۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۶
کد خبر: 82757000
T T
۰ نفر
همه جاي ايران سراي من است-كاشان- زهره دريغ گفتار*

تهران-ايرنا- ايران سرزميني متفاوت با طبيعت چهار فصل، اقوام گوناگون، آثار تاريخي با قدمتي چند صد تا چند هزار ساله،گويش ها و فرهنگ هاي متنوع،دلپذيري آب و هواي سرد و مرطوب تا هواي كويري است و كاشان بسان نگيني انگشتري در كنار كوير پر از شگفتي و زيباي مرنجاب مي درخشد.

كاشان شهري با هفت هزار سال قدمت ثروت عظيمي را به لحاظ غناي تاريخي در خود جاي داده است.
وقتي كه به كاشان مي روي انگار كه در دل تاريخ سرزمين ايران قدم نهاده اي.آثار تاريخي متعدد و متنوع در جاي جاي اين شهر چشم را خيره مي كند.با خود مي انديشي مگر ممكن است كه چندين هزار سال تاريخ انساني در اين شهر جاي گرفته باشد؟
'مريم نگهداري' يكي از راهنمايان توريست در خانه بروجردي ها به ايرنا گفت: حدود 600 خانه قديمي در شهر كاشان است كه 300 خانه بازسازي شده است و هم اكنون حدود 20خانه تاريخي در اين شهر براي بازديد گردشگران آماده است.خانه هاي تاريخي هر روزه پذيراي صدها گردشگر داخلي و خارجي است.
عمارت بروجردي ها يكي از زيباترين عمارت هاي شهر كاشان است كه با توضيح راهنماي گردشگري زيبايي اين عمارت صد چندان مي شود.
نگهداري تمام زواياي خانه را به گونه اي توصيف مي كند كه انگار 'حاج سيد حسن بروجردي' كه اين خانه را براي ازدواج پسرش با دختر مورد علاقه اش ساخته بود هنوز در اين عمارت حضور دارند.
نقاشي هاي صنيع الملك بر روي اتاق هاي اين عمارت،حكايت هاي بيشماري از باورها، فرهنگ و داستان هاي زيباي ادبيات فارسي دارند.اتاق عشق در اين خانه با تصاويري از ليلي و مجنون،خسرو و شيرين و شيرين و فرهاد حكايت پيوند عميق و عاطفي است كه انگيزه اي براي ساخت خانه بروجردي ها در شهر كاشان شد.
خانه هاي تاريخي تاج، طباطبايي ها،منوچهري(هم اكنون به يكي از هتل هاي سنتي كاشان تبديل شده است) ،عامري ها،رزاقيان، حسيني، عطارها و بيشمار سراهاي ديگر بخش كوچكي از جاذبه هاي تاريخي شهر كاشان را به خود اختصاص داده است.
تپه هاي سيلك كه يكي از جاذبه هاي تاريخي شهر كاشان است،نام نخستيين تمدن شهرنشيني ايران مركزي در كاشان است كه در سه كيلومتري جنوب غربي اين شهر قرار دارد.
حدود ۵۵۰۰ سال پيش از ميلاد يكي از قديمي‌ترين سكونتگاه در تپه سيلك در نزديكي كاشان پديد آمد.
باغ فين كاشان از معروف‌ترين فضاهاي سبز كاشان است و از مهمترين نمونه‌هاي باغ‌هاي ايراني است كه هنوز زنده و پابرجاست.
درون باغ فين حمامي است كه بخش از تاريخ غم انگيز ايران تكرار شده است.جايي كه به دستور ناصرالدين‌شاه، در سال 1852 ميلادي صدراعظم معروف ايران اميركبير را در آن به قتل رساندند.
آرامگاه هاي محتشم كاشاني(شاعر پارسي گوي سده دهم هجري) و مولا محسن فيض كاشاني(عالم اسلامي قرن يازدهم) بر جاذبه هاي اين شهر نگين در كنار كوير مرنجاب مي افزايد.و مقبره شاه عباس صفوي كه جاذبه ديگري از گردشگري شهر كاشان است.
شهر باستاني زيرزميني (اويي) در شهر نوش آباد كه در هفت كيلومتري شهر كاشان واقع شده داراي قدمتي 1500 ساله با دالانهاي باريك تودرتو و اتاقهايي با ابعاد كوچك يكي ديگر از جاذبه هاي گردشگري كاشان است.
