حامل‌های انرژی بسط داده است و گویی اینكه دولت در صدد است كه از این محل بخش مذكور را از حالت رخوت‌گونه موجود خارج كند. دیگر ابهام موجود بر سر درآمدهای مالیاتی است به گونه‌ای كه در این بودجه به صورت كاملا خوشبینانه‌ای از افزایش درآمد مالیاتی سخن گفته و از تحقق آن دولت كاملا اطمینان دارد، در حالی‌كه بر اساس آمارهای ارائه شده و همچنین گفته‌های كارشناسان این موضوع بعید به نظر می‌رسد و مجلس باید در این مورد نظر دولت را مورد بازنگری قرار دهد. دیگر ابهامات موجود در بودجه سال آینده، می‌توان به مشخص نبودن هزینه‌های دولت و همچنین كاهش هزینه‌های عمرانی و جبران آن از محل فروش اوراق است كه به نظر می‌رسد این موضوع خود می‌تواند باعث هزینه كردن درآمدهای سالهای آینده كشور شود.

پژوهشم**9294**9279**تنظیم: فاطمه دهقان نیری**انتشار: سیدمحمد موسی كاظمی
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید
۰ نفر