پیشنهاد تولید خودروهای هیبریدی به جای برقی در كشور

تهران- ایرنا- دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محركه و قطعه سازان كشور تاكید كرد با توجه به فراوانی منابع گاز طبیعی در كشور، تولید خودروهای هیبریدی متشكل از سوخت گاز طبیعی و برقی می تواند به جای تمركز بر تولید خودروهای برقی گزینه مناسب تری باشد.

«آرش محبی نژاد» روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: تولید خودرو برقی در كشورمان كه گاز طبیعی به وفور وجود داشته و امكان تولید خودروهای گازسوز میسر است، نمی تواند به عنوان یك اولویت مطرح باشد.
وی گفت: استفاده از خودروهای برقی در كشورهایی كه از منابع انرژی تجدیدپذیر فراوان برخوردارند، به كاهش آلودگی های زیست محیطی و جلوگیری از گرم شدن كره زمین كمك می كند اما اگر قرار باشد برق تولیدی كشورمان را با نیروگاه های با سوخت های فسیلی توسعه دهیم، به همان اندازه در آلودگی محیط زیست و گرم شدن زمین تاثیر خواهد داشت.
محبی نژاد افزود: موضوع خودروهای برقی در كشور، فقط در حد پروژه «فاز صفر» آن یعنی مرحله مقدماتی مطرح است و هنوز خودروسازان كشور در این زمینه اقدام عملی نكرده اند.
این مسئول صنفی ادامه داد: قطعه سازان نیز تاكنون برای تامین قطعات خودروهای برقی اقدام عملی نداشته اند.
وی اضافه كرد: در این زمینه به مطالعه شرایط نیازمندیم كه موضوع از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در دست بررسی است.

** معایب خودروهای برقی
محبی نژاد گفت: امروز خودروهای برقی تولیدی در كشورهای مختلف با معضلات اساسی روبرویند كه از جمله آنها، ضایعات و زباله های باتری های استفاده شده در آنها، محل دفنشان و خسارت های وارد به محیط زیست است.
وی ادامه داد: علاوه بر آن، این خودروها در طول شب به شارژ شدن نیاز دارند كه استفاده تعداد زیادی از خودروها از شارژ برق، توان الكتریكی بالایی در شبكه می طلبد.
«باید دستگاه های متولی كشورمان از توان لازم برای تامین برق نیروگاه ها و شارژ سریع خودروها در طول روز برخوردار باشند و علاوه بر آن توسعه شبكه شارژ در كشور از مساله تولید خودروهای برقی مهمتر است؛ بر این اساس هماهنگی و همكاری دستگاه هایی نظیر وزارت نیرو، شهرداری ها، راهداری ها و وزارت كشور مورد نیاز است».
به گزارش ایرنا، چندی پیش «منصور معظمی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: تولید خودروهای برقی به تنهایی از سوی بنگاه های خودروسازی ممكن نیست و به دخالت و حمایت حاكمیت نیاز دارد.
معاون طراحی و توسعه محصول و پلتفرم شركت ایران خودرو نیز از عرضه نخستین خودروهای برقی و هیبریدی این شركت روی پلتفرم جدید از سال 1400 خورشیدی (2021 میلادی) خبر داد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز مردادماه گذشته اعلام كرد خودرو تیبای برقی در حال آزمایش است و پس از آزمایش، در آینده ای نزدیك عرضه می شود.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*3065*1961*
مصاحبه: محمد ملك دار *انتشار: مریم مسعود
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد