سیدحسن نصرالله: تصمیم ترامپ توهین به مسلمانان و مسیحیان بود/ باید با اعتراض گسترده تهدید را به فرصت تبدیل كنیم

بیروت-ایرنا-«سیدحسن نصرالله» دبیركل حزب الله لبنان تصمیم اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا در شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را اهانت به احساسات صدها میلیون مسلمان و مسیحی دانست و تاكید كرد كه نباید در برابر این تصمیم سكوت كرد بلكه باید با اعتراض گسترده «تهدید» را به «فرصت» تبدیل كرد.

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا (چهارشنبه 15 آذر-6 دسامبر) علاوه بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی دستور داد تا سفارت آمریكا از تل آویو به قدس منتقل شود.
نصرالله پنجشنبه شب در سخنرانی اش كه به طور زنده از شبكه تلویزیونی «المنار» پخش شد، خواستار توجه همه به خطرهای تصمیم اخیر آمریكا و مسئولیت پذیری و اقدام علیه آن شد.
وی گفت: اسرائیل و رهبران آن به هیچ یك از قوانین و توافق ها و جامعه بین المللی احترام نمی گذارند.
نصرالله پیش بینی كرد كه در چند روز بعد صداهایی از میان كشورهای عربی بلند خواهد شد كه به تقلیل خطرهای تصمیم ترامپ درباره قدس خواهند پرداخت.
دبیركل حزب الله لبنان در ادامه به تشریح خطرهای تصمیم ترامپ اشاره كرد و گفت: طی سال های گذشته موضع آمریكا مانعی در برابر سیطره كامل اسرائیل بر بیت المقدس بود. اینجاست كه خطر تصمیم ترامپ را می فهمیم. با تصمیم ترامپ مانع آمریكا در برابر تسلط كامل اسرائیل بر قدس از بین رفت. بعد از این اقدام شاهد شهرك سازی گسترده و سریع و بدون محدودیت اسرائیل در بیت المقدس خواهیم بود.
نصرالله افزود: بر اساس موضع آمریكا، حاكمیت بر مكان های مقدس اسلامی و مسیحی در بیت المقدس در اختیار اسرائیل قرار می گیرد. سرنوشت مكان های مقدس اسلامی و مسیحی در قدس از جمله مسجد الاقصی نیز با خطر شدید و بزرگی روبرو شده است.
دبیركل حزب الله لبنان با بیان اینكه بیت المقدس قلب و محور مساله فلسطین گفت: تصمیم ترامپ درباره بیت المقدس به معنای پایان مساله فلسطین از نظر آمریكاست. این برای كسانی كه به گفت و گوهای (به اصطلاح صلح) باور داشتند قابل توجه است.
نصرالله افزود: با تجاوزی كه به بیت المقدس شد این پرسش مطرح است كه سرنوشت جولان اشغالی و مزارع شبعای اشغالی و كرانه باختری چه خواهد شد؟
دبیركل حزب الله هشدار داد: سكوت در برابر تصمیم ترامپ خطرهای بزرگی خواهد داشت كه مهمترین آن مصادره همه چیز در جهان عرب از سوی آمریكاست.
نصرالله با اشاره به مخالفت كشورهای جهان با تصمیم ترامپ گفت: ترامپ به هیچ كس و نیز به خواست بین المللی احترام نمی گذارد و آنچه ما دیروز شاهد آن بودیم این بود كه آمریكا بخاطر اسرائیل، به همه جهان بی احترامی كرد.
وی افزود: ما در برابر دولتی در آمریكا قرار داریم كه به قوانین و توافق های بین المللی احترام نمی گذارد.گویی دنیا محكوم به پذیرش قانون جنگل و هوس های كسی شده كه در كاخ سفید می نشیند. واقعا از نظر آمریكا ارزش كشورهای عرب و مسلمان همپیمان آمریكا چیست؟ هیچ چیز. آنچه برای آمریكا در منطقه اولویت دارد اسرائیل و منافع آن است.
