۲۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۳
کد خبر: 82763236
T T
۰ نفر

بررسي مطبوعات

هم آوايي اسلامي در دفاع از قدس

۲۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۳
کد خبر: 82763236
هم آوايي اسلامي در دفاع از قدس

تهران- ايرنا- برگزاري اجلاس فوق العاده سازمان همكاري اسلامي براي حمايت از قدس شريف در برابر دسيسه هاي آمريكايي- صهيونيستي، فراخوان سران كشورهاي اسلامي به هم آوايي دوباره در خصوص اصلي ترين مساله جهان اسلام بود.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، برگزاري اجلاس فوق العاده سازمان همكاري اسلامي در تركيه، سخنان «فدريكا موگريني» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا درباره برجام در نشست مقدماتي پارلمان اروپا و موضوع بودجه سال 97، از جمله مهم ترين محورهاي خبري و تحليلي در روزنامه هاي امروز پنجشنبه 23 آذرماه 1396 بود.

** ميزباني استانبول از اجلاس سازمان همكاري اسلامي
به دنبال تصميم جنجالي «دونالد ترامپ» رييس جمهوري آمريكا مبني بر به رسميت شناختن بيت المقدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي، ديروز چهارشنبه 22 آذرماه، سران كشورهاي اسلامي در تركيه گردهمايي فوق‌ العاده برگزار كردند و در آن بار ديگر بر حمايت از قدس شريف و امت فلسطين تاكيد كردند. اين موضوع بازتاب گسترده اي در روزنامه هاي امروز داشت.
روزنامه «ايران» در يادداشتي با عنوان «بازگشت سازمان همكاري اسلامي به هدفگذاري نخستين»، با اشاره به افول همكاري بين اعضاي سازمان همكاري اسلامي در خصوص فلسطين طي سال هاي گذشته، نوشت: آنچه به دنبال تصميم ترامپ به انتقال سفارت امريكا به بيت‌المقدس انجام شد، مي‌تواند همانند علت تشكيل دهنده سازمان همكاري اسلامي به اعاده قدرت و قوت كشورهاي اسلامي اعم از عرب و غير عرب براي پرداختن به مسأله فلسطين بينجامد. تأثير ديگر تصميم نابخردانه ترامپ اين است كشورهايي كه اميد بسته بودند تا از طريق امريكا و ميانجيگري ظاهراً بي طرفانه امريكايي‌ها به برخي حقوق فلسطيني‌ها دست پيدا كنند، به درك واقعي از بي‌سرانجامي اين اميدواري دست يابند. زيرا بيش از هر زمان ديگري هويدا گشت كه امريكا چيزي از حقوق ادعايي رژيم صهيونيستي كم نخواهد كرد و قدمي در مسير احقاق حق واقعي فلسطينيان برنخواهد داشت.
اين روزنامه افزود: در هر حال بايد منتظر بود تا اين دو تحول مهم، يعني شروع نهضت ضد صهيونيستي و نيز عدم اميد بستن به همكاري امريكا در سازمان همكاري اسلامي بازتاب جدي داشته باشد. همچنين بايد انتظار داشت همچنان كه رژيم صهيونيستي متكي بر نيروي نظامي خود براي توسعه سرزميني و تجاوز به ديگران است، سازمان همكاري اسلامي نيز در تصميمي تأثيرگذار به تشكيل نيروي قدس اسلامي براي آزادسازي سرزمين‌هاي فلسطيني اقدام كند تا لااقل در صحنه اين نزاع تاريخي كشورهاي اسلامي به مسئوليت تاريخي خود عمل كرده باشند.
