۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۰۲
کد خبر: 82737519
T T
۰ نفر
این اتحادیه از فعالیت های  صلح آمیز هسته ای ایران حمایت می كند

اصفهان- ایرنا- مدیر كل انرژی كمیسیون اتحادیه اروپا اعلام كرد: این اتحادیه از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران حمایت می كند.

به گزارش ایرنا 'دومینیك ریستوری' سه شنبه طی سخنانی در سمینار همكاری‌های هسته ای، پیشرفت ها و چشم اندازها' كه در قالب سومین دور از گفتگوهایی سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا، در اصفهان جریان دارد افزود:عزم جهانی بر این است كه از ایران حمایت كند و ما مصمم هستیم كه همكاری های خود را در زمینه انرژی هسته ای و سایر انرژی ها با ایران افزایش دهیم .
وی گفت: دستیابی به بالاترین استاندارد ها اولویت ماست و كشورها موظفند كه بالاترین استاندارد ها را در صنعت هسته ای خود رعایت كنند .
وی گفت: خیلی خوشحالم كه همكاری های هسته ای ایران و اتحادیه اروپا و ایران رو به گسترش است و ما با تمام توان سعی می كنیم تجربیات خود را در این زمینه به ایران منتقل كنیم .
او این سمینار را موفق ارزیابی و امیدواری كرد كه در گام های بعدی همكاری های اتحادیه اروپا با ایران هر چه بیشتر تقویت شود.
این مقام اتحادیه اروپا جلسه های دیروز در تهران را خوب توصیف كرد و افزود :با مسئولان ایرانی نشست هایی داشتیم و همه متفق القول بودیم كه همكاری ها در همه زمینه ها گسترش یابد .
همچنین در زمینه اجرای كامل برجام تاكید كردیم و بر نقش مهم آژانس كه متعهد است در این زمینه نظارت مستمر داشته باشد تاكید داریم .
خوشحالم كه تا كنون ایران بصورت كامل تعهدات خود را اجرا كرده است و روز جمعه نیز من فرصت داشتم كه با آمانو ملاقات كنم و در ا ین ملاقات آمانو گفت: كه ایران بصورت كامل به تعهدات خود در برجام عمل كرده است .
وی گفت: پیوست سه برای ایران مهم است و امیدواریم بصورت خوب اجرا شود البته در این زمینه می تواند داوطلبانه اجرا كند اما ایران به تعهدات خود پایبند است .
وی برگزاری این همایش را به فال نیك گرفت ابراز امیدواری كرد كه گام عملی برای توسعه همكاری های اتحادیه هر چه بیشتری با ایران ددر زمینه انرزی های تجدید پذیر نیز برداشته شود.

سومین دور از گفتگو های سطح بالای ایران و اروپا به ریاست سید عباس عراقچی و هلگا اشمید روز گذشته در تهران آغاز شد.
انرژی محیط زیست، مسایل اقتصادی، مبارزه با مواد مخدر، حقوق بشر و مسایل منطقه ای از مهمترین محورهای گفتگوهای سطح بالای تهران و بروكسل است.
بعد از اجرایی شدن سند برجام، طرفین 2 دور گفت و گو در تهران و بروكسل انجام داده اند این در حالی است كه ایران و اتحادیه اروپا در سال های گذشته نیز گفت و گوهایی در قالب گفت و گوهای انتقادی و سازنده داشته اند.
برجام موانع حقوقی همكاری های بین المللی هسته ای با ایران را هم از میان برداشته است به طوریكه بر اساس ضمیمه سه برجام، كشورها باید در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای نیز با ایران همكاری كنند.
وی گفت: پیوست سه برای ایران مهم است و امیدواریم بصورت خوب اجرا شود البته در این زمینه می تواند داوطلبانه اجرا كند اما ایران به تعهدات خود پایبند است .
مدیر كل انرژی كمیسیون اتحادیه اروپا گفت: این اتحادیه بر این متمركز است كه از موادی كه استفاده دوگانه دارد نظارت كامل داشته و كنترل نماید و آژانس نیز در این زمینه گفته است كه ایران به تعهدات خود عمل كرده است و در زمینه همكاری می خواهیم بگوییم كه اتحادیه اروپا به همكاری های خود با ایران ادامه می دهد.
وی گفت:كشورهای اروپایی از جمله فرانسه بزرگترین استفاده از نیروگاههای هسته ای هستند و در فرانسه 120 مگاوات برق از این طریق تولید می شود .
وی با بیان اینكه در این راستا اتحادیه اروپا تلاش دارد كه استاندارد های بین المللی رعایت شودگفت:كشورهای اروپایی در زمینه فرآیند غنی سازی اولین كشورهایی بودند كه غنی سازی را اجرا كردند و از تجربیات ارزشمندی برخوردارند .
ریستوری گفت: 26 درصد برق اتحادیه اروپا از انرژی هسته ای تامین می شود .
وی همچنین گفت: رویكرد اروپا استفاده از انرژی های تجدد پذیر است كه 56 درصد برق اتحادیه اروپا از این طریق تامین می شود و نقش مهمی بر توسعه این انرژی ها نقش مهمی در كاهش گازهای گلخانه ای دارد .
ریستوری، ایمنی هسته ای را اولویت مهم اتحادیه اروپا دانست و گفت: در این زمینه گام های مهمی را برداشته ایم و سعی می كنیم كه تجربیات خود را به ایران انتقال دهیم تا بهترین و بالاترین استاندارد انرژی هسته ای را اجرا كند.
وی همچنین مدیریت پسماندهای سوخت هسته ای را مهم دانست و افزود: در زمینه مدیریت پسماندهای هسته ا ی نیز برنامه هایی را اجرا كرده ایم و روشی رو به جلو هست كه تضمین می دهد بتوانیم صنعت ایمنی هسته ای داشته باشیم .
مدیر كل انرژی كمیسیون اتحادیه اروپا گفت: در این بین عزم خوبی وجود دارد و ما ایران را حمایت می كنیم كه به اهداف سیاسی در زمینه انرزی هسته ای و بالاترین استانداردها دست یابد.
وی برگزاری این همایش را به فال نیك گرفت ابراز امیدواری كرد كه گام عملی برای توسعه همكاری های اتحادیه هر چه بیشتری با ایران در زمینه انرژی های تجدید پذیر نیز برداشته شود.
وی گفت: اولین بار در سال گذشته بیشترین سرمایه گذاری ها در انرژی های تجدید پذیر در سطح جهان انجام شد.
سمینار 'همكاری‌های هسته ای، پیشرفت ها و چشم اندازها' در قالب سومین دور از گفتگوهایی سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا، روز سه شنبه در تالار آیینه هتل عباسی اصفهان آغاز شد.
سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه، بهروز كمالوندی معاون امور بین‌الملل حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سخنرانان اصلی این سمینار دو روزه هستند.
خبرنگار: اصغر دواتگر/ نعمانی / انتشار سلطانمرادی