جهانگیری: اتحادیه اروپا حساب ویژه ای برای همكاری با ایران باز كند

تهران – ایرنا - معاون اول رییس جمهوری با بیان اینكه ایران از ثبات، آرامش و امنیت بسیار خوبی برخوردار است، گفت: ایران شریك بسیار معتبری برای اتحادیه اروپا است و این اتحادیه باید حساب ویژه ای برای همكاری با ایران باز كند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری عصر شنبه در دیدار فیل هوگان كمیسیونر كشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا اظهار داشت: همكاری های اقتصادی ایران و كشورهای عضو اتحادیه اروپا سابقه ای دیرینه دارد و تقریباً اكثر شركت های معتبر اروپایی در اقتصاد ایران در حوزه انرژی، صنعت و كشاورزی حضوری فعال داشته اند.
معاون اول رییس جمهوری افزود: تا پیش از اعمال تحریم ها، اتحادیه اروپا شریك نخست تجاری ایران بود و حتی برخی كشورهای عضو این اتحادیه به تنهایی رتبه اول و دوم را به خود اختصاص داده بودند اما با وضع تحریم ها، مبادلات تجاری و همكاری های اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا به شدت كاهش پیدا كرد اما با این وجود اقتصاد ایران مسیر رشد خود را ادامه داد.
وی با اشاره به اینكه پس از اعمال تحریم ها، اقتصاد ایران به سمت كشورهای آسیایی و شرق آسیا سوق پیدا كرد، افزود: پس از توافق هسته ای و اجرایی شدن برجام، روابط اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا مجدداً گسترش پیدا كرد و در سال 2016 و 2017 شاهد رشد همكاری های اقتصادی هستیم.
جهانگیری با تاكید بر اینكه در ایران علاقه مندی سیاسی برای توسعه روابط با اتحادیه اروپا بصورت جدی وجود دارد، به زمینه های همكاری در بخش های مختلف و وجود ظرفیت های فراوان برای توسعه مناسبات در حوزه های انرژی، صنعت، كشاورزی و خدمات اشاره و خاطر نشان كرد: با وجود این ظرفیت ها، می توان ده ها میلیارد دلار پروژه مشترك برای همكاری های ایران و اتحادیه اروپا تعریف كرد و مهم این است كه طرفین برای اجرای توافقات اراده جدی داشته باشند تا توافقات فقط در حد گفتگو و امضا باقی نماند.
معاون اول رییس جمهوری مهمترین مانع كه در حوزه سیاسی پیش روی گسترش روابط ایران و كشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود دارد را فضاسازی های آمریكا و بخصوص ترامپ در مقابل برجام دانست و افزود: ترامپ پیش از آغاز بكار بعنوان رییس جمهور آمریكا، فضاسازی علیه برجام را شروع كرد و اكنون علاوه بر فضاسازی ها، برخی تحریم های یك جانبه را نیز در آمریكا علیه ایران اعمال می كند.
وی تصریح كرد: روح برجام در واقع فضای مناسب همكاری میان طرفین است كه در حال حاضر توسط ترامپ نقض شده است و تهران انتظار دارد كه اتحادیه اروپا بصورت قاطع در برابر طرف هایی كه قصد نقض برجام را دارند ایستادگی كند و مواضعی كه خانم موگرینی و برخی روسای جمهور كشورهای عضو اتحادیه اروپا اتخاذ كرده اند نیز در همین راستا و در مقابله با ترامپ است.
جهانگیری گفت: انتظار داریم اتحادیه اروپا و كشورهای عضو این اتحادیه، علیرغم فضاسازی های موجود، شركت های خود را برای همكاری با ایران تشویق كنند و از این شركت ها برای توسعه مناسبات با ایران حمایت نمایند.
معاون اول رییس جمهوری اضافه كرد: ایران از ظرفیت های گسترده ای در بخش كشاورزی، دام، صنایع تبدیلی و شیلات برای همكاری با اتحادیه اروپا برخوردار است و دولت ایران از مذاكرات و توافقات صورت گرفته میان كمیسیونر كشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا با وزیر جهاد كشاورزی حمایت می كند.
وی با یادآوری اینكه ایران در منطقه ای حساس قرار گرفته،‌ گفت: تلاش های فراوانی از سوی برخی قدرت ها صورت گرفت تا امنیت و آرامش منطقه توسط گروه های تروریستی و تكفیری برهم زده شود و در جریان این اتفاقات،‌ متاسفانه مردم برخی كشورهای منطقه خسارات سنگینی را متحمل شدند و امروز كشورهایی كه گروه های تروریستی را ایجاد و از آنان حمایت مالی و تسلیحاتی كردند، حالا كه می بینند این گروه ها در حال شكست هستند، به روش های دیگری برای ناامنی منطقه روی آورده اند.
