تقويت امنيت مرزنشينان با تدوين نهايي لايحه توسعه و امنيت پايدار مناطق مرزي

تهران - ايرنا- تدوين نهايي لايحه توسعه و امنيت پايدار مناطق مرزي، با هدف تقويت معيشت مرزنشينان و توسعه فعاليت هاي اقتصادي مناطق مرزي و انجام فاز يك تدوين نظام حقوق مالكيت فكري در صدر برنامه هاي 100 روزه دولت در حوزه حقوقي قضايي قرار دارد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار حقوقي قضايي ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني رئيس جمهوري شب گذشته در برنامه زنده تلويزيوني با مردم درباره عملكرد 100 روزه دولت دوازدهم در حوزه هاي مختلف مطالبي را بيان كرد.
بخشي از اقدامات دولت دوازدهم به حوزه حقوقي قضايي معطوف مي شود كه در اين صد روز لوايح متعددي تهيه و تدوين و يا پيش نويس آنها تهيه شده است و از ميان آنها مي توان به تهيه و تدوين نهايي لايحه توسعه و امنيت پايدار مناطق مرزي، با هدف تقويت معيشت مرزنشينان و توسعه فعاليتهاي اقتصادي مناطق مرزي و بازنگري پيش نويس لايحه جامع تقسيمات كشوري اشاره كرد.
همچنين انجام فاز يك پروژه تدوين نظام حقوق مالكيت فكري و اصلاح ساختار اجرايي، اتمام فاز يك پروژه حمايت هاي حقوقي و قضايي از مالكيت و سرمايه گذاري، مصوب ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي، تهيه و تدوين پيش نويس لايحه شفافيت اقتصادي، تهيه و تدوين پيش نويس لايحه حريم خصوصي، تهيه و تدوين پيش نويس لايحه لايحه مسئوليت مدني مؤسسات عمومي، تهيه و تدوين پيش نويس لايحه تعارض منافع و اصلاح برخي از قوانين مزاحم اجراي سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي از ديگر لوايح اين بخش است.
تهيه و تدوين پيشنهادها و توصيه هاي بهبود و ارتقا روابط در تمام سطوح، في مابين قواي سه گانه كشور و ارائه آن به جلسه مشترك روساي قوا، به منظور تصويب و صدور دستور ابلاغ و تهيه و تدوين شيوه نامه ساماندهي امور نمايندگي ها و عضويت وزارت دادگستري در مراجع و نهادهاي مختلف از مهمترين اين برنامه ها عنوان شده است.
همچنين در اين 100 روز، شيوه نامه اصلاح و افزايش بهره وري در فرايند و گردش كار كميسيون لوايح دولت تهيه و تدوين و برنامه كارآفريني و اشتغالزايي با استفاده از ظرفيت نهاد وكالت و كارشناسي دادگستري تدوين و ارائه شده است.
تشكيل و برگزاري جلسات تعامل و همفكري و هم انديشي با سطوح مختلف قواي سه گانه و نخبگان و اساتيد حقوق و تدوين آيين نامه هاي قانوني كه وزارت دادگستري راسا يا با همكاري ساير مراجع، مأمور تدوين آنها است، از ديگر برنامه هاي عملكرد صد روزه دولت دوازدهم آورده شد.
اما در اين ميان گزارشي هم از نهادهاي اجرايي مانند وزارت دادگستري مشاهده مي شود كه از مهمترين آنها مي توان تهيه و تدوين نقشه راه وزارت دادگستري در حوزه بين الملل و امور كنوانسيون هاي مصوب و تهيه و تدوين نقشه راه وزارت دادگستري در حوزه امور مبارزه با فساد و سامت نظام اداري را ذكر كرد.
به گزارش ايرنا و طبق گزارش عملكرد صد روزه دولت دوازدهم، جهت استقرار دولت الكترونيك و اتوماسيون با هدف تسهيل رسيدگي به شكايات مردمي از طريق تقويت سامانه 135 در سراسر كشور هم تلاش شده است.
همچنين در اين 100 روز شاهد انجام فاز يك پروژه تدوين نظام حقوق مالكيت فكري و اصلاح ساختار اجرايي و اتمام فاز يك پروژه حمايت هاي حقوقي و قضايي از مالكيت و سرمايه گذاري، مصوب در مجموعه وزارت دادگستري بوده ايم.
اگر از حوزه وزارت دادگستري بگذريم در بخش معاونت حقوقي رياست جمهوري كه همه لوايح و تنقيح ها از اين مركز عبور مي كند ، لايحه مديريت منافع معارض تدوين نهايي شد كه اين امر در كاهش فساد اداري نقش قابل توجهي ايفا خواهد كرد.
همچنين لايحه مسئوليت هاي موسسات عمومي هم از معاونت حقوقي رياست جمهوري به هيات دولت رفت تا پس از تصويب در هيات دولت به مجلس ارسال شود. از محسنات اين لايحه مي توان با رجوع به ماجراي پلاسكو و اينكه موسسات عمومي چه وظايفي براي جبران خسارت مالباختگان دارند ، مسئوليت مالكان اين ساختمان ها را در قبال اين مالباختگان ارزيابي كرد.
در معاونت حقوقي رياست جمهوري پيش نويس لوايح شفافيت اقتصادي، حريم خصوصي، مسئوليت مدني موسسات عمومي، تعارض منافع و اصلاح برخي از قوانين مزاحم اجراي سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي، تهيه و تدوين شد.

