۱۵ آبان ۱۳۹۶، ۹:۲۹
کد خبر: 82721087
T T
۰ نفر
ريكشاهاي رنگارنگ، سه چرخه هايي كه به سمبل فرهنگي پاكستان بدل شده اند

اسلام آباد - ايرنا - 'ريكشا' سه چرخه اي موتوري است كه در پاكستان همانند ديگر كشورهاي جنوب آسيا، وسيله نقليه عمومي مهمي بشمار مي رود كه در شهرهاي پرتردد و شلوغ و همچنين مناطق روستايي اين دسته از كشورهاي آسيايي مورد استفاده قرار مي گيرد و به عنوان بخشي از فرهنگ مردم اين مرز و بوم شناخته شده است.

به گزارش ايرنا، اين خودروي سواري كه در همه شهرهاي كوچك و بزرگ پاكستان يافت مي شود، در ابتدا وسيله اي شبيه سه چرخه هاي بدون موتور بود كه به وسيله نيروي انساني به حركت در مي آمد، اما امروز بيشتر آنها موتور دار شده اند و مسافران به سهولت توسط اين خودروها جا به جا مي شوند.
ريكشا بيشتر براي مسافت هاي كوتاه مورد استفاده قرار مي گيرد. ريكشاها در پاكستان دو نوعند؛ يكي ريكشاي معمولي كه سه چرخ دارد وديگري ريكشايي است كه با موتور سيكلت رانده مي شود و از امنيت كمي برخوردار است.
در برخي از مناطق پاكستان به ريكشا 'چاندگاري' نيز مي گويند كه مفهوم آن خودروي ماه است.
با اين حال اين وسيله نقليه عمومي ساده و كوچك نقش مهمي در آلودگي هوا در شهرها دارد و به دليل صداي ناهنجارش آلودگي صوتي نيز توليد مي كند و به همين دليل شهرداري برخي از شهرهاي بزرگ از جمله لاهور و كراچي ورود آن را به برخي از مناطق ممنوع كرده است.
تنها در شهر اسلام آباد پايتخت پاكستان استفاده از ريكشا در سطح خيابان و معابر عمومي به طور موكد ممنوع است.
مردم در شهرهاي پاكستان به دليل بافت قديمي آن و وجود كوچه پس كوچه ها و خيابان هاي تاريك و غير استاندارد ترجيح مي دهند از ريكشا براي سفرهاي درون شهري استفاده كنند به همين دليل است كه در شهرهاي مختلف اين كشور از جمله 'مولتان، لاهور، گوجرانوالا، چنيوت، لاركانا، فيصل آباد، سيالكوت و شهر راولپندي' انبوهي از ريكشاها را در سطح شهر مي توان مشاهده كرد.
دولت پاكستان براي كاهش آلودگي شهري در طرحي ريكشاهاي گاز سوز را وارد بازار كرده كه با استقبال مردم روبه رو شده است، زيرا از دود انبوهي كه اين وسيله توليد مي كند، خلاصي مي يابند .
هزينه نگهداري ريكشا براي رانندگان آن نسبت به تاكسي بسيار پايين تر است، به همين دليل كرايه آن نيز نسبت به ديگر خودروهاي عمومي از جمله تاكسي بسيار كمتر مي باشد و بيشتر مردم فقير ترجيح مي دهند با اين وسيله سه چرخه سفر كنند .
از سوي ديگر تعداد زياد ريكشاها در نقاط پرتردد و شلوغ شهرها به يكي از مشكلات زيست محيطي تبديل شده، هر چند در رسانه ها بر ضرورت ممنوعيت استفاده از ريكشا در مناطق شهري و بازارهاي شلوغ تاكيد مي شود، اما دولت تاكنون از اين كار خودداري كرده است، زيرا به عقيده دولت اين كار نه تنها باعث بيكاري صدها هزار راننده ريكشا مي شود، بلكه به قشر فقير و تهي دست جامعه كه توانايي سفر با تاكسي و ديگر وسايل نقليه را ندارند، ضربه جبران ناپذيري وارد مي كند .
ريكشا از سوي ديگر از زمان تاسيس پاكستان تاكنون به سمبل فرهنگي پاكستان نيز تبديل شده است.
بسياري از رانندگان سعي مي كنند ريكشاي خود را با طرح گل و گياه و نقاشي هاي مختلف از طبيعت تزيين و آرايش كنند. بيشتر اين نقاشي ها و رنگ آميزي ها بر بدنه خارجي و قسمت عقبي طرح ريزي مي شود. به همين دليل است كه بيشتر گردشگران خارجي در پاكستان سعي مي كنند از لذت سفر با ريكشا در شهر بي نصيب نمانند .
از سوي ديگر هر چند در عصر پيشرفت و فنآوري هاي جديد مردم طبقه متوسط پاكستان ترجيح مي دهند از تاكسي هاي اينترنتي همچون ' اوبر و كريم ' استفاده كنند، اما ريكشا همچنان براي مردم كم درآمد وسيله اي مناسب براي سفرهاي درون شهري بشمار مي رود.
با توجه به اهميت استفاده از ريكشاها براي عموم مردم پاكستان در زمان كنوني برخي از شركت هاي خودروسازي در اين كشور مدل هاي جديدي از ريكشاها كه آلودگي صوتي و هوايي كمتري دارد را با قيمت دو هزار دلار ( 8 ميليون تومان ) وارد بازار كرده اند، اقدامي كه نويد دهنده مدرنيزه شدن ريكشاها و همگام شدن با ديگر فن آوري جديد در اين كشور است.
آساق**6125**1144سيدبهادر حسيني* انتشار دهنده: عليرضا جباري

سرخط اخبار جهان