۲۳ آبان ۱۳۹۶، ۸:۵۵
کد خبر: 82729756
T T
۰ نفر
نماینده پارلمان عراق: مذاكره با جدایی طلبان معنا ندارد

بغداد - ایرنا - كامل الزیدی نماینده ائتلاف ملی عراق تاكید كرد: امكان هیچ مذاكره ای میان جدایی طلبان (طرفداران همه پرسی سوم مهر منطقه كردستان عراق) با بغداد وجود ندارد و اقدامات مسوولان این منطقه در این زمینه فقط اتلاف وقت است.

به گزارش امروز (سه شنبه) ایرنا، الزیدی در گفت وگو با پایگاه خبری 'المعلومه' عراق گفته است كه تلاش های تشكیلات منطقه كردستان در شمال عراق به ریاست نیچروان بارزانی كه خود از پرچمداران و طرفداران همه پرسی جدایی طلبانه بوده است برای انجام گفت وگو با بغداد و وارد كردن طرف های داخلی و خارجی به این موضوع، چیزی جز اتلاف وقت نیست.
الزیدی اربیل را متهم كرد كه از این طریق بدنبال بین المللی كردن موضوع است درحالی كه دولت مركزی بغداد همچنان مصر است كه با جدایی طلبان گفت وگو نكند، اما این زمینه برای دیگر احزاب كرد كه همه پرسی را پیش از برگزاری آن، رد كردند مانند جنبش تغییر (گوران)، حزب جماعت اسلامی كردستان و بخشی از اتحادیه میهنی كردستان عراق وجود دارد.
نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم كردستان عراق روز دوشنبه در جدیدترین اظهار نظر خود از عدم دریافت پاسخ از بغداد برای انجام گفت وگو خبر داد و ضرورت گفت وگو بر مبنای قانون اساسی عراق را موضع ثابت خود عنوان كرد.
حیدرالعبادی نخست وزیر عراق بارها تاكید كرده است كه شرط آغاز گفت وگو با اربیل، اعلام بطلان همه پرسی جدایی طلبانه است و اعلام تعلیق نتایج آن از سوی تشكیلات كردستان عراق ارزشی برای بغداد ندارد.
درهمین حال دو حزب تغییر و جماعت اسلامی كردستان نیز روز دوشنبه در بیانیه ای مشترك بار دیگر بر ضرورت تشكیل دولت محلی موقت برای سرپرستی یك گفت وگو نتیجه بخش با بغداد تاكید كردند.
این دو حزب پس از نشست روز یكشنبه خود در سلیمانیه در این بیانیه، وضعیت بغرنج كنونی را نتیجه سیاست های نادرست مسوولان اقلیم كردستان عراق دانسته و خواستار مسوولیت شناسی در قبال وضعیت شهروندان شمال عراق، بهبود معیشت آنان و آماده شدن برای برگزاری یك انتخابات سالم و بدون مداخله حزبی شدند.
درحالی كه پیش و پس از برگزاری همه پرسی جدایی طلبانه كردها در شمال عراق از سوی مسعود بارزانی رئیس حزب دموكرات عراق، مخالفت یكپارچه داخلی و خارجی و نیز میان احزاب كرد را برانگیخت، بازپس گیری مناطق مورد منازعه میان بغداد و اربیل بویژه استان نفت خیز و راهبردی كركوك توسط نیروهای فدرال این روند را شدت بخشید.
از آن زمان انتقادات و فشارها به مسوولان تشكیلات كردستان عراق برای كناره گیری، پاسخگویی نسبت به مدیریت منابع مالی و نفتی كردستان عراق در دوره مسوولیت، پذیرش مسوولیت سیاست های غلط ماههای اخیر و تشكیل دولت نجات ملی به شكل روزافزونی ادامه داشته است.
خاورم**380**1275

سرخط اخبار جهان