۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۹:۲۶
کد خبر: 82759253
T T
۰ نفر
رونمايي از سامانه هاي'ردياب خودرو'و 'نقاط حادثه خيز' /قابل اجرا در خوزستان

تهران - ايرنا - از سه سامانه در معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه، از جمله سامانه بارگذاري يك هزار و 500 نقطه حادثه خيز كشور در قالب يك نرم افزار، و سامانه ردياب خودرو كه در خوزستان نيز قابليت اجرا دارند، رونمايي شد.

به گزارش ايرنا در آييني كه عصر يكشنبه در اداره كل پيشگيري هاي وضعي معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه برگزار شد از سه سامانه استعلام چك هاي تحصيل شده در اثر ارتكاب جرم سرقتي و مفقودي، ردياب خودرو و نقاط حادثه خيز رونمايي كرد.
در اين آيين اعلام شد سه هزار و ٤٣٠ نقطه حادثه خيز در كشور وجود دارد كه يك هزار و ٥٨٥ نقطه در اولويت قرار دارند.
سامانه نقاط حادثه خيز كشور كه رونمايي شد، يك هزار و 500 نقطه حادثه خيز كشور بارگذاري شده به اين صورت كه اين سامانه به راننده در ٣٠٠ متر مانده به نقطه حادثه ساز هشدار داده مي شود؛ همچنين در طول مسير اگر اتفاقي براي كاربر بيفتد موقعيت خود را مي تواند به آتش نشاني، پليس، امداد خودرو و اورژانس اعلام كند.
اين نرم افزار به رايگان در كافه بازار قابل دانلود و در نقاط حادثه خيز هفت استان كشور از جمله اصفهان، فارس، كرمان، خراسان رضوي، سمنان و خوزستان قابل اجراست.

** سامانه استعلام چك هاي تحصيل شده در اثر ارتكاب جرم سرقتي و مفقودي
همچنين سامانه استعلام چك هاي تحصيل شده در اثر ارتكاب جرم سرقتي و مفقودي به منظور پيشگيري از نقل و انتقالات آن، از سامانه هايي بود كه در معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه رونمايي شد.
بدين صورت كه مردم چك هاي سرقتي يا مفقودي خود را ثبت مي كنند تا از طريق اطلاع رساني همگاني سامانه ساد ٢٤ از نقل و انتقال يا سو استفاده از آنها جلوگيري شود. سامانه همياب ٢٤ هم براي رديابي كالاي سرقتي يا مفقودي ديجيتال مانند گوشي تلفن همراه، لپ تاپ و تبلت استفاده مي شود كه ١٩ هزار و ٣٠٠ مورد در اين هوشمندترين سامانه كسب و كار ايران ثبت شده است و 35 درصد اموال مالباختگان به آنان برگردانده شد.
مردم علاوه بر ثبت نام در سايت مي توانند با مراجعه به هشت هزار و 500 دفتر پيشخوان در سراسر كشور، كالاي مفقودي خود را ثبت كنند؛ رديابي از طريق اپراتور مخابراتي انجام مي شود و مردمي كه اين كالاهاي ديجيتال را پيدا مي كنند نيز مي توانند آن را در سامانه بصورت رايگان ثبت كنند تا با پيدا شدن صاحب آن كالا، تحويل او داده شود.
اين سامانه نياز به هماهنگي دستگاه ها دارد كه اين معاونت، هماهنگي لازم را با ساير دستگاه ها انجام داد؛ برخي كالاي مكشوفه در انبار ناجا قرار مي گرفت و خاك مي خورد اما حالا مردم با مراجعه به اين سامانه كالاي خود را پيدا مي كنند.
البته فروشگاه ها و مردم پيش از خريد كالاي ديجيتال، شماره سريال كالاي مدنظر را استعلام بگيرند.
مردم همچنين قبل از دريافت يك چك، نخست رايگان استعلام بگيرند تا آن چك ، سرقتي يا مفقودي نباشد و دارندگان چك هم به محض مفقودي و سرقت، آن را ثبت كنند.

** سامانه ردياب خودرو براي پيشگيري از سرقت
سامانه ردياب خودرو براي پيشگيري از سرقت، سومين سامانه رونمايي شده در معاونت پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه بود كه در ١٥ استان تهران، البرز، اصفهان، فارس، خراسان رضوي، كرمانشاه، مازندران، اردبيل، چهارمحال بختياري، خوزستان، كردستان، همدان، مركزي، آذربايجان غربي و هرمزگان قابليت اجرا دارد.
اين ردياب در درجه نخست با هدف سرقت نشدن خودرو و در درجه دوم با هدف ضبط كردن آن و كاهش منافع سارقان و مجرمان ، اجرا مي شود؛ بدين صورت كه خودرو با نصب قطعه اي با خواست راننده ، قابل رديابي خواهد بود. اين ردياب با بكارگيري فن آوري موبايلي (جي ام اس) يا جي پي اس انجام مي شود و افراد مي توانند از طريق فراخوان ثبت نام كنند و قطعه را از طريق پست تحويل بگيرند و سپي آن را در يكي از نمايندگي هاي خودرو ظرف 10 دقيقه نصب كنند.
اين قطعه دست كم يك ميليون و 500 هزار ريال هزينه و همچنين سه سال ضمانت دارد.
1724* 7329
گزارشگر: ليلا اسماعيل نژاد * انتشاردهنده: عبدالحميد راجي

سرخط اخبار استان‌ها