۲۹ آبان ۱۳۹۶، ۹:۳۶
کد خبر: 82735982
T T
۰ نفر
توافق دو حزب مهم سياسي و مذهبي پاكستان براي انتخابات سراسري سال آينده اين كشور

اسلام آباد - ايرنا - عمران خان رئيس حزب 'تحريك انصاف' پاكستان در ديدار با سميع الحق رئيس 'جمعيت علماي اسلام - شاخه سميع' بر اتخاد راهبرد مشترك براي انتخابات سراسري پاكستان در سال 2018 به توافق رسيدند.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا به نقل از رسانه هاي پاكستان، در نشست مشترك عمران خان رئيس حزب 'تحريك انصاف' پاكستان در ديدار با سميع الحق رئيس 'جمعيت علماي اسلام - شاخه سميع'، دو طرف بر همكاري مشترك براي آغاز تبليغات انتخابات سراسري سال 2018 تاكيد كردند .
روساي حزب تحريك انصاف و جميعت علماي اسلام شاخه سميع همچنين بر ادامه نشست هاي مشورتي و رايزني ها براي تعيين راهبردهاي سياسي مشترك تاكيد كردند.
عمران خان در اين ديدار با اشاره به مشكلات و چالش هاي پيش رو در پاكستان گفت كه مشكل اصلي كه امنيت و ثبات پاكستان را تهديد مي كند و نارضاتي مردم را بوجود مي آورد فساد مالي و پولشويي در پاكستان است.
مولانا سميع الحق نيز در اين ديدار با تاكيد بر اجراي احكام اسلامي در جامعه گفت كه پاكستان با دشمنان داخلي و خارجي روبروست در چنين وضعيتي بايد اتحاد و همبستگي را حفظ كنيم و با فساد مالي به شدت برخورد كنيم.
به گزارش ايرنا، تحولات اخير پاكستان در عرصه سياسي، نگاه رسانه ها و تحليلگران را به انتخابات مجلس اين كشور در ژوئيه سال 2018 (تير 1397)و نتيجه آن معطوف كرده است و احزاب سياسي نيز تا آن زمان در تلاشند تا از اين فرصت نهايت استفاده را ببرند.
انتخابات سراسري مجلس پاكستان قرار است ماه ژوئيه - تيرماه - سال آينده ميلادي در سراسر اين كشور برگزار شود و از هم اكنون احزاب مختلف سياسي در اين كشور خود را آماده شركت در اين انتخابات مي كنند.
با توجه به اهميت موضوع انتخابات سال 2018 و حساسيت آن براي مردم پاكستان بسياري از رسانه‌ها به آن پرداخته و در خصوص نتايج آن برخي پيش بيني هاي رسانه اي انجام دهند.
انتخابات مجلس در پاكستان به اين دليل اهميت دارد كه با راي نمايندگان رئيس جمهوري و نخست وزير براي مدت پنج سال برگزيده مي شوند.
براي انتخاب نخست وزير كه قدرت اصلي و اجرايي را در اختيار دارد، حزب حاكم و جناح مخالف در مجلس ملي پاكستان، هركدام نامزدهاي مورد نظر خود را معرفي مي كنند و طبعا حزب يا گروهي كه داراي اكثريت باشد، فرد مورد نظر خود را بر قدرت مي نشاند.
نمايندگان هر دو پارلمان ملي پاكستان يعني؛ مجلس ملي و سنا، به همراه چهار مجلس استاني يا مجالس ايالتي كه شامل سند، پنجاب، خيبرپختونخواه و بلوچستان رئيس جمهور اين كشور را با رأي‌گيري انتخاب مي‌كنند؛ كه در حدود تعداد اين نمايندگان به هزار و صد نفر مي‌رسد.
اگرچه شاهد خاقان عباسي نخست وزير پاكستان گفته است كه همه نيروها و دستگاه هاي ملي نقش خود را در توسعه كشور و انتخابات آتي بازي مي كنند و شانس انتخابات زودهنگام در كشور وجود ندارد، اما فضاي عدم اطمينان بر افق سياسي پاكستان حركت مي كند.
نخست وزير پاكستان همچنين گفته است كه هيچ شكافي بين نهادهاي كشور نيست و موضوعي نيز در مورد توطئه در اين كشور وجود ندارد.
شاهد خاقان عباسي افزود: مقامات سياسي و نظامي كشور در ديدار اخير با ركس تيلرسون وزير امور خارجه آمريكا در اسلام آباد دور يك ميز نشسته اند و تمامي نهادهاي كشور، نقش خود را براي توسعه ملي بازي مي كنند.
البته ائتلاف سياسي جديد پاكستان با عنوان ' عوامي ليگ' نيز كه از 23 حزب تشكيل شده و پرويز مشرف رئيس آن معرفي شده بود، تنها چند روز پس از رسانه‌اي شدن شروع به فروپاشي كرد.
آساق**6125*1144*سيدبهادر حسيني* انتشاردهنده: عليرضا جباري

سرخط اخبار جهان