۱۵ آذر ۱۳۹۶، ۲۱:۴۱
کد خبر: 82754970
T T
۰ نفر
ديدار رئيس جمهوري فرانسه از الجزاير/الجزايري ها همچنان خواستار عذرخواهي فرانسه

الجزيره-ايرنا-«امانوئل مكرون» رئيس جمهوري فرانسه بنابردعوت «عبدالعزيز بوتفليقه» رئيس جمهوري الجزاير روز چهارشنبه در ديداري يك روزه وارد فرودگاه بين المللي «هواري بومدين» الجزيره شد و مورد استقبال مقام هاي عالي رتبه الجزايري قرار گرفت.

به گزارش ايرنا، «عبدالقادر بن صالح» رئيس مجلس، «احمد اويحيي» نخست وزير، «احمد قايد صالح» جانشين وزير دفاع و «عبدالقادر مساهل» وزير خارجه الجزاير در فرودگاه به استقبال او رفتند.
رئيس جمهوري فرانسه طي اين ديدار چندساعته خود، با حضور در محل يادمان شهداي انقلاب آزاديبخش الجزاير در شهر الجزيره (مقام الشهيد)، به آنان اداي احترام كرد.
پايگاه خبري روزنامه النهار الجزاير اعلام كرد: 15 روزنامه نگار و خبرنگار و عكاس، مكرون را در اين ديدار همراهي مي كردند.
مكرون در پاسخ به سوال جوان الجزايري در خيابان « العربي بن مهيدي» در مركز پايتخت كه گفت چرا فرانسه همانند آلمان كه از يهوديان عذرخواهي كرد و همچنين تركيه كه از ارمني ها پوزش خواست،از الجزايري ها عذرخواهي نمي كند؟ گفت: 'درست است ما اعتراف مي كنيم كه فرانسه، الجزاير را به استعمار درآورد اما دست از تكرار اين عبارت برداريد، ما هميشه نمي توانيم به گذشته نگاه كنيم، شما بايد به آينده چشم داشته باشيد'.
مكرون در ادامه گفت:'نبايد مسائل را با هم خلط كرد، يهوديان دچار كشتارجمعي شدند و ارمني ها هم به صورت جمعي دچار كشتار شدند اما در الجزاير اين گونه نبود، ابتدا اشغالگري بود بعد انقلاب.من براي محاكمه گذشتگان اينجا نيستم و شما هم به اين دليل اينجا نيستيد، من گفته ام كشتارهايي روي داده و برخي مرتكب حماقت هايي شدند اما كساني هم اقدامات خوبي انجام دادند'.
رئيس جمهوري فرانسه همچنين گفت كه براي گشودن صفحه جديدي در روابط دو كشور به ويژه با نسل جديد به الجزاير آمده است و در ادامه افزود: اين نسل بايد ديدگاه خود را در مورد فرانسه تغيير دهند.
از سوي ديگر شماري از جوانان در ميدان«اودان» در نزديكي خيابان بن مهيدي در اعتراض به ديدار مكرون از الجزاير به تظاهرات پرداختند اما پليس آن ها را متوقف كرد.
قرار است مكرون امشب با «عبدالعزيز بوتفليقه» رئيس جمهوري الجزاير ديدار و گفت وگو كند. وي پس از آن الجزاير را به مقصد قطر ترك مي كند.
فرانسه از سال 1830 تا سال 1962 ميلادي به مدت 132 سال ، الجزاير را به استعمار در آورد. الجزايري ها مي گويند با تقديم بيش از يك ميليون شهيد موفق شدند استقلال خود را كسب كنند.
يكي از خواسته هاي مهم مردم اين كشور، عذرخواهي فرانسه به دليل استعمار الجزاير و كشتار مردم اين كشور و جبران خسارت هايي است كه به الجزاير وارد كرده است.
شبك **خاورم **2041**1392**خبرنگار: سيد شاهپور حسيني**انتشار: ابوالفضل بابايي

سرخط اخبار جهان