روزنامه «شرق» هم در يادداشتي با عنوان «هم ‌گرايي با همه منهاي عربستان» آورد: گردهمايي سران كشورهاي اسلامي در اجلاس فوق العاده تركيه، در گام نخست نشان‌ دهنده اهتمام ملت‌هاي مسلمان به مسئله قدس و وضعيت سرزمين فلسطين است. به‌ جز شيوه حضور سعودي‌ها در اين اجلاس كه تعجب‌برانگيز نيست، حكامي مانند عبدالله دوم، پادشاه اردن كه روابط حسنه‌اي با آمريكا و اسرائيل دارند نيز از بيم واكنش مردم خود در اجلاس استانبول حاضر شدند.
اين روزنامه افزود: واكنش نسبتا سريع به ماجراي انتقال سفارت عربستان به قدس اشغالي، پيام روشني در فضاي جهاني دارد؛ اما مهم‌تر از اين اقدام، اراده سران كشورها براي پيگيري صدور قطع‌نامه‌اي منطقي و در عين ‌حال مستحكم، در قبال اقدام آمريكا و رژيم اسرائيل است. در سوي مقابل، اگر اين نوع اجلاس‌ها صرفا جنبه نمايشي به خود بگيرد، اتفاقا گستاخي طرف مقابل را همراه خواهد داشت.
روزنامه «اعتماد» هم در گزارشي با عنوان «القدس لنا» ضمن اشاره به سخنان «حسن روحاني» رييس جمهوري كشورمان در اجلاس روز گذشته، مبني بر آمادگي ايران آمادگي براي همكاري با كشورهاي اسلامي در دفاع از قدس، بدون هيچ‌ پيش ‌شرطي، آورد: جهان اسلام روزهاي نادر همصدايي را تجربه مي ‌كند و بهانه آن نيز زخم كهنه قدس است.
اين روزنامه افزود: 10 روز پس از آنكه دونالد ترامپ، رييس‌ جمهور غيرقابل پيش‌بيني ايالات متحده به وعده انتخاباتي خويش مبني بر انتقال سفارتخانه ايالات متحده از تل‌ آويو به قدس و اعلام اين شهر به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي عمل كرد، سران، وزراي خارجه و نمايندگان بيش از ٥٠ كشور اسلامي در تركيه دور هم جمع شدند تا يكصدا اعلام كنند كه قدس خط قرمز ما است.
به نوشته اعتماد، تصميم خطرناك، اقدامي منجر به بي‌ثباتي و خشونت در سرتاسر خاورميانه، معياري براي به تصوير كشيدن عدم بي‌طرفي ايالات متحده در مناقشه صلح خاورميانه، تلاشي براي تبديل بحران سياسي به بحران مذهبي و... عباراتي بود كه رهبران كشورهاي متفاوت شركت‌كننده در اين اجلاس بر زبان راندند.
روزنامه «جوان» هم در يادداشتي با عنوان «موج جديد انتفاضه قدس، نوشت: تصميم رئيس‌ جمهور امريكا براي اجراي قانون انتقال سفارت امريكا در سرزمين‌هاي اشغالي از تل‌آويو به قدس كه اسلاف وي 22 سال جرئت اجراي آن را نداشتند، موجي عظيم در سراسر دنياي اسلام و بلكه در ميان آزادگان جهان ايجاد كرده كه مي‌توان آن را «موج جديد انتفاضه قدس» تلقي كرد.
اين روزنامه افزود: انتفاضه جديد، برخلاف امواج پيشين كه مختص داخل فلسطين بود، محدود به مرزهاي جغرافيايي اين سرزمين نمانده و اقصي‌نقاط جهان اسلام را درمي‌نوردد. در موج جديد انتفاضه، تشت رسوايي همه حكام مرتجع منطقه كه پيش‌تر مدعي حمايت عربي از فلسطين بودند، از بام افتاده است.
جوان اضافه كرد: وقاحت هيئت بحريني در سفر به سرزمين‌ هاي اشغالي ـ كه با استقبال معنادار مردم فلسطين مواجه شدـ و تلاش بي‌ محابا و آشكار وليعهد جوان سعودي براي عادي‌ سازي رابطه با رژيم ‌صهيونيستي، حجت را بر همه و حتي ساده‌ لوح ‌ترين افراد (همچون سازشكاران ساف) تمام كرده است. اينك تمام كساني كه قلبشان براي قدس شريف مي‌تپد مي‌دانند كه نه‌تنها نبايد اميدي به ارتجاع منطقه داشته باشند، بلكه بايد منتظر شرارت و همكاري محور عبري-عربي براي پايمال كردن حقوق مردم فلسطين نيز باشند.

