توضیحات محسنی اژه ای درباره وضعیت پیمانكاران متخلف در حادثه زلزله كرمانشاه

تهران - ایرنا - سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز در پاسخ به پرسش خبرنگاری درخصوص وضعیت پیمانكاران متخلف در حادثه زلزله كرمانشاه، گفت: ٢ كار به سازمان بازرسی كل كشور ارایه شده كه هنوز نتیجه نهائی نیامده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز سه شنبه در صد و بیست و یكمین نشست خبری افزود: قبلا هم در مورد یكی از بیمارستان ها گزارشی آمده بود كه مورد توجه قرار نگرفته است ؛ بیمارستان اسلام آباد تخریب شد كه برای آن و كوتاهی نسبت به ساخت بیمارستان ، پرونده ای تشكیل شد.
به گزارش ایرنا، زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 كیلومتری بخش ازگله، 32 كیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب كرمانشاه تاكنون 484 كشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به هفت شهرستان و یك هزار و 930 روستای استان كرمانشاه خسارت وارد كرده و طبق برآورد اولیه دست كم 30 هزار واحد مسكونی شهری و روستایی آسیب كلی و جزئی دیدند. بیش از 12 هزار نفر هم در این زلزله مصدوم شدند .

**توقیف روزنامه كیهان
محسنی اژه ای درباره چرایی توقیف روزنامه كیهان، گفت: تعیین مصداق خلاف امنیت ملی دو نوع است و گاهی بقدری روشن است كه خود مدعی العموم می تواند ورود كند و در غیر این صورت مرجع تخصصی باید اعلام كند كه در این خصوص شورای امنیت ملی این را گفت و این توقیف صورت گرفت. شاید بعضی بگویند كار روزنامه كیهان خلاف شورای امنیت ملی نبود.

** توضیحات اژه ای درباره صدور قرار كفالت مشایی
محسنی اژه ای در پاسخ به سئوال خبرنگاری با طرح این پرسش كه چرا برای پرونده مشایی با اتهام تبلیغ علیه نظام قرار كفالت صادر شده و این درحالیست كه برخی دیگر با این عنوان اتهامی قرار وثیقه سنگین صادر می شود، گفت: اینكه برای افراد دیگر وثیقه چندین میلیاردی با اتهام صرف تبلیغ علیه نظام ، صادر می شود ، صحت ندارد چون محكومیت این اتهام، یك سال حبس است و اگر چنین است بگوید پیگیری كنیم.
آقای مشایی به دادسرا احضار شده و اینكه چه اتهامی را تفهیم شده اطلاعی ندارم.

**پرونده سه هزارمیلیاردی
معاون اول قوه قضاییه درباره توصیه نامه مشایی در پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی، گفت: توصیه دو نوع حق و ناحق است كه اگر به ناحق و برای نفوذ باشد، طبق قانون جرم است. الان نمی دانم توصیه های آقای مشایی در نامه حق یا ناحق است و چیزی مبنی بر سواستفاده مشایی و اعمال نفوذ او ثابت نشده است.
وی درباره اینكه این پرونده چقدر متهم داشت، ادامه داد: یادم هست تا ٥٠٠ نَفَر مورد تحقیق قرار گرفتند و بیش از ١٨٠ مورد كیفرخواست صادر شده بود كه در یكی از این كیفرخواست ها ٣٩ نَفَر به دادگاه رفتند. افرادی هم متهم بودند كه بعدها برای آنان كیفرخواست صادر شد و به دادگاه رفتند و محكوم شدند. فردی هم فراری بود كه با پلیس اینترپل به كشور بازگردانده شده و در دادگاه محكوم شد.

** پرونده نازنین زاغری
محسنی اژه ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر ادعای بریتانیا در پرداخت بدهی این كشور به ایران و آزاد كردن نازنین زاغری از متهمان مسایل امنیتی كه به 5 سال زندان محكوم شده گفت: وضعیت او هم مانند بقیه محكومان است ؛ او در حال گذراندن محكومیتش است و اینكه این افراد در خارج از كشور تلاش می كنند طبیعی است همانطور كه ما تلاش می كنیم ایرانیان زندانی در كشورهای دیگر آزاد شوند.

** هشت نَفَر در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان بازداشت هستند
معاون اول قوه قضاییه درباره گزارش تحقیق تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت:
فكر نكنم تا الان گزارشی ارسال كرده باشند چون تا هفته گذشته ارسال نشد.
به گفته وی، ٣٧ نَفَر تاكنون تحت تعقیب قرار گرفتند و ٨ نَفَر در بازداشت به سر می برند.
محسنی اژه ای درباره فردی از كارمندان صندوق كه گفته بودند به خارج از كشور گریخته است، اظهاركرد : فردی بنام امامی بازداشت بود كه با قرار آزاد شد و به خارج از كشور رفت و برگشت؛اما فرد دیگری كه یكی از بدهكاران بزرگ بوده و كارمند صندوق نبوده به خارج از كشور رفت و برنگشت و او كسی بود كه هنوز احضار نشده و برای او پرونده قضایی تشكیل نشده بود.

**نمی دانم حكم اعدام بابك زنجانی چه زمانی اجرا می شود
معاون اول قوه قضاییه درپاسخ به این سوْال كه آیا تا ١٠ روز دیگر حكم اعدام بابك زنجانی اجرا می شود، گفت: نمی دانم این حكم چه زمانی اجرا می شود و نه می دانم تا ١٠ روز دیگر و نه اینكه تا دو روز دیگر و نه تا یكماه دیگر.

