۲۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۵۶
کد خبر: 82730813
T T
۰ نفر
ادامه مسیر قطار مبارزه با  اعتیاد در آذربایجان شرقی

تبریز- ایرنا- به گزارش ایرنا، اعتیاد بلای خانمان سوزی است كه در سال های اخیر بسیاری از خانواده ها را درگیر خود كرده و افراد زیادی به دلیل آن، كار، زندگی و خانواده خود را از دست داده اند.

با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید، كاهش پنج آسیب اجتماعی مهم در اولویت كار دولتمردان قرار گرفت كه اعتیاد یكی از این موارد است.
در آذربایجان شرقی نیز مدیریت ارشد استان در دولت یازدهم با تاكید براینكه اعتیاد بیماری است و نباید در خیابان های استان معتاد متجاهر وجود داشته باشد، با همكاری و تعامل بالای همه دستگاه های مسئول با نیروهای امنیتی و انتظامی و دستگاه قضای استان در كمترین مدت معتادان متجاهر از سطح خیابان ها جمع آوری شد.

** كشف یك هزار و 223 مواد مخدر در استان
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان آذربایجان شرقی گفت: در 7 ماهه سال جاری یك هزار و 223 كیلوگرم انواع مواد مخدر در استان كشف شده كه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 17 درصد افزیش كشفیات داشته ایم.
محمدعلی نصرتی افزود: در این مدت 12 هزار و 32 نفر معتاد، قاچاقچی و توزیع كننده و حمل كننده مواد مخدر در استان دستگیر و 19 باند قاچاق تهیه و توزیع مواد مخدر نیز منهدم شده است.
وی با اشاره به برگزاری مراسم حج امسال گفت: با اقدامات و كنترل های انجام شده توسط پلیس فرودگاه خوشبختانه هیچ یك از زائران اعزامی از آذربایجان شرقی در عربستان دستگیر نشدند.
نصرتی اظهار كرد: در یك ماه اخیر در شهرستان هشترود 32 كیلوگرم مواد مخدر، 160 كیلوگرم ماده مخدر در شهرستان مراغه، 32 كیلوگرم ماده مخدر تریاك در شهرستان بستان اباد و 35 كیلوگرم مواد مخدر تریاك و حشیش در شهرستان بناب كشف و ضبط شده است.
وی گفت: 51 هزار و 137 نفر معتاد در مراكز ترك اعتیاد استان پذیرش شده اند كه 97 درصد این افراد مرد و 3 درصد زن هستند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان آذربایجان شرقی افزود: در سال جاری 48 نفر به دلیل مصرف مواد مخدر جان خود را ازدست داده اند كه نسبت به سال گذشته كه 68 نفر بود 29 درصد كاهش یافته است.
وی ادامه داد: 64 نفر از معتادان استان دارای بیماری های خاص ایدز و هپاتیت در مركز جداگانه ای درمان و نظارت می شوند.
نصرتی با اشاره به روستاهای آلوده استان، اظهار كرد: در كنار اقدامات انتظامی باید در این روستاها كارهای فرهنگی نیز انجام شود.
وی گفت: شهرداری مناطق یك و هفت تبریز بر اساس تفاهماتی كه انجام شده بود موظف به تهیه مواد غذایی مركز ماده 16 و مركز ترك اعتیاد بانوان بودند كه متاسفانه به بهانه تغییر اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار تبریز از انجام تعهدات خود ، خودداری می كند و ضروری است در این خصوص دستورات لازم ابلاغ شود.

