۱۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۶:۱۷
کد خبر: 82751285
T T
۰ نفر
عضو فقهاي شوراي نگهبان: فضاسازي عليه قوه قضاييه به دليل تلاش براي اقامه عدل است

يزد - ايرنا - عضو فقهاي شوراي نگهبان قانون اساسي گفت: تزوير،تهديد و فضا سازي عليه قوه قضاييه به واسطه تلاش براي اقامه عدل، عدالت طلبي و حق محوري است كه در اين نهاد وجود دارد.

به گزارش روز يكشنبه روابط عمومي اداره كل دادگستري يزد ، حجت الاسلام سيدمحمدرضا مدرسي در ديدار با اعضاي شوراي پايگاه بسيج شهيدان دادگستري استان افزود: رسول اكرم(ص) در بين مردم راجع به قضاوت فرمودند، من در بين شما براساس بينه و قسم قضاوت مي كنم، بديهي است، عده اي تواناتر در ثابت كردن حق خود در محكمه باشند.
وي تصريح كرد: قاضي عالم به علم غيب نيست، اينكه در نظام اسلامي دادگاه بر اساس مدارك و ادله در پرونده حق را به كسي بدهد بر مبناي ادله و ظواهر است و به فرموده نبي اسلام (ص) ، گرفتن حكم بر خلاف حق از محكمه همانند گرفتن قطعه اي از آتش است.
اين مسوول با اشاره به آمار بالاي وارده پرونده به دستگاه قضايي يادآور شد: بالا بودن پرونده ها در قوه قضاييه علت هاي مختلفي دارد، يكي از دلايل آن را مي توان اعتماد و اميد مردم به اين دستگاه براي تظلم خواهي و عدالت طلبي دانست.
مدرسي با ذكر حديثي از علي (ع) اظهار كرد: هرگز به سعادت و خوشبختي نرسد ملتي كه در آن حق ضعيف از قوي با صراحت لكنت زبان گرفته نشود و امروز بايد به گونه اي عمل شود كه مظلوم حق خود را ابراز كند و به آنچه حق است، برسد.
وي قوه قضاييه را تضمين كننده عدالت در جامعه دانست و گفت: قانون اساسي قدرت بسيار زيادي را به دستگاه قضا داده كه اين نعمت بزرگي هست، اميد است آن چنان كه شايسته است به وظايف خود در چارچوب قانون عمل كنند و بدون هيچ ملاحظات جانبي حكم صادر كنند.
عضو فقهاي شوراي نگهبان با بيان اينكه جرم زدايي و حبس زدايي را نمي توان به سادگي انجام داد، افزود: جرم زدايي بدون پشتوانه امكان پذير نيست و مشكلات در اين زمينه بايد با دقت پيگيري و دنبال شود.
مدرسي بر استفاده از مشاوران حقوقي مجرب در اداره ها و شوراهاي شهر و شهرداري ها تأكيد كرد و يادآور شد: تصويب برخي آيين نامه ها و دستورالعمل ها بدون نظارت مشاوره حقوقي، مردم را گرفتار و حقوق آنان را ضايع مي كند كه به همين سبب بايد از ابتدا در وضع ماليات ها و عوارض دقت زيادي در رعايت حق مردم بشود.
7536/ تنظيم :كاظم سبحان زاده**انتشار: عباسقلي اشكورجيري

سرخط اخبار استان‌ها