۲۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۴۹
کد خبر: 82734879
T T
۰ نفر

تقويت اتحاد ملّي راهكار، مبارزه با استكبار

۲۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۴۹
کد خبر: 82734879
تقويت اتحاد ملّي راهكار، مبارزه با استكبار

روزنامه شرق ويژه استان سيستان و بلوچستان در شماره 3011خود مطلبي با عنوان «تقويت اتحاد ملّي راهكار، مبارزه با استكبار» منتشر كرده است.

در اين مطلب آمده است: در كارزار انتخاباتي سال گذشته ي آمريكا بود كه جمهوريخواهان افراطي، گزينه مقابله با ايران را محور سياست بازگشت به دوران استيلاي خود برجهان قرار دادند. پس از ورود دونالد ترامپ سرمايه دار فاقد تجربه و دانش سياسي به كاخ سفيد، جاي ترديدي باقي نماند كه جمهوريخواهان قصد گسترش فرمانروايي بلامنازع بر جهان، به ويژه خاورميانه و كشورهاي حاشيه ي خليج فارس را درسر دارند، بديهي است براي اجراي چُنين هدفي، تشديد مقابله با كشورهايي كه رفتارهاي استكباري آمريكا را به چالش كشيده اند در صدر برنامه هاي رييس جمهورجديد قرار مي گرفت. از طرفي جهان با بحران تزايد جمعيت جوان بين نسلي مواجه بود. اين پديده كه حدود هر نيم قرن يكبار تكرار مي شود، با افزايش نسل جوان و بيكار در كشورهاي توسعه نيافته و ركود اقتصادي در كشورهاي صنعتي همراه است و موجب اتفاقاتي مانند، ظهور هيتلر، سقوط دولت ها، جنگ هاي داخلي و برهم خوردن نظم جهاني شده است. دولت جديد آمريكا براي گذار از ركوداقتصادي و شورش و مهاجرت نسل جوان و بيكار كه هر روز خبرهاي آن را مي شنويم، سياستي را در پيش گرفته كه بازگشت به دوران جنگ سرد را تداعي مي كند. با اين تفاوت كه ايران هراسي را جايگزين شوروي سابق نموده است. تامين هزينه هاي مداخله از جيب كشورهاي نفت خيز خاورميانه و حمايت از دولت دست راستي يهود در فلسطين اشغالي و تحريك كره شمالي به منظور مهار رشد صنعتي چين و ژاپن از جمله ي اين سياست ها است.
در اين روزهايي كه آخرين پايگاه هاي داعش در سوريه و عراق در حال برچيده شدن است و ظهور ايران به عنوان يك قدرت منطقه اي برخي رقبا از جمله عربستان را به واكنش كشيده است. بايستي رفتارهاي فتنه جويانه اين كشورها را كه زير چتر حمايت آمريكا اداره مي شوند، بيش از گذشته رصدكرد. سفر سعد حريري نخست وزير لبنان به عربستان و استعفاي بي مقدمه وي در رياض و سخنان تحريك آميزي كه برعليه ايران ابراز نمود فرمان تشكيل كميته ي مبارزه با فساد به رياست محمدبن سلمان وليعهد و بازداشت چهل نفر از شاهزادگان و مقامات وابسته به وليعهد سابق چند ساعت پس از تشكيل اين كميته، همه دلالت بر آشفتگي سران كشورهاي عرب در تحولات خاورميانه دارد. بنا برتحليل بيشتر كارشناسان، سياست ها و اقدامات ترامپ موجب برهم خوردن ثبات نظام سنتي عربستان، اسرائيل و كشورهايي خواهد شد كه تسليم سياست هاي ضد ايراني وي شده اند. از طرفي افزايش مداخلات آمريكا در امور ساير كشورها و در پيش گرفتن رويه پيمان شكني در تعهدات بين المللي، نه تنها روسيه، چين و هند، بلكه بيشتر كشورهاي اروپايي را در مقابل آمريكا قرار خواهد داد.در سفر ترامپ به عربستان، كه بنا به قول خودش براي دوشيدن اين گاو شيري صورت گرفت، چنان رفتار غير ديپلماتيكي از خود به نمايش گذاشت كه هر عرب آزاده اي را آزرده خاطر مي كرد. در نمايش رقص شمشير، ترامپ با شمشيري در دست و در فاصله اي اندك با ملك سلمان با شكلك هاي كودكانه خود، به گونه اي مردم عرب را به سخره گرفت كه بيشتر اعضاي خاندان سعودي را آزرد. كدام ملت آزاده اي حاضر است، دوستي رييس دولتي را بپذيرد كه آنان را گاوي شيرده مي داند كه بايد شير ش را دوشيد تا تمام شود. ترامپ را چه ديوانه بدانيم و چه خودش را به ديوانگي زده باشد، نمادي از واقعيت نظام استكباري آمريكا است. تداوم اين سياست استكباري و تهي از تدبير، دير يازود ايالات متحده آمريكا را نيز به سرنوشت امپراتوري انگليس در عصر فروپاشي استعمار دچار خواهد كرد. در چنين اوضاعي كه امروز كشورهاي منطقه و جهان با سياست هاي آمريكا گرفتار آن شده