۱۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۳۷
کد خبر: 82755642
T T
۰ نفر
شركت بلغارستاني براي منطقه ويژه اقتصادي جهرم نيروگاه خورشيدي مي سازد

شيراز- ايرنا- معاون استاندار فارس و فرماندار ويژه شهرستان جهرم گفت: با هدف جذب سرمايه گذاري خارجي، نخستين تفاهم نامه براي سرمايه گذاري در منطقه ويژه اقتصادي جهرم با شركت سرمايه گذاري بلغارستاني solar and benefit براي ساخت نيروگاه خورشيدي منعقد شد.

عليرضا صحراييان، پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا بيان داشت: هدف از انعقاد اين تفاهم نامه، تامين بخشي از برق مورد نياز شهرستان و ارتقاي سطح پايداري از انرژي تجديد پذير خورشيدي موسوم به برق سبز است.
وي افزود: با توجه به مزاياي زيست محيطي، اقتصادي و به ويژه اهداف پدافند غيرعامل در اين حوزه، با واگذاري 18هكتار از اراضي منطقه ويژه اقتصادي جهرم به اين شركت سرمايه گذار بلغاري براي ساخت نيروگاه خورشيدي موافقت شد و تفاهم نامه همكاري در اين زمينه به امضا رسيد.
صحراييان با اشاره به فراهم شدن زمينه هاي لازم براي واگذاري زمين و جذب سرمايه گذار در منطقه ويژه اقتصادي جهرم اظهار كرد: اميدواريم باتوجه به قابليت ها و ظرفيت هاي موجود اين منطقه و در نظر گرفتن امتيازهايي مانند 13سال معافيت از ماليات بردرآمد، معافيت هاي گمركي و معافيت از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده، شاهد شكوفايي و اشتغالزايي قابل توجهي در اين منطقه باشيم.
منطقه ويژه اقتصادي جهرم، در جاده شيراز به جهرم و در فاصله حدود 30 كيلومتري شهر جهرم واقع شده است. مطالعات جامع اين منطقه ويژه در سال 1391 و با هدف گسترش حوزه صنعت و افزايش اشتغال در اين منطقه آغاز شد.
اين منطقه ويژه زير نظر سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) و با گرايش تجاري - صنعتي در قالب 2 فاز راه اندازي خواهد شد.
فاز نخست آن در فضايي به وسعت حدود 73 هكتار و فاز دوم آن در زميني به مساحت حدود 266 هكتار و در مجموع اين منطقه ويژه اقتصادي در 339 هكتار آماده بهره برداري خواهد شد.
شهرستان جهرم در فاصله 193كيلومتري جنوب شرقي شيراز قرار دارد.
در استان فارس در حال حاضر شيراز داراي منطقه ويژه اقتصادي است و راه اندازي اين منطقه براي شهرستان فسا نيز مصوب شده است.
منطقه ويژه اقتصادي، محدوده جغرافيايي مشخصي در مبادي ورودي يا در داخل كشور است كه با هدف جذب سرمايه هاي خارجي و داخلي و همچنين ايجاد عرصه فعاليت هاي توليدي و تجاري براي افزايش صادرات كالا و ارايه بهينه خدمات براي حضور فعال در بازارهاي منطقه اي و بين المللي ايجاد مي شود.
از جمله مزاياي منطقه ويژه اقتصادي، صدور مجوز ساخت و پايان كار سرمايه گذاري و توليدي به صورت رايگان، تبعيت از قانون كار مناطق آزاد تجاري و صنعتي، ورود ماشين آلات خط توليد و ابزار و اثاثيه بدون عوارض گمركي، فعاليت گمركي تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمركي مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجي در توليدات، خرده فروشي كالا براي اتباع خارجي و تخفيف مالياتي ويژه است.
7369 /6118 /2027
خبرنگار: بهرام بشيرزاده جهرمي ** انتشار دهنده: پرويندخت پاردسويي شيرازي

سرخط اخبار اقتصاد