** 86 خانواده معتادان مركز ماده 16 تحت پوشش كمیته امدادند
مدیركل كمیته امداد امام خمینی آذربایجان شرقی نیز گفت: با معرفی خانواده های معتادان بستری در مركز ماده 16 توسط دستگاه قضایی به این اداره كل 86 خانواده ها تحت پوشش قرار گرفته و تمام خدمات این اداره كل به جز خدمات مسكن را دریافت می كنند.
كلامی افزود: در بحث حمایت از زنان سرپرست خانوار 600 خانواده زندانی، 144 خانواده متاركه، 33 خانواده مفقود سرپرست و 92 خانواده بد سرپرست كه اكثر این ها در نتیجه اعتیاد آسیب دیده اند، تحت پوشش ما قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: اگرسرپرست خانواده ای كه معتاد است به اختیار قصد ترك اعتیاد داشته باشد، تمام خدمات كمیته امداد را سه دوره شش ماهه به این خانواده ارائه می دهیم تا سرپرست خانواده به سمت پاك شدن حركت كند.
كلامی اظهار كرد: بیش از 60 هزار خانواده تحت پوشش كمیته قرار دارند كه اكثر این خانواده ها آسیب پذیر اجتماعی و بالای 60 درصد آنها در حاشیه شهر ها ساكن هستند.
وی ادامه داد: در حوزه پیشگیری از اعتیاد این اداره كل به صورت جدی وارد شده و با رویكرد مشاوره، با خانواده ها ارتباط ایجاد كرده ایم و كارگاه های مختلف در خصوص آموزش و ارتقا دانش خانواده ها در رابطه با مواد مخدر برگزار می كنیم.

** 90 درصد بیماران مبتلا به هپاتیت سی در استان درمان شدند
رئیس دانشگاه علوم پزشكی تبریز نیز گفت: 550 هزار نفر در حاشیه شهرهای استان زندگی می كنند كه همگی این افراد مورد ویزیت قرار گرفته و اطلاعات همه خانواده ها را در دست داریم.
محمدحسین صومی افزود: در خصوص درمان معتادان مركز ماده 16 دانشگاه حضور جدی پیدا كرده و به شدت معتقدیم این مركز موجب كاهش حضور معتادان در جامعه است.
وی اظهار كرد: تلاش می كنیم طی ماه های آینده 10 مركز نگهداری معتادان جهت ارائه خدمات با تعرفه دولتی تحت حمایت این دانشگاه قرار گیرد.
صومی افزود: تمامی بیماران مبتلا به ایدز در استان شناسایی و تحت درمان و مراقبت دانشگاه علوم پزشكی هستند.
وی ادامه داد: در خصوص بیماری هپاتیت سی نیز خوشبختانه با ارائه داروی ایرانی درمان این بیماران به صورت رایگان در استان انجام می شود كه در طول یكسال گذشته روی 90 درصد این بیماران درمان انجام شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی تبریز در خصوص بیماران مبتلا به هپاتیت بی نیز گفت: بیمارانی كه شناسایی شده توسط دانشگاه درمان انجام می شود.

**شهرداری ها به وظایف خود عمل كنند
استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: در حوزه مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر اقدامات بسیار خوبی در استان انجام شده و از عملكرد نیروهای انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی در برخورد با قاچاقچیان عمده و باندهای قاچاق مواد مخدر تقدیرو تشكر می كنم.
مجید خدابخش افزود: در موضوع مواد مخدر باید به بحث های فرهنگی و پیشگیری بیش از پیش توجه شود و ضروری است از ابزاری كه در اختیار داریم بهره مند شویم.
وی در خصوص عدم همكاری شهرداری های مناطق هفت و یك تبریز، اظهار كرد: شهرداری ها توجه كنند مصوبات این شورا هرچه بوده با تغییراعضای شورای اسلامی شهر و شهردار تبریز تغییر پیدا نمی كند و باید مصوبات اجرا شود و هیچ بهانه ای قابل قبول نیست.
خدابخش با بیان اینكه ایجاد مركزماده 16 یكی از بهترین اقدامات در آذربایجان شرقی بوده است، گفت: رویكرد اصلی شهرداری ها در دنیا رویكردی اجتماعی و فرهنگی است و رویكرد عمرانی نیست، باید شهرداری ها در خصوص مركز ماده 16 همكاری های لازم را انجام دهند.
وی افزود: باید به موضوع مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر به صورت جامع نگریسته شود و بحث مبارزه با مواد مخدر فقط فرد معتاد نیست؛ اگر ریشه ها را بخوبی تشخیص ندهیم با مشكل مواجه خواهیم شد.
خبرنگار*ع: مینا بازگشا**انتشار: عزیزی راد
6120/518
۰ نفر