۲۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۵۲
کد خبر: 82728455
T T
۰ نفر

آرزو 2 ماه پايش مي شود

۲۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۵۲
کد خبر: 82728455
آرزو 2 ماه پايش مي شود

تهران - ايرنا - مديركل حفاظت و مديريت شكار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست گفت: آرزو پلنگ رودسر توسط اداره كل محيط زيست استان گيلان به مدت دو ماه به طور مداوم پايش مي شود و بعد از آن در حالت عادي به زندگي در زيستگاه خود ادامه خواهد داد.

اواسط دي ماه سال گذشته آرزو پلنگ ماده چهار ساله رودسر در يكي از انبارهاي روستايي از توابع شهرستان رودسر در حالي كه قادر به استفاده از دو پاي عقب خود نبود زنده گيري شد، اين قلاده پلنگ پس از زنده گيري و انتقال به تهران و دانشكده دامپزشكي دانشگاه تهران تحت سي تي اسكن قرار گرفت و مشخص شد كه ستون فقراتش به علت گير افتادن در تله سيمي كه عموما كشاورزان شمال كشور براي دفع جانوران در مزارع خود مورد استفاده قرار مي دهند، به شدت آسيب ديده است.
در بررسي هاي اوليه اعلام كردند كه اين حيوان ارزشمند قابل درمان نيست و بهتر است براي رهايي از درد با مرگ خاموش به زندگي آن پايان دهند اما گروهي از دامپزشكان با اين نظر مخالف بودند و بر اين اساس آرزو را تحت عمل جراحي قرار دادند كه بعد از يك دوره نسبتا طولاني اين گونه ارزشمند سلامت خود را بازيافت و هفته گذشته در زيستگاه خود يعني مناطق جنگلي سجيدان رودسر در استان گيلان رها سازي شد.
علي تيموري روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا درباره آرزو گفت: وضعيت عمومي حيوان مساعد است و زماني كه تحت درمان بود سعي شد تمام شرايط زيستگاه طبيعي براي حيوان فراهم شود تا خوي وحشي گري آن از بين نرود.
وي اظهار كرد: بعد از طي دوره درمان و اطمينان از شرايط مساعد آن براي رها سازي در طبيعت ، هفته گذشته با نصب يك ردياب ماهواره اي در زيستگاه طبيعي خود رها سازي شد و به مدت دو ماه نيز مورد پايش قرار خواهد گرفت.
مديركل حفاظت و مديريت شكار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست گفت: عمر باتري ردياب نصب شده به گردن آرزو حدود دو ماه است كه در اين مدت تمام حركات حيوان كنترل مي شود و بعد از دو ماه خود به خود از گردن حيوان باز مي شود و به زندگي عادي خود ادامه مي دهد.
وي با اشاره به سرگذشت اين پلنگ اظهار كرد: زماني كه آرزو پيدا شد احتمال مي رفت كه به ضايعه نخاعي مبتلا شده باشد تصور مي شد كه راه نجاتي براي پلنگ وجود نداشته باشد؛ در نتيجه يكي از راهكارهاي پيشنهادي، تزريق دوز بالاي داروي بيهوشي براي ممانعت از درد كشيدن حيوان و خواب ابدي براي آن بود.
مديركل حفاظت و مديريت شكار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: اما يك مجموعه خصوصي با انجام عمل رايگان جراحي ستون فقرات و نصب پروتز موفق شد براي نجات اين گربه سان در معرض انقراض گامي بزرگ بردارد.
وي گفت: بعد از اينكه عمل جراحي با موفقيت به پايان رسيد تيم تصميم گرفت تا حيوان در فضايي نگهداري شود كه به شرايط زيستگاه طبيعي آن نزديك باشد تا به خوردن غذاهاي دستي عادت نكند زيرا از همان ابتدا هدف رها سازي حيوان در طبيعت بعد از بهبودي بود بنابراين اگر به غذاي دستي عادت مي كرد شرايط براي رهاسارزي سخت مي شد از اين رو محل نگهداري آرزو مرحله به مرحله وسيع تر شد و به طور مداوم مورد معاينه و پايش قرار مي گرفت.
تيموري اظهار كرد: در اين مدت حيوانات زنده در محل نگهداري آرزو رها سازي مي شد تا حيوان با شكار آنها مهارت شكار را از ياد نبرد ، پيش از رها سازي در طبيعت موفق به شكار گراز شده بود.
وي اظهار اميدواري كرد گونه هاي ارزشمندي مانند پلنگ از گزند حوادث به دور باشند و سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان متولي تنوع زيستي كشور برنامه هايي از جمله بيمه كردن پلنگ ها را اجرا كرده است.
علمي 9014** 1440
خبرنگار : كيميا عبدالله پور** انتشار: گلشن
۰ نفر