۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۰۸
کد خبر: 82757617
T T
۰ نفر

واردات گاز طبيعي چين افزايش مي يابد

۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۰۸
کد خبر: 82757617
واردات گاز طبيعي چين افزايش مي يابد

پكن - ايرنا - وزارت بازرگاني چين در تارنماي خود اعلام كرده است از اين پس با مجوزهاي ارايه شده به شركت هاي چيني، واردات گاز طبيعي اين كشور افزايش خواهد يافت.

به گزارش روز شنبه ايرنا از اين وزارتخانه، با توجه به اينكه خطوط لوله بيشتري بين چين و كشورهاي ديگر در حال ساخت است و شماري از اين خطوط هم راه اندازي شده است ، هر سال بر ميزان واردات گاز طبيعي و گاز طبيعي مايع افزوده خواهد شد.
وزارت بازرگاني در گزارشي كه تارنماي يي سي چين هم به آن اشاره كرده از شركت هاي نفت و گاز اين كشور خواسته است تا تنوع فعاليت هاي خود را بيشتر كرده و براي افزايش واردات گاز طبيعي از كشورهاي ديگر بسرعت اقدام كنند.
با نظر داشت اينكه ميزان تقاضا و مصرف براي گاز طبيعي در چين در حال افزايش است و سامانه ها و زيرساخت هاي تازه اي در كشور ايجاد شده است، انتظار مي رود واردات گاز طبيعي در چين در سال هاي آينده افزايش زيادي داشته باشد.
آمار اداره كل گمرك چين نشان مي دهد در 10 ماه سال جاري ميلادي ميزان واردات گاز طبيعي چين با 24.9 درصد افزايش به 54 ميليون و 165 هزار تن رسيده است.
همزمان آمار اين اداره حكايت از آن دارد كه ميزان واردات گاز طبيعي مايع ( ال ان جي ) در همين مدت 47.7درصد بيشتر شده و به 29 ميليون و 92 هزار تن رسيده است.
چين از سال 1993 ميلادي يك وارد كننده صرف نفت خام بوده است و بيش از 60 درصد از نفت مورد نياز خود را از كشورهاي ديگر از جمله خاورميانه تامين مي كند.
چين اولين مسير انتقال گاز طبيعي از آسياي مركزي به اين كشور را در سال 2009 ميلادي مورد بهره برداري قرار داد و اكنون سه خط لوله براي انتقال گاز وجود دارد كه از قزاقستان و ازبكستان گاز را به چين منتقل مي كند.
از طريق اين خطوط سالانه 55 ميليارد متر مكعب گاز طبيعي به چين منتقل مي شود اين اقدام علاوه بر اينكه باعث شده است 300 ميليون شهروند چيني از اين انرژي منتفع شوند در آسياي مركزي نيز 10 هزار فرصت شغلي ايجاد شده است.
چين و آسياي مركزي اكنون در حال ساخت يك خط لوله جديد به نام خط 'دي' هستند كه وقتي تكميل مي شود مي تواند 30 ميليارد متر مكعب گاز را سالانه از اين منطقه به چين منتقل كند.
بر اساس گزارش هاي مركز تحقيقات استراتژيك تحت نظارت وزارت منابع و اراضي چين اين كشور به منظور كاهش وابستگي كشور به واردات انرژي به اكتشاف ذخاير نفت و گاز و توسعه منابع نامتداول مي پردازد.
بر اساس اين گزارش چين وابستگي به واردات نفت و گاز تا پايان سال 2035 را به ترتيب با نرخ 70 درصد و 50 درصد حفظ خواهد نمود.
سهم نفت و گاز در ساختار اوليه انرژي چين تا سال هاي 2035 و 2050 به ترتيب به 32 و 35 درصد خواهد رسيد و طبق پيش بيني مركز تحقيقات، مصرف نفت در سال 2030 به بالاترين ميزان خواهد رسيد.
آساق**231**1904**1663**انتشار دهنده: خسرو حسيني