در سفر به كاشان وقتي كه به دنبال خانه دوست مي رويم به آرامگاه 'سهراب سپهري' در صحن امامزاده 'سلطان‌علي‌ بن محمد باقر' در روستاي مشهد اردهال كاشان مي رسيم.
آرامگاه اين شاعر بزرگ معاصر يكي از جاذبه هاي توريستي ديگر در نزديكي شهر كاشان است.
و بازار سنتي شهر كاشان كه در سال 1192 ميلادي به دنبال وقوع يك زلزله نابود شد دوباره بر روي همان بازار قديمي ساخته شده است.
اين بازار بناهاي تاريخي بسياري را در خود جاي داده است كه هر كدام جاذبه ارزشمند گردشگري است.
بوي گلاب در بيشتر مناطق شهر كاشان احساس مي شود و بر شگفتي اين شهر كه در بستر يكي از كويرهاي ايران بنا شده است، مي افزايد.
و فرش كاشان كه حاصل دستان توانمند بافندگان كاشاني است بر زيبايي جادويي اين شهر افزوده است.فرش كاشي حاصل هنر ايران است كه تاريخ غني شهر كاشان را در بافته هاي خود جاي داده است.
كاشان شهري با تاريخ چند هزار ساله ،شهري با تاريخ چند صد سال گذشته ،شهري كه فضاي اكوتوريسم را در خود جاي داده است، شهري است كه بيش از صدها حلقه چاه نفت ارزش دارد اگر بتوانيم از اين توانمندي براي جذب گردشگري خارجي ياري بگيريم.
نگهداري در خصوص گردشگران خارجي گفت: در چندسال گذشته تعداد گردشگران خارجي افزايش يافته است.بيشتر گردشگران از كشورهاي فرانسه،روسيه و چين هستند.
وي در خصوص گروه سني گردشگران گفت: گردشگران غربي به طور معمول افرادي از گروههاي سني بالا اما گردشگران چيني به طور عام سنين جوانتر هستند.
«ماهاتير محمد» نخست وزير پيشين مالزي كه به او لقب پدر مدرنيزه نهاده اند،در بازديد از اصفهان اعلام كرده بود: : اگر مديريت توريستي اصفهان را داشتيم،سود آن برابر با ارزآوري نفت براي ايران مي بود.
رونق صنعت گردشگري مي تواند ديگر بخش هاي اقتصادي،اجتماعي و فرهنگي كشور را غنا بخشد.گردشگري نه تنها مي تواند بخش هاي حمل و نقل،رستوران داري،هتل داري، كارهاي خدماتي را رونق دهد بلكه از آسيب به محيط زيست نيز جلوگيري كند.
اشتغال صنعت گردشگري در كشورهايي كه صنعت توريسم در آنها نقش ارزنده اي دارد تا 50درصد را در بر مي گيرد.اشتغال اوليه(موسسات گردشگري)،اشتغال تامين نيازها(هتل داري و رستوران و فعاليت هاي توليدي صنايع دستي) و اشتغال غير مستقيم(ايجاد زير ساخت ها) همه مي توانند رقم بالايي از ايجاد شغل را رقم بزنند.
پر بيراه نيست،همه استان هاي ايران از چنين غناي تاريخي و فرهنگي كه كاشان برخوردار است ،سرشار است.
استان هاي خراسان،سيستان و بلوچستان، كرمان، كرمانشاه، آذربايجان، خوزستان، هرمزگان، فارس،يزد، اصفهان، مركزي،تهران،سمنان،ايلام،كردستان، چهار محال بختياري، گيلان و مازندران و ساير استان هاي كشور هركدام گنجينه اي ارزشمند از تاريخ و فرهنگ غني ايران را در خود جاي داده اند.
ثروت عظيمي در اختيار داريم كه نه تنها مي تواند اشتغال كشور را سرو سامان دهد بلكه براي هر استان كشور ثروتي عظيم را رقم بزند.
در كشوري كه اينهمه ثروت جاي گرفته چرا بايد از فقر گفت و گو كرد.شرم آور است فقر براي چنين كشوري ثروتمند.
------------------------------------------------------
**خبرنگار حوزه كار ايرنا

سرخط اخبار اقتصاد