۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۸:۲۰
کد خبر: 82737139
T T
۰ نفر
اداره اوقاف در برابر هر نوع تصرف موجران و بدهكاران كوتاه نمي آيد

سنندج - ايرنا - رئيس اداره اوقاف و امور خيريه بيجار گفت: در برابر هر نوع تصرف موجران و بدهكاران از اقشار مختلف مردم و حتي دستگاه دولتي كوتاه نخواهد آمد.

حجت الاسلام مهدي مرادي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در حال حاضر در 2 روستاي شهرستان بيجار پرونده هاي سنگين حقوقي عليه افراد متصرف در دستگاه قضايي در حال رسيدگي است.
وي به تعداد 33 متصرف عدواني و بدهكار ساليانه متمادي در يك روستا اشاره كرد و گفت: اهالي اين روستا زمين هاي مزروعي وقفي را تصرف و درصدد بودند از پرداخت اجاره بهاء و درآمد حاصله خوداري كنند.
به گفته رئيس اداره اوقاف و امور خيريه بيجار اين 33 نفر در يك مرحله رسيدگي قضايي محكوم به پرداخت و عقد قرارداد شدند كه متاسفانه بي توجهي نموده و مجددا اقدام به تصرف مزارع موقوفي كردند كه اكنون با عنوان قضايي تصرف عدواني مواجه شده اند.
وي ادامه داد: اين اداره قصد بازپس گيري و يا خلع يد دائمي آنان را ندارد، اما نبايد نسبت به پرداخت سهم شرعي نيز سهل انگاري كنند.
به گفته وي بهتر است با درايت و همراهي با اين اداره، طبق نظر واقفين نسبت به كشت و كار روي مزارع اقدام كنند و در برابر آن حق و حقوق شرعي مربوطه را پرداخت نمايند.
وي در خصوص تعيين مورد استفاده در آمد و ثبت موقوفات به واقفين يادآوري كرد، براي ثبت نيات خيرخواهانه خود قبل از تعيين محل هزينه كرد درآمد موقوفه، با كارشناسان و معتمدين اين اداره مذاكره و بر اساس نيازهاي فعلي و آينده جامعه محل هزينه كرد را تعين كنند.
وي تامين جهيزيه، كمك به بيماران و تامين دارويي آنان را از ضروري ترين نيازهاي روز برشمرد و توصيه كرد: واقفين عزيز براي محل هزينه كردن درآمد حاصله، محدوديت زيادي ايجاد نكنند و فرصت بيشتري براي هزينه نمودن آن در اختيار متولي و يا اين اداره بگذارند.
حجت الاسلام مرادي درخصوص اينكه چگونه يك موقوفه ثبت و تحويل شود گفت: مالك يا مالكان با همراه داشتن مدارك مثبته مالكيت، كد ملي و سجلي خود مي توانند به يكي از دفاتر رسمي ثبت اسناد و يا نزديكترين اداره اوقاف محل زندگي خويش مراجعه و فرم مربوطه را تكميل نمايند تا در اسرع وقت نسبت به تنظيم وقف نامه موقوفه اقدام شود.
مرادي شرايط يك موقوفه را موجود بودن، در مالكيت، عدم زوال موقوفه و امكان تحويل موقوفه ذكر كرد و افزود: يك واقف بايد عاقل، بالغ، داراي اختيار و بدون هيچ محجوريتي باشد.
رئيس اداره اوقاف و امور خيريه بيجار با اشاره به اينكه برگشت از وقف امكان پذير نيست خاطرنشان كرد: وجوه نقدي نمي تواند وقف شود، و بطور كلي 2 نوع وقف وجود دارد؛ نوع عمومي آن شامل اكثر موقوفات مي شود و نوع خاص آن براي افراد و موارد خاص است كه توسط واقف مشخص مي شود.
در شهرستان بيجار حدود 85 موقوفه كه اغلب مغازه، ساختمان و زمين هاي مزروعي است وجود دارد.
خبرنگار: سيد باقر سبحاني**انتشار: اميد بهمني
7350/6108

براي آگاهي از آخرين اخبار استان كردستان به كانال زير بپيونديد:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg

سرخط اخبار استان‌ها