۲۰ آبان ۱۳۹۶، ۲۳:۱۵
کد خبر: 82726858
T T
۰ نفر
تصويب كمك 700ميليون دلاري آمريكا به پاكستان پس از تهديدهاي ترامپ

اسلام آباد - ايرنا - در حالي كه پس از تهديدهاي ترامپ مبني بر قطع كمك‌هاي مالي به پاكستان سران اسلام آباد واكنش تندي نشان داده بودند آمريكا با 700 ميليون دلار به سوي پاكستان بازگشت.

به گزارش شامگاه شنبه ايرنا از پايگاه اينترنتي روزنامه انگليسي زبان ' داون' پاكستان، در حالي كه پس از تهديدات ترامپ مبني بر قطع كمك‌هاي مالي به پاكستان، سران اسلام آباد واكنش‌‌هاي تندي نشان داده و اعلام كرده بودند كه ارزشي براي ارتباط با آمريكا قائل نيستند، كنگره آمريكا سخنان ترامپ را نقض كرد.
گزارش‌ها حاكي است كنگره با تصويب كمك 700ميليون دلاري به پاكستان، آن را حمايت از فعاليت‌هاي اسلام آباد در خصوص مبارزه با تروريسم دانست.
وزرات دفاع آمريكا اعلام كرده پس از عمليات‌هاي جدي ارتش پاكستان عليه گروه‌هاي تروريستي به خصوص شبكه حقاني، اين كشور تصميم گرفته كمك‌هاي مالي جديدي را به اسلام آباد تحويل دهد.
قرار است نيمي از اين اعتبار، به صورت فوري به اسلام آباد تحويل شده و نيمي ديگر پس از تاييد جديت مبارزه پاكستان با تروريست‌ها پرداخت شود.
وزارت دفاع آمريكا از پاكستان خواسته تا مبارزه عليه گروه‌هاي تروريستي به خصوص شبكه حقاني و لشكر طيبه را ادامه دهد.
به گزارش ايرنا پس از اينكه 'دونالد ترامپ ' رئيس جمهوري آمريكا در 21 ماه اگوست (30 مرداد) راهبرد جديد ضد پاكستاني آمريكا در قبال تحولات افغانستان و جنوب آسيا را اعلام كرد، روابط دو كشور به شدت به سردي گرائيد.
دولت آمريكا ، اسلام آباد را به حمايت از تروريستم در افغانستان متهم مي كند، ولي اين اتهام از سوي مقامات پاكستان تكذيب شده است.
رئيس جمهوري آمريكا تهديد كرد در صورتي كه اسلام آباد نگراني هاي واشنگتن را برطرف نكند، تحريم هاي جديدي عليه پاكستان اعمال مي شود.
متيس وزير دفاع آمريكا نيز در نشست كنگره اين كشور با بيان اينكه يك شانس ديگر به پاكستان داده مي شود، خاطرنشان كرد: اگر پاكستان در انجام اقدامات جديد با شكست روبرو شود، آمريكا علاوه بر تحريم ها حملات هواپيماهاي بدون سرنشن در خاك پاكستان را بار ديگر گسترش خواهد داد.
منابع ديپلماتيك در واشنگتن بر اين عقيده اند كه هشدارهاي آمريكا نمي تواند به عادي سازي روابط بين دو كشور كمك كند.
اين منابع مي گويند كه پاكستان در واكنش به تهديدهاي آمريكا ممكن است، مجبور شود گزينه نزديكي با چين و روسيه را در دستور كار خود قرار دهد.
از سوي ديگر پاكستان به دليل عبور كاميون هاي لجستيكي آمريكا از خاك اين كشور به افغانستان از اهميت زيادي برخوردار است و هر گونه افزايش تنش بين دو كشور مي تواند مشكلاتي را براي آمريكا در افغانستان در پي داشته باشد.
خواجه محمد آصف وزير امورخارجه پاكستان با شركت در برنامه سياسي «تا فردا» اعلام كرد: نيازي به كمك مالي ناچيز آمريكا نداريم و در صورت افزايش فشارهاي واشنگتن ايران، چين، روسيه و تركيه در كنار پاكستان هستند.
وي افزود: هميشه در معامله با آمريكا ضرر كرده‌ايم اما اين بار چنين اتفاقي نمي افتد.
خواجه آصف تأكيد كرد: پاكستان در جنگ عليه تروريسم پيروز شد اما آمريكا در افغانستان شكست خورد و سعي دارد با استفاده از نام شبكه حقاني ناكامي خود را به اسلام‌آباد نسبت دهد.
وي افزود: به آمريكا پيشنهاد داديم كه با تبادل اطلاعات بين سرويس‌هاي امنيتي مواضع شبكه حقاني را مشخص كند تا عليه آنها وارد عمل شويم.
آساق**6125*شبس*1613*سيدبهادر حسيني*انتشار دهنده: عبدالله غفاري

سرخط اخبار جهان