** رهنمودهاي دولت دوازدهم براي فعاليت سازمان تعزيرات حكومتي
براساس گزارش 100 روزه دولت دوازدهم، برنامه ها و اقدامات حقوقي و قضائي مربوط به حوزه فعاليت سازمان تعزيرات حكومتي كه با توجه به اسناد بالادستي و در راستاي اجراي قوانين و مقررات به عنوان رهنمودهاي دولت دوازدهم، تدوين شده كه شامل موارد زير است:
- تهيه و تدوين شيوه نامه تجويز رسيدگي مجدد در پرونده هاي تعزيرات حكومتي (موضوع تبصره ماده 23 آيين نامه سازمان تعزيرات حكومتي)
- تهيه و تدوين نقشه راه وزارت دادگستري مبتني بر شاخص هاي كمي و كيفي مربوط جهت سرعت بخشيدن به رسيدگي به پرونده هاي تعزيرات حكومتي
- تلاش جهت استقرار دولت الكترونيك و اتوماسيون با هدف تسهيل رسيدگي به شكايات مردمي از طريق تقويت سامانه 135 در سراسر كشور
براساس گزارش 100 روزه دولت دوازدهم، فعاليت هاي سازمان تعزيرات حكومتي به عنوان يكي از سازمان هايي كه با حقوق شهروندان در ارتباط است، مطرح شده و طبق اين گزارش، تعداد گشت هاي بازرسي در ادارات كل تعزيرات حكومتي در 31 استان و جنوب كرمان، از آغاز دولت دوازدهم، در مرداد ماه، شهريور و مهر 1396، در مجموع تعداد سه هزار و 115 گشت برگزار و تعداد 2 هزار و 980 پرونده تشكيل شده كه ارزش ريالي پرونده هاي تشكيل شده 19 ميليارد و 290 ميليون و 241 هزار و 319 ريال است.
بيشترين شكايت هاي رسيده در بخش كالا و خدمات به ترتيب مربوط به نان، ميوه و سبزيجات، پوشاك همچنين تعميرگاه خودروهاي سبك، پاركينگ شهري، آرايشگاه زنانه است و علت شكايت گرانفروشي، كم فروشي و عدم درج قيمت عنوان شده است.
اجتمام **3229**7329** 1569
خبرنگار: ليلا اسماعيل نژاد و حنانه شفيعي ** انتشار: علي حبيبي
*آگاهي از آخرين اخبار اجتماعي و حوادث ايران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعي ايرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

سرخط اخبار جامعه