** تشخیص علنی یا غیرعلنی بودن دادگاه برعهده قاضی است
محسنی اژه ای تشخیص علنی یا غیرعلنی بودن برگزاری دادگاه را بر عهده قاضی دانست و گفت: البته با استناد به قانون گاهی اختلاف برداشتی هم وجود دارد مانند قانون ماده واحده مبارزه با مواد مخدر اختلاف بویژه بند 'ت' این ماده، اختلاف برداشت مشاهده می شود.

**دری اصفهانی مخفیانه از محتوای ٥+١ گزارش تهیه می كرد
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سوْال خبرنگاری كه آیا جاسوسی مقام مذاكرات انرژی هسته ای با ساعت در دستش صحت دارد یا نه، اظهاركرد: جزییات آن را نمی دانم كه ساعت داشته یا نه و از این حرفها؛ اما این نكته را می دانم كه دری اصفهانی از جلسات ٥+١ مخفیانه گزارش تهیه می كرد.

**اظهارات محسنی اژه ای درباره مطالب مطرح شده در خصوص مسكن مهر
خبرنگاری با طرح این موضوع كه عده ای بعد از زلزله كرمانشاه بحث نامقاوم بودن ساختمان های مسكن مهر را مطرح كرده و به نوعی موجب تشویش و نگرانی دیگر افراد ساكن در ساختمان های مسكن مهر شده اند، از او پرسید آیا بیان این مطلب درست است كه محسنی اژه ای چنین پاسخ داد: خبر داده بودند صد نَفَر در ساختمان های مسكن مهر كشته شدند كه این امر صحت ندارد و اینكه این ساختمان ها بیشتر از بقیه خراب شده اند كه این هم صحت ندارد.
وی ادامه داد: باید دید افرادی كه این حرف را می زنند سوء نیت دارند یا نه و بر چه اساسی این حرف را می زنند ؛ گاهی بیان این اظهارات می تواند جرم نباشد اما اگر گاهی ثابت شود فردی با قصد سوء این حرف را زده جرم محسوب می شود كه هنوز گزارش جامعی در این باره وصول نشده است.

**پرونده جرایم انتخاباتی و حقوق های نامتعارف
محسنی اژه ای با بیان اینكه هنوز حكمی برای پرونده حقوق های نامتعارف صادر نشده است، به موضوع پرونده های تخلفات انتخاباتی اشاره كرد و گفت: فعلا سه حكم برای استاندار، یكی برای فرماندار و یكی برای كارمند وزارت كشور صادر شده است كه هنوز مرحله تجدیدنظر خواهی آن طی نشد. با توجه به نوع جرم، قاضی باید حكم حبس را تبدیل كند.

** مسیریاب 'ویز'
معاون اول قوه قضاییه درباره مسیریاب ویز كه برخی آن را اسراییلی می دانند، گفت: دو بحث در این باره مطرح است یكی اینكه ممكن است تجمیع این اطلاعات مورد سوءاستفاده دشمن قرار گیرد و دیگر اینكه غیر از سوء استفاده احتمالی دشمن، آیا جرمی می تواند در داخل واقع شود یا نه. اگر هریك احراز شد قوه قضاییه ورود می كند البته ممكن است این جرایم جنبه خصوصی داشته باشد.
وی ادامه داد: قوه قضاییه با فرض جرم باید موضوع را رسیدگی كند كه جرم این موضوع برای قضات ما روشن نیست.

**آخرین وضعیت پرونده رسول دانیال زاده بدهكار بانكی
معاون اول قوه قضاییه با تشریح آخرین وضعیت پرونده رسول دانیال زاده گفت: برای این پرونده كیفرخواست صادر نشده است؛ یك نَفَر فراری بود كه هنوز نیامده اما تلاش شد بدهی بانك را بصورت تقسیط یا یكدفعه پرداخت كند.

**پرونده سعید مرتضوی
سخنگوی قوه قضاییه گفت: مرتضوی سه پرونده دارد كه اولین پرونده مربوط به اتهام به معاونت در قتل های سال 83 بود كه دادگاه در این پرونده برخی از متهمان پرونده را به عنوان معاونت و مباشرین به قتل به قصاص محكوم كرد و با توجه به رضایت شكات، متهمین قصاص نشدند ولی با توجه به جنبه عمومی این جرم، به حبس و تحمل كیفر به عنوان معاونت در قتل عمد، متهم شدند و همچنین مرتضوی در دادگاه بدوی پرونده روح الامینی به عنوان معاونت در قتل به 5 سال حبس محكوم شد و با توجه به عذرخواهی از شكات، حكم وی در دادگاه تجدید نظر به 2 سال تقلیل یافت.
محسنی اژه ای در مورد دومین پرونده مرتضوی گفت: در مورد پرونده مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی، اتهام این بود كه آیا با توجه به مدرك تحصیلی، وی شرایط احراز این پست را داشته یا نه كه در دادگاه بدوی تصدی مرتضوی در این پست را جرم تلقی كرده و به 6 ماه حبس محكوم كرد ولی در دادگاه تجدید نظر، این حكم پذیرفته نشد و وی تبرئه شد.
معاون اول قوه قضاییه در مورد پرونده تحقیق و تفحص مجلس در مورد اتهام مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی گفت: این اتهام در مورد شركت های واگذار شده بود كه هنوز حكمی در این ارتباط صادر نشده است.
اجتمام ** 7329**1193**1569
خبرنگاران: لیلا اسماعیل نژاد و حسن حیدری ** انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

سرخط اخبار جامعه