۲۴ آبان ۱۳۹۶، ۷:۳۰
کد خبر: 82731167
T T
۰ نفر
نبود اراده سیاسی در اجلاس آسه آن برای پایان دادن به بحران آوارگان روهینگیایی

كوالالامپور – ایرنا – در حالی كه رهبران ده ها كشور در دو هفته گذشته در ویتنام و فیلیپین گردهم آمدند تا مهمترین مسائل منطقه ای و جهانی را مورد بحث و گفت وگو قرار دهند، بررسی بحران روهینگیا كه به نظر می رسد میانمار هم تمایلی بر حل آن ندارد، چندان مورد توجه قرار نگرفت.

به گزارش ایرنا، اخبار انتشار یافته از نشست سازمان همكاری های اقتصادی آسیا – پاسیفیك كه به میزبانی ویتنام در شهر 'دا نانگ' و همچنین نشست اتحادیه كشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) كه به میزبانی فیلیپین در مانیل برگزار شد، نشان می دهد كه بحران روهینگیا به دلایل مختلف در اولویت برنامه های های این دو نشست نبود.
آنگونه در اخبار نشست آ.سه.آن آمده است، 'ركس تیلرسون' وزیر امور خارجه آمریكا با 'آنگ سان سوچی' مشاور دولت میانمار كه از دو سال پیش قدرت را در دست گرفته اما همچنان قادر به كنترل شرایط نیست، در مانیل دیدار كرد.
'تیلرسون' همچنین قرار است امروز (چهارشنبه) با سفر به 'نایپیدائو'، پایتخت میانمار، نشست های جداگانه ای با فرمانده نیروهای امنیتی میانمار با هدف بازگردان صلح به استان راخین داشته باشد.
یك مقام رسمی وزارت امور خارجه آمریكا كه در این سفر 'تیلرسون' را همراهی می كند، گفت كه پیامدها برای میانمار، در صورتی كه در قبال این بحران مسئولیت خود را ایفا نكند، بخشی از گفت وگو با فرمانده نظامی این كشور است.
به گفته وی، وزیر امور خارجه آمریكا همچنین بر گذار دموكراسی برای میانمار، حمایت از جمعیت محلی و اجازه غیرمشروط به كمك های انسانی و دسترسی رسانه ها به مراكز بحران و همچنین انجام تحقیق مستقل در خصوص سوء استفاده های انجام شده تاكید كرد.
'آنتونیو گوترش' دبیر كل سازمان ملل، 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن، و 'اوستین ترودو' نخست وزیر كانادا نیز از دیگر مقاماتی بودند كه در مانیل با 'آنگ سان سوچی' و با هدف پایان دادن به خشونت ها علیه میانمار گفت وگو كردند.
با وجود این دیدارها به نظر نمی رسد كه مقامات ارشد آ.سه.آن در مانیل نیز قادر باشند به بیانیه ای دست یابند كه اقدامات عملی حاصل از آن تسكین آلام آوارگان میانماری باشد.
در پیش نویس بیانیه ریاست این نشست كه بر عهده 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین بود، آمده است: ما از واكنش فوری به ارائه اقلام رفاهی به سیل زدگان و قربانیان رانش زمین در شمال ویتنام، آوارگان شهر مراوی در فیلیپین و همچنین گروه های تحت تاثیر قرار گرفته در استان راخین تشكر و قدردانی می كنیم.
این بیانیه 26 صفحه ای در هیچ جای دیگری به مسئله روهینگیا نپرداخته و حتی مسئله مقابله با مواد مخدر نیز كه دولت فعلی فیلیپین به دلیل انجام آن تحت فشار و انتقاد بین المللی قرار دارد، بیان نشده است.
به نظر می رسد كه اعضاء آ.سه.آن در شرایط فعلی كه برخی از آنها خود گرفتار انتقادات بین المللی به دلیل آنچه نقض حقوق بشر خوانده می شوند هستند، سیاست عدم مداخله در امور دیگر كشورها را بهترین گزینه می دانند تا از این طریق از اقدامات احتمالی علیه خود نیز در امان بمانند.
از اینرو، سكوت اعضاء آ.سه.آن در خصوص 'پاكسازی نژادی' و 'نسل كشی' روهینیگا به طور قابل توجهی به نفع 'آنگ سان سوچی' بود تا بدون مواجه با چالش خاصی حضور خود در دو نشست بین المللی را به اتمام برساند.
از سال 2012 تاكنون خشم افراط گرایان بودایی كه اكنون تعصب نژادی نظامیان میانمار نیز بر آن افزوده شده مرگ بیش از هزار روهینگیایی را پی داشته كه علاوه بر آنها حدود یك میلیون تن مجبور به ترك خانه و كاشانه خود شده اند كه تعداد زیادی از این آوارگان اكنون در 'كاكس بازار' بنگلادش در اردوگاه هایی با كمترین احتیاج های اساسی از قبیل آب و غذا زندگی می كنند.
آساق**241*1599 *شبس*1488 *انتشار دهنده: بهمن بامداد**

سرخط اخبار جهان