جهانگیری با بیان اینكه متاسفانه همكاری های بانكی میان ایران و كشورهای عضو اتحادیه اروپا آنطور كه مورد انتظار بوده، پیش نرفته است، گفت: ایران علاقه مند است همكاری های اقتصادی خود را با اتحادیه اروپا تعمیق كند و ما از سرمایه گذاری مشترك با اتحادیه اروپا نه فقط برای بازار ایران بلكه برای بازارهای منطقه استقبال می كنیم.
معاون اول رییس جمهوری همچنین با اشاره به پیشنهاد كمیسیونر كشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا برای تاسیس دفتر این اتحادیه در تهران جهت پیگیری توافقات، تصریح كرد: تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران می تواند به توسعه روابط كمك كند و این موضوع در حال حاضر در دستور كار وزارت امور خارجه ایران قرار گرفته و در حال بررسی است.

** اتحادیه اروپا نقشی را كه ترامپ برای از بین بردن برجام انجام می دهد، رد می كند
فیل هوگان كمیسیونر كشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا نیز در این دیدار مذاكرات خود با وزیر جهاد كشاورزی كشورمان را مثبت و سازنده ارزیابی كرد و گفت: شركت هایی كه همراه من به تهران سفر كرده اند نیز با شركای ایرانی خود دیدارهایی داشته اند و در حال حاضر 250 تاجر ایرانی و اروپایی با یكدیگر در حال مذاكره برای همكاری مشترك در حوزه صنایع غذایی و كشاورزی هستند تا پس از سالها وقفه در همكاری، بار دیگر به دوران پرشكوه گذشته در مناسبات تجاری بازگردیم.
وی افزود: ما در تلاش هستیم تا به مردم اروپا و ایران بگوییم كه برجام یك توافق برد-برد است و روابط ایران و اروپا نیز كه پس از برجام گسترش یافته، روابطی برد - برد است.
فیل هوگان با اشاره به اینكه موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا از من خواست كه اطمینان دهم كه اتحادیه اروپا در كنار برجام خواهد ماند، تصریح كرد: خانم موگرینی در اتحادیه اروپا صراحتاً اعلام كرده است كه این اتحادیه بر اجرای برجام متعهد خواهد ماند و كسانی كه تمایل ندارند به برجام متعهد باشند را نیز متقاعد خواهد كرد كه به این توافق نامه پایبند باشند.
وی با اشاره به اینكه برای نخستین بار است كه یك كمیسیونر كشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا به ایران سفر می كند، اظهار داشت: نتیجه مذاكرات صورت گرفته امروز با وزیر جهاد كشاورزی ، امضای یك بیانیه مشترك برای توسعه همكاری ها در بخش كشاورزی و صنایع غذایی بود كه در این راستا باید ساختاری ایجاد كنیم تا بتوانیم هر چه سریعتر مفاد این بیانیه مشترك را اجرایی كنیم.
فیل هوگان با طرح پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تاسیس دفتر این اتحادیه در تهران، خاطر نشان كرد: اتحادیه اروپا مایل است دفتری در تهران داشته باشد تا بتواند مفاد توافقنامه ها میان ایران و اتحادیه اروپا را بهتر و با سرعت بیشتری پیگیری كند.
وی با اشاره به مذاكرات خود با وزیر جهاد كشاورزی در خصوص ایجاد خط اعتباری و بهبود روابط بانكی در جهت توسعه فعالیت تجار دو طرف، خاطر نشان كرد: تاكنون زمینه همكاری 50 بانك كوچك و متوسط اروپایی با بانك های ایرانی فراهم شده و لازم است بانك های ایرانی برای توسعه همكاری ها استاندارد های خود را ارتقاء دهند تا بتوانیم در سالهای آینده بانك های بزرگ اروپایی را نیز به میدان بیاوریم.
فیل هوگان ضمن اعلام حمایت اتحادیه اروپا از تقاضای جمهوری اسلامی ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی WTO، تصریح كرد: اتحادیه اروپا نقشی كه ترامپ در آمریكا برای از بین بردن برجام انجام می دهد را رد می كند و ما باید برجام را كه حاصل 12 سال مذاكره است، نجات دهیم.
وی با اشاره به نتایج مثبت سفر هفته گذشته خانم موگرینی به آمریكا، گفت: ما به طرفینی كه با برجام مشكل دارند گوشزد می كنیم كه اگر مشكلی وجود دارد باید آن را از طریق ساز و كار حل اختلاف كه در برجام پیش بینی شده پیگیری كنند.
كمیسیونر كشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا تصریح كرد: جمهوری اسلامی ایران می تواند در خصوص اجرای برجام روی اتحادیه اروپا حساب كند و به رغم تحركات ترامپ اتحادیه اروپا در كنار ایران خواهد بود.
وی ادامه داد: معتقد هستیم كه ترامپ بدنبال لفاظی سیاسی است و اگر بخواهد اقدامی انجام دهد، كنگره آمریكا جلوی آن را خواهد گرفت.
سیام**9314**
تنظیم: داود توسلی**انتشار:امیركاردان
۰ نفر