اند، عقل و منطق حكم مي كند كه رهبران و تصميم سازان جمهوري اسلامي ايران با سياستي مدبرانه و صبورانه و با همكاري كشورهاي همسو اين دوره آشوب را مديريت كرده تا با كمترين هزينه از آن عبوركنند. در شرايط كنوني بخش بزرگي از تهديدات آمريكا زمينه عملي ندارد و ترامپ براي گريز از رسوايي هاي شخصي و انتخاباتي خود بيان مي كند. تجربه دوران استعمار نشان داده است كه استكبار در بيشتر كشورها با برانگيختن تعصبات قومي و مذهبي به ويژه در مناطقي كه تنوع قومي و مذهبي آن پررنگ است، زمينه مداخلات خود را فراهم كرده است. استان سيستان و بلوچستان به دليل اهميت سوق الجيشي و تنوع قومي و مذهبي خود مي تواند يكي از اهداف استكبار براي اجراي اين سياست شيطاني به شمار رود.
دكتر روحاني در جلسه ي روز يكشنبه 14 آبان هيئت دولت كه مهندس دانيال محبي (ملايي) را به عنوان استاندارسيستان و بلوچستان جايگزين مهندس علي اوسط هاشمي نمود در جمله اي بسيار سنجيده به شرايط سياسي منطقه و اين ويژگي استان اشاره و ابراز داشت: استان سيستان و بلوچستان از لحاظ استراتژيك همچون پيشاني كشور است و توسعه اين استان از اهميت ويژه اي برخوردار است. امنيت ايران در شرايط التهابات در منطقه در كنار اهتمام مسئولين امنيتي، مرهون سياست اعتدال دولت و تلاش براي حفظ عدالت و برابري بين مذاهب و افزايش اميد و اعتماد اقوام و مذاهب به سياست­ هاي نظام جمهوري اسلامي است و لذا حفظ تعادل و عدالت در ميان همه شهروندان ضروري است.
دانيال محبي از شخصيت هاي سياسي معتدل و مدبّر وآشنا به شرايط اجتماعي و جغرافيايي استان است. ايشان در دولت هشتم معاون سياسي و امنيتي استانداري سيستان و بلوچستان بوده اند. به دليل همين تجربه و كسب پختگي سياسي در سالهاي بعد، مي توان ايشان را انتصابي مدبّرانه و مرزيه الطرفين به حساب آورد. از طرفي انتظار مي رود كه كنش گران احزاب و شخصيت هاي با نفوذ سياسي و پيشوايان آزاد انديش مذهبي استان نيز به وظيفه ملّي خويش عمل كرده و در اين برهه ي حساس تاريخي به صورتي مطالبات برزمين مانده را از دولت دوازدهم درخواست نمايند كه موجب تفرقه و شكاف ملّي و افزايش فشار نامتعارف بر دولت و استاندار جديد نگردد. بدون ترديد استان سيستان و بلوچستان با شرايط خاص خود استحقاقي بيشتر از اين دارد كه تا كنون به آن رسيده است. در شرايط كنوني منطقه و جهان لازم است كه شخصيت هاي صاحب تريبون ، به ويژه نسل جواني كه در فضاي مجازي عرض نظر مي كند، از بيان برخي موضوعات كه بوي تعصبات قومي و مذهبي از آن به مشام مي رسد پرهيز كرده و به ريسمان اتحاد قومي و ملّي متوسل شوند. با شناختي كه راقم اين سطور از اقوام ساكن استان و پيوند هاي خانوادگي آنان از شمال تا جنوب استان در طول سالها مطالعه و مشاهده كسب كرده است، اگر همين امروز يك نمونه گيري ژنتيكي از ساكنين اين ديار انجام گيرد، همه ي آنها كه سنگ برتري قومي و قبيله اي خود را به سينه مي كشند از تداخل ژنتيكي مردم شمال و جنوب استان انگشت به دهان خواهند ماند. در مورد باورهاي مذهبي هم ترديدي ندارم كه كمتر خانواده اي در استان هست كه باورمندان دو مذهب غالب استان يعني شيعه امامي و سنّي حنفي در جمع آنها حضور نداشته باشد. اگر كارگزاران نظام و صاحبان تريبون در هر جايگاهي كه هستند رهنمودهاي مقام معظم رهبري و سياست هاي دولت اعتدال و تدبير را سرلوحه گفتار خويش قرار داده و مخلصانه به آن عمل نمايند ديگر شاهد مواردي از نقض حقوق شهروندي به ويژه در حوزه ي تامين حقوق اقوام و مذاهب نخواهيم بود. به عنوان يك شهروند قديمي استان كه روزگاري در همين زاهدان با همسايه هاي كليمي و مسيحي وهمكاران زردشتي و سيك برادرانه زندگي و كار كرده ا م، تنها آرزويم اين است كه قبل از مرگ توسعه ي همه جانبه و رفاه مردم اين گوشه ي استراتژيك وطنم را به چشم ببينم و از زبان مردم آن واژگاني را كه حس تفرقه ديني و مذهبي و جدايي قومي و قبيله اي را تلقين مي كند، هرگز نشنوم.
8006**6081دريافت كننده: نرگس تيموري**انتشار دهنده: حيدر سراياني

سرخط اخبار استان‌ها