۱۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۰۶
کد خبر: 82758550
T T
۰ نفر
نماینده مجلس: سهمیه ته لنجی ملوانان افزایش می یابد

بوشهر - ایرنا- نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: با اجرای تبصره 2 ماده 5 قانون ورود كالای همراه ملوان (ته لنجی) میزان سهمیه هر ملوان در این استان از 100 میلیون ریال در هر سفر به 200میلیون ریال افزایش می‌یابد.

به گزارش ایرنا، براساس مصوبه ساماندهی ته لنجی كه در ماههای اخیر توسط دولت تصویب و آیین نامه اجرایی آن ابلاغ شد، مقرر شد، هر ملوان در هر سفر (6 سفر در طول یك سال) 100 میلیون ریال كالا بدون پرداخت عوارض گمركی وارد كند.
اما این مصوبه به دلیل آنچه كاهش میزان كالای همراه ملوان عنوان شده، ساحل نشینان استان بوشهر را راضی نكرد بطوری كه با وجود گذشت بیش از 2 ماه از زمان آغاز اجرای مصوبه ته لنجی، تاكنون به دلیل مخالفت ملوانان و صاحبان شناورهای سفاری و خودداری آنها از سفر دریایی در عمل این مصوبه در استان بوشهر محقق نشده است.
حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: معیشت و زندگی مرزنشینان ساحلی استان بوشهر با دریا و دریانوردی پیوندی ناگسستنی دارد كه در این ارتباط ساماندهی كالای ته لنجی با در نظر گرفتن معیشت ملوانان ضروری است.
وی اضافه كرد: رونق اقتصادی مناطق مرزی و ساحلی در اولویت برنامه‌ها قرار دارد كه در این ارتباط نیاز است به این مناطق بویژه معیشت ملوانان آن توجه ویژه شود.
خدری ادامه داد: با توجه به اهمیت كالای ته لنجی برای مردم مرز نشین بویژه ساحل نشینان استان بوشهر كه از زمان اجرای آئین نامه ساماندهی ته لنجی مشكل بزرگی گریبانگیر آنها شده معضل ته لنجی باید با قید فوریت و با در نظر گرفتن معاش ملوانان و لنجداران حل شود.
پیش از این مصوبه میزان قانونی و اسمی كالای همراه ملوان در هر سفر برای یك ملوان 40 میلیون ریال بود اما در عمل و اجرا ملوانان بسیار فراتر از این میزان كالای خارجی در هر سفر بدون پرداخت عوارض گمركی در قالب ته لنجی وارد می كردند.
با اجرای مصوبه ساماندهی ته لنجی اگرچه این میزان بطور قانونی برای هر ملوان نسبت به قبل 2.5 برابر شده است، ولی با توجه به اینكه مصوبه جدید بصورت دقیق و با نظارت اجرا می شود و ملوانان برای واردات در قالب مصوبه تنها به ارزش 100 میلیون ریال می توانند كالا وارد كنند و از واردات بیشتر آنها جلوگیری می شود، ناراضی هستند.
یكی از مزیت های مصوبه ته لنجی فراهم شدن امكان جابه جایی این كالاها در سطح استان بوشهر و جمع شدن خودرهای شوتی ( خودروهای سورای تندرو كه كالای قاچاق حمل می كنند و باعث حوادث زیادی در جاده ها می شوند) از سطح جاده های این استان است.
ملوانان و صاحبان شناورهای باری و سفاری می گویند: میزان كالای همراه ملوان تعیین شده برای هر ملوان در هر سفر دریایی كفاف هزینه های رفت و برگشت شناورها را نمی دهد و با این شرایط تداوم فعالیت آنها در این حوزه غیر قابل توجیه شده است.
اما باتوجه به اینكه ملوانان از سواد و مهارت لازم برای ورود به دیگر حوزه های كاری برخوردار نیستند بیكاری می تواند تامین اقتصاد خانواده های آنها را به چالشی بزرگ روبرو كند به همین دلیل مسئولان باید در این زمینه چاره اندیشی كنند.
بیش از 2 هزار شناور سفاری و باری در استان بوشهر فعالیت و هركدام از این لنج‌ها بین 6 تا 8 ملوان دارند و بیش از 12 هزار نفر بطور مستقیم در شناورها مشغول كار هستند.
35 تا 40 هزار نفر نیز در بازار شهرهای ساحلی از طریق خرید و فروش كالای ته لنجی فعالیت می كنند كه با احتساب خانواده های ملوانان و بازاریان حدود 160 هزار نفر از جمعیت استان از طریق واردات كالای ته لنجی امرار معاش می كنند.
بتازگی برخی ملوانان اعلام كرده اند كه تخلیه شناورهای سفاری و باری در اسكله های بندرهای استان بوشهر به دلیل نامعلوم انجام نمی شود كه مسئولان گمرك دلیل آن را قانع نشدن صاحبان شناورها برای تخلیه كالا طبق مصوبه جدید ته لنجی عنوان می كنند.
در ماه های اخیر با كاهش تخلیه و سفرهای دریایی شناورهای باری در استان بوشهر میزان كالاهای همراه ملوان در بازار این استان كاهش و قیمت آنها افزایش 30 تا 40 درصدی داشته است كه این مشكل علاوه بر ملوانان، صاحبان شناورها و فعالان بازاری مرتبط با كالای ته لنجی معیشت همه ساحل نشینان را تحت تاثیر قرار داده است.
7212/6043**
خبرنگار: عبدالصمد شهریاری** انتشار دهنده: خدانظر خواجه

سرخط اخبار اقتصاد