محكوميت شكارچيان جوجه تيغي در كهگيلويه و بويراحمد به چاپ تابلو درباره محيط زيست

ياسوج- ايرنا- با حكم مرجع قضايي در استان كهگيلويه وبويراحمد، متهمان شكار 2قلاده جوجه تيغي به چاپ 14 مترمربع بنر/تابلو/ باموضوع محيط زيستي محكوم شدند.

مديركل حفاظت محيط زيست استان كهگيلويه وبويراحمد گفت: براساس حكم مرجع قضايي ،متهمان فرصت دارند با هماهنگي دايره اجراي احكام كيفري در مدت يك ماه 7عدد بنر/تابلو/ به طول 2 و عرض يك متر در ميادين شهر قلعه رئيسي نصب كنند.
سيد اسدالله هاشمي روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: : چندي پيش ماموران نيروي انتظامي پاسگاه كوشك قلعه رئيسي به 2 نفر متخلف برخورد مي كنند كه بوسليه 3 قلاده سگ آموزش ديده 2قلاده جوجه تيغي را شكار و به مقصد برازجان استان بوشهر درحركت بودند.
وي ادامه داد كه پس از دستگيري متخلفان پرونده اي تشكيل و به مراجع قضايي ارسال شد.
هاشمي با تشكراز توجه ويژه مرجع قضايي استان به مقوله حفظ محيط زيست گفت: متهمان به پرداخت 18 ميليون ريال جريمه كيفري و چاپ 7 عدد بنر به طول 2وعرض 1متر با مضامين ارزش حيوانات درحيات وحش و فتاواي مراجع عاليقدر كشور درمورد احكام شرعي خوردن گوشت جوجه تيغي چاپ و در سطح شهرقلعه رئيسي و مكانهاي پرتردد محكوم شدند.
اوايل آذر ماه جاري هم يكي از كشاورزان بخش پاتاوه در شهرستان دنا كه 6 اصله درخت بلوط را در منطقه حفاظت شده دنا آتش زده بود توسط مرجع قضايي محكوم شد.
متهم پس از پايان رسيدگي در مراجع قضايي محكوم عليه به كاشت و آبياري 20 اصله درخت جنگلي و يا گونه هاي مرتعي در محدوده نيم هكتاري محل وقوع جرم و يا در محل ديگر به تشخيص شاكي محكوم شد.
اين متهم مكلف شده است پس از كاشت، به مدت 2 سال آبياري و محافظت از اين درخت ها را به طور مستمر انجام دهد.
كهگيلويه و بويراحمد با نزديك به 16هزار هكتار وسعت حدود يك درصد مساحت ايران را دارد كه 11 درصد آن را مناطق حفاظت شده تشكيل داده است.
براساس آمار سازمان حفاظت محيط زيست ،كهگيلويه و بويراحمد 18 درصد گونه‌هاي جانوري كشور را دارد.
در اين استان 324 گونه جانوري مهره دار وجود دارد كه 227 گونه از اين تعداد شامل انواع پرندگان است.
استان از تنوع گونه‌هاي پرندگان برخوردار است بطوري كه اين منطقه زيستگاه 28 نوع پرنده شكاري است.
پيشتر اداره كل محيط زيست استان اعلام كرد كه در اين استان گونه جانوري در حال انقراض وجود ندارد.
كهگيلويه و بويراحمد همچنين 16 درصد گونه‌هاي گياهي و 20 درصد گونه‌هاي درخت و درختچه كشور را دارد.
حدود 2 هزار گونه گياهي در كهگيلويه و بويراحمد وجود دارد كه 450 نوع آن خوراكي و داروئي است.
اين استان داراي 324 هزار هكتار منطقه حفاظت شده و شكار ممنوع است.
هفت منطقه حفاظت شده دنا ، دناي شرقي ، خاييز سرخ ، خامي ، ديل ، سولك و سيوك دركهگيلويه و بويراحمد با وسعت افزون بر 300 هزار هكتار از غني ترين مناطق زيستي از لحاظ تنوع گياهي و جانوري در ايران و دنياست.
خبرنگار و انتشار : مسعود عليزاده
1662