۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۲۹
کد خبر: 82757394
T T
۰ نفر

تغییرات ژنتیكی از چالش های پیش روی درمان سرطان

۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۲۹
کد خبر: 82757394
تغییرات ژنتیكی از چالش های پیش روی درمان سرطان

تهران- ایرنا- رئیس انجمن رادیوتراپی و آنكولوژی ایران با اشاره به چالش های پیشرو در درمان سرطان، یكی از مهمترین این چالش ها به ویژه در تحقیقات حوزه سرطان را تغییرات ژنتیكی عنوان كرد و گفت: این تغییرات، تحقیقات در این زمینه را تحت الشعاع قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر محمدرضا قوام نصیری روز شنبه در نشست خبری دومین كنگره بین المللی و دوازدهمین كنگره سالانه كلینیكال آنكولوژی ایران اظهار كرد: برای شناسایی عوامل واقعی ایجادكننده سرطان، تحقیقات گسترده ای در سطح جهان با هزینه های بسیار سنگین درحال انجام است به طوری كه در آمریكا هزینه این تحقیقات تقریبا معادل هزینه پروژه های فضایی و ناسا است و در ژاپن و كانادا نیز مبالغ زیادی صرف این گونه برنامه های پژوهشی می شود.
وی افزود: با این حال چالش بزرگی كه سر راه این تحقیقات وجود دارد، تغییرات ژنتیكی است كه تاكنون سبب شده عوامل اصلی بروزدهنده سرطان به طور قطع و یقین شناسایی نشوند.
قوام نصیری یكی دیگر از چالش های این حوزه را عدم تشخیص به موقع سرطان و تشخیص آن در مراحل پیشرفته عنوان كرد و گفت: این مساله در همه كشورهای دنیا از جمله ایران وجود دارد كه سبب تحمیل هزینه های سنگین درمانی و در نهایت از دست رفتن 50 درصد مبتلایان به سرطان می شود.
وی با بیان این كه شیوع سرطان رو به افزایش است، افزود: در همه كشورها منحنی افزایش موارد ابتلا به سرطان شدت گرفته است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.
قوام نصیری گفت: سالانه بین 90 تا 100 هزار نفر به تعداد مبتلایان به سرطان در كشور ما افزوده می شود كه با درنظرگرفتن تعداد مبتلایان موجود می توان گفت كه حدود 700 هزار نفر در حال حاضر در كشور به سرطان مبتلا هستند.
وی افزود: به همین دلیل سرطان به یكی از دغدغه های اصلی حوزه سلامت كشور و مسئولان این تبدیل شده است و بر همین اساس برنامه هایی در زمینه آموزش، تشخیص، درمان و طب تسكینی تدوین و در دست انجام است.
قوام نصیری با تاكید بر اهمیت پیشگیری، تشخیص به موقع و غربالگری گفت: تشخیص به موقع سبب درمان آسانتر و تك درمانی می شود و دیگر بیمار نیاز به استفاده از روش های پیشرفته درمانی نخواهد داشت و مشكلات مالی و روانی بیمار و خانواده ها كمتر می شود.
وی ادامه داد: استرس و مشكلات روانی به ویژه در بیماران سبب كاهش قدرت سیستم دفاعی و ایمنی بدن می شود و همین مساله شدت بیماری را افزایش می دهد.

** سرطان پروستات
دكتر بهرام مفید استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی نیز در این نشست در خصوص سرطان پروستات گفت: پروستات یكی از شایعترین تومورها است كه با ژنتیك، افزایش سن، نوع تغذیه، مصرف مشروبات الكلی و سیگار ارتباط مستقیم دارد.
وی افزود: افراد میانسال باید به تغییرات در ادرار خود توجه داشته باشند؛ تكرر یا احتباس ادرار و همچنین مشاهده خون در ادرار از علائم سرطان پروستات است كه با مشاهده این علائم باید سریعا به پزشك مراجعه شود.
مفید ادامه داد: سرطان پروستات یك بیماری وابسته به سن است كه معمولا در سنین بالای 50 سال بروز می كند و درمان هایی مانند جراحی و رادیوتراپی، هورمون درمانی و شیمی درمانی دارد.
دومین كنگره بین المللی و دوازدهمین كنگره كلینیكال آنكولوژی ایران از 22 تا 24 آذرماه با حضور متخصصان داخلی و 12 سخنران خارجی از كشورهایی مانند كانادا و هند در تهران برگزار می شود.
علمی**1834
خبرنگار: ناهید شفیعی **انتشار: محتشمی
۰ نفر