۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۵۹
کد خبر: 82740673
T T
۰ نفر
آمانو: آژانس بر اجرای تعهدات ایران در تمام بخش های برجام نظارت دارد

وین - ایرنا - یوكیا آمانو مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی در كنفرانس خبری روز پنجشنبه با رد برخی فضاسازی های رسانه های غربی، تاكید كرد كه آژانس بر اجرای تعهدات ایران در تمام بخش های برجام از جمله بخش T ضمیمه توافق هسته ای نظارت دارد.

آمانو در این كنفرانس خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا گفت: بخش 'تی' برجام درباره دسترسی ها نیست بلكه مربوط به دسترسی به فناوری هایی با كاربرد دوگانه و مجوزهای كمیسیون مشترك در این خصوص است و من هیچگاه نگفته ام كه آژانس به این موارد دسترسی دارد یا ندارد.
آمانو تاكید كرد: اجازه بدهید به طور روشن بگویم كه آژانس در حال حاضر بر اجرای تمام تعهدات هسته ای ایران در چهارچوب برجام از جمله بخش 'تی' توافق هسته ای نظارت دارد و ما هیچگونه نگرانی یا مساله ای نداریم.
به گزارش ایرنا، نشست فصلی شورای حكام آژانس از ساعت 10 و 30 دقیقه صبح امروز به وقت محلی (13 به وقت تهران) پشت درهای بسته و با سخنرانی «یوكیا آمانو» مدیركل آژانس آغاز شد.
آمانو مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در آغاز نشست فصلی شورای حكام آژانس گفت: تعهدات مرتبط با هسته ای ایران تحت برجام در حال اجرا هستند.
مدیر كل آژانس ادامه داد: همانطور كه گزارش تازه من درباره راستی آزمایی و نظارت در ایران ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت نشان می دهد، آژانس به تایید و نظارت بر اجرای تعهدات مرتبط با هسته ای ایران تحت برجام ادامه می دهد. تعهدهای ایران مرتبط با برجام در حال اجرا هستند.
آمانو افزود: آژانس همچنان به تایید عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده ایران طبق توافق پادمانی، ادامه می دهد. ارزیابی ها در ارتباط با فقدان مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده در ایران ادامه دارد.
وی در پایان تاكید كرد: آژانس تا امروز به تمام مكان هایی كه نیاز به بازدید داشته اند دسترسی داشته است.
آمانو گفت : ارزیابی آژانس این است كه تعهدات هسته ای ایران در برجام در حال اجرا شدن هستند. در بخش 'تی' هیچ اشاره ای به موضوع دسترسی های آژانس نشده است. این بخش مربوط به محدودیت ها و ممنوعیت های دسترسی به فناوری های با كاربرد دوگانه و مجوزهای كمیسیون مشترك در این خصوص است.
وی افزود: ابزارهای موجود در قالب پروتكل الحاقی تا حد زیادی برای پرداختن به بخش تی برجام قابل استفاده هستند اما من درباره جزئیات دسترسی ها نمی توانم وارد جزئیات بشوم چون متعهد به محافظت از اطلاعات محرمانه هستم.
آمانو در خصوص نقل قول یكی از خبرگزاری های غربی از قول او در خصوص روشن شدن بیشتر جزئیات اجرایی بخش 'تی' برجام گفت: اگر موضوع روشن تر شود كار ما آسان تر می شود. آسان تر شدن كار به این معنا نیست كه بدون آن نمی توانیم كارمان را انجام دهیم.
اروپام**1078*شبس*1488 * خبرنگار: بابك جعفری*انتشار دهنده: بهمن بامداد**

سرخط اخبار سیاست خارجی