** تازه ترين اظهار نظرهاي برجامي در اروپا
سخنان مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا، درباره برجام، در نشست مقدماتي پارلمان اروپا در استراسبورگ، ضمن بازتاب گسترده خبري در روزنامه هاي امروز، محور شماري از تحليل و يادداشت ها نيز بود. موگريني در اين سخنان با اشاره به ‌اينكه تنش‌ ها در سوريه، يمن، بيت ‌المقدس و شبه جزيره كره ادامه دارد و جهان اين روزها خطرناك شده است، گفت: با توجه به ‌اين وضعيت، ادامه اجرا و حفظ توافق هسته ‌اي با ايران يك ضرورت است. وي همزمان به ابراز نگراني در خصوص برنامه موشكي بالستيك ايران پرداخت؛ موضعي كه از سوي برخي روزنامه ها به همراهي اتحاديه اروپا با آمريكا در رويارويي با ايران تعبير شد.
روزنامه ايران در گزارشي با عنوان «موگريني در نشست مقدماتي پارلمان اتحاديه اروپا : امريكا به اجراي برجام متعهد خواهد بود»، اظهارات موگريني را در مقابل مواضع ضد ايراني مقام هاي آمريكا دانست و با اشاره به اظهارات جديد «سارا سندرز» سخنگوي كاخ سفيد مبني بر اينكه «اگر اصلاحات مناسب براي توافق هسته ‌اي در كنگره و توسط متحدان امريكا انجام نشود، توافق پايان خواهد يافت»، نوشت: موضعي كه روز گذشته پاسخش را در اين سخنان «فدريكا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا يافت كه «ما نمي‌توانيم اجازه دهيم توافقي كه كارساز بوده و به اهدافش رسيده است، از بين برود.»
روزنامه «آرمان» هم در گزارشي با عنوان «سخن آخر موگريني: ترامپ بداند برجام را ادامه مي‌ دهيم» آورد: در حالي كه همه اعضاي توافق هسته‌اي به دنبال حفظ برجام و ادامه راه آن هستند آمريكا همچنان به دنبال توقف يا اصلاح توافق هسته‌اي است. مهلت 60 روزه كنگره براي اعلام تصميم نهايي خود در راستاي آينده توافق هسته‌اي و بازگرداندن مجدد تحريم‌ها عليه ‌ايران روز گذشته همزمان با برگزاري دهمين كميسيون مشترك برجام به پايان رسيد اما هنوز كنگره موضع نهايي خود را نسبت به برجام اعلام نكرده است.
آرمان افزود: در حالي كه رهبران قدرت‌هاي اروپايي عضو برجام همواره با حمايت از توافق بر عدم تمايل خود براي تغيير، اصلاح يا مذاكره مجدد بر سر آن تاكيد كرده‌اند. روز گذشته فدريكا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در سخنان خود در نشست مقدماتي پارلمان اروپا در استراسبورگ با تاكيد بر اينكه روابط اروپايي‌ها و ايران پس از حصول برجام وارد مرحله‌اي جديد شده است، گفت: ما نمي‌‌توانيم اجازه دهيم توافقي كه كارساز بوده و به اهدافش رسيده است، از بين برود.
در اين ميان روزنامه «مردم سالاري» اظهارات موگريني در نشست مقدماتي پارلمان اروپا درباره برجام را مبهم خواند و سخنان «سيد عباس عراقچي» رييس هيات ايراني مذاكره‌كننده در كميسيون مشترك برجام را در دهمين كميسيون مشترك ايران و 1+5 كه گفته است «برجام را غير قابل مذاكره دانست»، پاسخي به اين اظهارات دانست.
روزنامه «كيهان» هم در گزارشي با عنوان «ترفند مشترك اروپا و آمريكا براي وارد كردن مسائل منطقه‌اي به برجام»، موگريني را در موضوع برجام با آمريكا همسو دانست و نوشت: اظهارات خانم موگريني كه خوشبختانه با پاسخ مستند عراقچي روبرو شده است به وضوح از طرح مشترك آمريكا و اروپا براي تحميل آنچه طي چند ماه اخير دنبال آن بوده و ناكام مانده‌اند حكايت مي‌ كند. توضيح آنكه آمريكا و اروپا به دنبال شكست‌هاي پي‌ در‌ پي خود در منطقه كه حضور مقتدرانه ايران عامل اصلي آن بوده است‌، پيشنهاد ادامه مذاكرات با هدف گنجاندن موضوع موشكي كشورمان در برجام را مطرح كرده و بر آن پافشاري كردند.
كيهان افزود: ين پيشنهاد موذيانه با قاطعيت از سوي ايران رد شده و اعلام گرديد كه مسايل موشكي كشورمان قابل مذاكره نيست. ادعاي خانم موگريني كه با حالتي رازگونه مطرح شده تا برد و تاثير بيشتري داشته باشد ! تكرار همان ادعاي بي‌پايه و اساس ترامپ است كه با استناد به جمله مورد‌اشاره در مقدمه برجام در پي آن بود كه مسايل منطقه‌اي ايران را هم بخشي از برجام قلمداد كند !