نصرالله هشدار داد: ما در برابر تجاوز آمریكا به قدس، ساكنان و مقدسات و هویت تمدنی آن هستیم. ما در برابر استكبار و ظلم تاریخی بزرگ علیه مقدسات و امت مان هستیم. ما در برابر تجاوز به مقدساتمان باید مسئولیت پذیر باشیم.
وی خواستار اعتراض و مخالفت و محكومیت این تصمیم شد و گفت: باید با فلسطین و قدس اعلام همبستگی صورت گیرد. باید دولت آمریكا و رژیم صهیونیستی صدای محكومیت ها و مخالفت ها در جهان عرب و اسلام را بشنوند. بهتر است همه فعالان عرب و مسلمان در محكومیت تصمیم ترامپ درباره قدس بیانیه صادر كنند. من همه را به تجمع و راهپیمایی در حمایت از بیت المقدس و در مخالفت با تصمیم ترامپ دعوت می كنم.
نصرالله تاكید كرد كه ملت فلسطین در خط مقدم دفاع از بیت المقدس و مساله فلسطین قرار دارد.
دبیركل حزب الله لبنان از كشورهای عربی و اسلامی خواست تا سفرای آمریكا را فرا بخوانند و اعتراض رسمی را به آنها ابلاغ كنند. وی افزود: باید به سفرای آمریكا ابلاغ شود كه تصمیم ترامپ منطقه را در برابر وضعیت خطرناك و نامعلومی قرار می دهد.
وی افزود: ما خواستار توقف همه تماس های سری و آشكار با اسرائیل هستیم. ما خواستار قطع روابط دیپلماتیك با اسرائیل و متوقف كردن اقدامات در راستای عادی سازی روابط با این رژیم هستیم. هر گامی در راستای عادی سازی روابط با اسرائیل بزرگترین خیانت به بیت المقدس است. باید قوانین مربوط به تحریم اسرائیل در همه سطوح فعال شود.
نصرالله گفت: باید فلسطین در اطلاعیه ای اعلام كند كه ترامپ روند صلح را پایان داد و آن را از بین برد. باید مخالفت با بازگشت به مذاكرات، پیش از صرفنظر كردن ترامپ از تصمیم اخیرش به او اعلام شود.
وی افزود: باید قطعنامه الزام آوری برای كشورهای عربی و اسلامی تصویب شود كه در آن قدس پایتخت ابدی فلسطین و غیرقابل مذاكره خوانده شود. باید خواستار انتفاضه جدید در فلسطین و گسترش اقدامات مقاومت شد. باید جهان عرب و اسلام از ملت فلسطین در تمامی سطوح (تسلیحاتی، مالی و سیاسی) حمایت كند. وحدت بر سر مقاومت و حمایت از آن باید انجام شود به طوری كه دولت آمریكا آن را ببیند و مجبور به توقف تصمیم اخیرش شود.
نصرالله بر ضرورت توقف جنگ های داخلی در منطقه نیز اشاره كرد و گفت: باید به دنبال راه حل سیاسی برای خروج از بحران های عربی و اسلامی رفت چرا كه مقدسات ما در خطر است.
وی از همه در لبنان خواست تا روز دوشنبه آینده در تظاهرات بزرگی در حومه جنوبی بیروت و در محكومیت تصمیم ترامپ شركت كنند.
نصرالله تاكید كرد: باید به جهاد ملت فلسطین و شجاعت آن درود بفرستیم و همیشه در كنار آن بایستیم. ما امتی هستیم كه می توانیم تهدید را به فرصت تبدیل كنیم و صحنه را تغییر دهیم تا پیروزی را رقم بزنیم. این مساله نیاز به اراده دارد.
وی در پایان گفت: اقدام ترامپ تهدید بزرگی است كه همه شرافتمندان جهان می توانند آن را به بزرگترین فرصت برای تحقق منافع ملت و امت ما تبدیل كنیم.
خاورم**2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

سرخط اخبار جهان