** تحليل بودجه 97
برخي روزنامه هاي امروز به تحليل بودجه 97 پرداختند. روزنامه آرمان در يادداشتي با عنوان «خوب و بدهاي بودجه پيشنهادي سال 97»، نوشت: بودجه‌ سال 97 در مجموع بودجه انقباضي است، داراي رشد متناسب با تورم است و با توجه به ‌اينكه عمده درآمدها، شامل عوارض گمرگي و غيرگمركي و همچنين ماليات‌هاي مختلف در اين بودجه پيش‌بيني شده است، بايد بگوييم كه بودجه مذكور تكافوي نيازهاي هزينه‌اي موجود را نمي‌ كند. به‌علت عدم ‌تطبيق اين درآمدها با هزينه‌هاي جاري، دست دولت به‌ سوي درآمدهاي نفتي دراز مي‌شود. فروش اوراق مالي بهادار گوناگون نظير اوراق مشاركت، اوراق قرضه، اوراق صكوك اسلامي و نيز اسناد خزانه براي جبران هزينه‌ها در اين بودجه پيش‌بيني شده است.
به نوشته آرمان، اگرچه بودجه پيشنهادي دولت، افزايش قيمت حامل‌هاي سوخت و انرژي را به‌دنبال دارد، افزايش عوارض خروج از كشور را نيز در بر دارد و همچنين بودجه عمراني كشور هم با كاهش مواجه شده است، اما بودجه جاري كشور، همان اندازه با رشد نرخ تورم همراه است كه مي‌تواند تاثير كاهش‌ درآمد خانوارها را پوشش دهد. اين بودجه البته نكات مثبتي نيز دارد. به‌طور مثال افزايش چشمگير شفافيت در تدوين و انتشار لايحه بودجه، خود يك گام بلند رو به جلو محسوب مي‌شود.
روزنامه «بهار» هم در گزارشي با عنوان «سياست‌هاي متناقض در بودجه 97»، به نقل از «حسين راغفر» اقتصاددان درباره بودجه 97 آورد: دولت دوازدهم دولت جديدي نيست و ادامه دولت 4سال قبل است. سوال اين است كه چطور همه برنامه‌هاي روحاني موكول است به آينده. دستاوردهاي سال گذشته دولت روحاني قرار است كجا خودش را نشان دهد؟ به نظر مي‌رسد اتكاي بيشتر دولت به حافظه بلند مدت مردم است تا حافظه كوتاه مدت آنها. تصور بر اين است كه مردم اميدوارند كه در آينده اتفاقي بيافتد و وعده‌ها به آينده بر مي‌گردد، اما ما جز ادامه سياست‌هاي دولت‌هاي نهم و دهم و تداوم همان وضعيت و شاخص‌ها غير از كنترل تورم نتايج متفاوتي از دولت روحاني نديديم.
به گفته راغفر، دستاوردهايي كه دولت مدعي آن‌ها است آنگونه كه بايد و شايد براي مردم ملموس نيست. همه وعده‌هاي دولت هم معطوف به آينده است و هرسال وعده‌ها به سال بعد موكول مي‌شود. تعارض هاي جدي ميان سياست‌هاي دولت و وعده‌هاي دولت وجود دارد.
روزنامه مردم سالاري در يادداشتي با عنوان «مهر محرمانه بر بودجه بزنيد» نوشت: سال‌هاي متمادي بود كه لايحه بودجه توسط روساي جمهور به مجلس ارائه و نهايتا با تغييراتي توسط نمايندگان مردم تصويب مي‌شد و عامه مردم كمتر از جزئيات آن و چگونگي تخصيص اعتبارات مطلع مي‌شدند و در تمام اين سال‌ها مشكلات را با توجيه شرايط بد اقتصادي تحمل مي‌كردند و با اعتماد به مسئولان، دندان روي جگر مي‌گذاشتند.
اين روزنامه افزود: در روزهاي اخير نيز ارائه لايحه بودجه توسط رئيس جمهور و انتشار و اطلاع رساني جزئيات مربوط به چگونگي تخصيص اعتبارات ده‌ها و حتي صدها ميلياردي به برخي موسسات و نهادهايي كه وضعيت كنوني كشور از لحاظ اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي نه تنها عملكرد آنان در سال‌هاي گذشته بلكه فلسفه وجودي آنان را زير سوال برده است ابهامات بسياري را براي مردم به وجود آورده كه در شرايطي كه بسياري از اقشار جامعه براي فراهم نمودن ابتدايي ترين امكانات يك زندگي فقيرانه به بركت سوءمديريت بسياري از مسئولان دچار مشكل هستند بذل و بخشش هزاران ميليارد ثروت اين مملكت و بيت‌المال با چه معيار و منطقي سازگار است؟ آيا اين نهادها و موسسات حاضر هستند هزينه كرد اعتباراتي كه در سال‌هاي گذشته دريافت كرده اند را با اسناد و مدارك منتشر كنند؟ آيا دولت و مجلس در تخصيص بودجه سال آينده، نوع عملكرد تمام اين موسسات و نهادها را بررسي و مورد حسابرسي قرار داده و اصلا در اين زمينه مطالبه‌گري صورت گرفته و پاسخي درخور دريافت شده؟ كه اگر چنين است اي كاش براي عمل به وعده شفاف سازي دوران انتخابات، اطلاعات مربوط به موارد فوق را براي اطلاع عموم منتشر كنند و قضاوت را به مردم واگذار نمايند .
مردم سالاري اضافه كرد: آنچه در حال حاضر در جامعه شاهد آن هستيم هيچ نكته مثبت اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كه حاصل عملكرد و برآيند مثبت اين نهادها و سازمان‌هاي عريض و طويل باشد را تداعي نمي‌كند و اگر برخي ملاحظات هميشگي باعث عدم اين شفاف سازي است شايد بهترين راه اين باشد كه لايحه بودجه را با مهر محرمانه به مجلس ببرند و نمايندگان هم در جلسات غيرعلني بودجه را بررسي و تصويب كنند تا حداقل با روح و روان مردم بيش از اين بازي نشود چرا كه تحليل واقع گرايانه عملكردها و آنچه در مقابل چشم مردم نمود عيني دارد نتيجه اي مايوس كننده را نشان مي‌دهد.

پژوهشم**9282**9279** تنظيم: مهتاب افشين نسب**انتشار: سيدمحمد موسي كاظمي
ايرنا پژوهش، كانالي براي انعكاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شويد.
۰ نفر

سرخط اخبار پژوهش