۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۲۳
کد خبر: 82714371
T T
۰ نفر
تركيه خواهان امتيازات بيشتر براي انتقال گاز روسيه به اروپا

مسكو - ايرنا - اجراي طرح خط لوله گاز «جريان تركيه» كه از روسيه آغاز و پس ازعبور از درياي سياه به تركيه مي رسد و از آنجا به كشورهاي اروپايي كشيده مي شود، با دشواري هايي روبرو شده است و گفته مي شود آنكارا از اين طرح براي اعمال فشار بر مسكو و گرفتن امتيازهاي بيشتر بهره مي گيرد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا، مطابق توافق امضا شده، طرح خط لوله گاز «جريان تركيه»در صورت تكميل هر سال 14 ميليارد متر مكعب گاز را از روسيه براي مصرف داخلي به تركيه و همچنين 50 ميليارد متر مكعب به بازارهاي مصرف اروپايي منتقل خواهد كرد.
روزنامه نزاويسيمايا گازتا چاپ مسكو امروز سه شنبه در مقاله اي نوشت: رجب طيب اردوغان از اين طرح به عنوان ابزاري براي اعمال فشار بر مسكو استفاده مي كند و حكومت تركيه با مهارت از آن بهره مي برد.
در مقاله آمده است: آنكارا در نظر دارد از مسكو بخواهد ممنوعيت احداث خط لوله گاز «ترانس كاسپييسك» از تركمنستان به تركيه و كشورهاي اروپايي از طريق جمهوري آذربايجان را لغو كند؛ روسيه سه سال پيش با استناد به اينكه برخي كشورهاي ساحلي درياي خزر، فناوري هاي پيشرفته براي احداث خط لوله گاز در بستر درياي خزر در اختيار ندارند، با ساخت خط لوله گاز از تركمنستان به جمهوري آذربايجان طرحي كه مورد حمايت اتحاديه اروپا بود، مخالفت كرد.
نزاويسيمايا گازتا در ادامه مقاله نوشته است: رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه اعلام كرده است كه كشورش قصد دارد گاز تركمنستان را از طريق خاك خود به كشورهاي اروپايي انتقال دهد.اما روسيه سالهاست كه با احداث خط لوله گاز ترانس كاسپييسك مخالفت مي كند زيرا گاز ارزان قيمت تركمنستان، طرح هاي گازي روسيه در تركيه و اروپا را بي ارزش مي كند.
در گزارش روزنامه روسي خاطرنشان شده است: سازش اقتصادي روسيه و تركيه را به زحمت مي توان قطعي خواند و هنوز زود است كه درباره موفقيت اجراي طرح خط لوله گاز جريان تركي قضاوت كرد.
روسيه از اواسط سال 95 احداث خط لوله گاز جريان تركيه را آغاز كرده است و بخشي از اين خط لوله با ظرفيت 31.5 ميليارد مترمكعب در قلمرو خشكي، احداث شده است.
براساس طرح تنظيم شده، دو شاخه خط گازي هر كدام با توان پمپ 15 ميليارد و 750 ميليون متر مكعب گاز ساخته خواهد شد و فاز دوم نيز شامل دو مسير به مجموع توان انتقال 32 ميليارد متر مكعب است كه پس از كسب توافق روسيه با كشورهاي اروپايي خريدار گاز اجرايي مي شود.
هزينه احداث فاز اول طرح خط لوله گاز جريان تركيه 3.3 ميليارد يورو برآورد شده است.
در همين حال شركت گازپروم اعلام كرده است كه 350 ميليون يورو براي اجراي طرح به شكل وام در اختيار شركت «ساوت استريم ترانسپورت بي» پيمانكار طرح خط لوله جريان تركيه قرار مي دهد.
دولت هاي روسيه و تركيه اين توافقنامه را تاييد كرده اند و در مجلس دو كشور نيز تصويب شده است و هيچ مانع قانوني براي اجراي آن وجود ندارد.
عملياتي شدن اين طرح مي تواند براي روسيه اميدي باشد تا از وابستگي به خط لوله كنوني مسير اوكراين كه با اين كشور اختلاف هاي سياسي هم دارد، رهايي يابد، زيرا تاكنون سه بار جريان انتقال گاز به اروپا در فصل سرد سال هاي 2006، 2008 و 2009 قطع شده است، بنابراين مسكو نمي خواهد جايگاه 40 درصدي خود در تامين گاز اين حوزه را از دست بدهد و اروپايي ها در پي جايگزين برآيند.
روسيه سالانه حدود 130 ميليارد مترمكعب گاز از طريق خطوط انتقال گاز اوكراين، اين منبع انرژي به اروپا صادر مي كند.
به گزارش رسانه ها، همزمان با تلاش اروپايي ها براي تنوع بخشي به منابع تامين نيازهاي گازي، روسيه نيز در صدد ايجاد مسيرهاي مناسب تر گاز رساني است تا همچنان نقش مهم خود را در اين عرصه و كسب درآمدهاي ارزي حفظ كند.
از سوي ديگر، آنكارا هم كه مي خواهد از مزيت حلقه وصل بين روسيه و اروپا بهره هاي روزافزون اقتصادي ببرد، در صدد است، ضمن حفظ روسيه به عنوان تامين كننده 60 درصدي گاز مصرفي تركيه، نقش مركزي در ترانزيت گاز به اروپا داشته باشد تا افزون بر ارتقاي جايگاه راهبردي خود، در صورت نياز از اين حربه به عنوان اهرم فشار بر اروپا استفاده كند.
براساس اطلاعات انتشار يافته، طرح خط لوله امضا شده بين مسكو و آنكارا با خروج از روسيه، گذر از درياي سياه و شبه جزيره بالكان وارد بخش اروپايي تركيه مي شود تا گاز را به يونان و سپس به ساير بازارهاي هدف در اروپا منتقل كند.
نيازهاي متقابل تركيه و روسيه نه تنها در قالب اين قرارداد تازه امضا شده بلكه در سال هاي گذشته حتي با وجود اختلاف نظرهاي شديد بر سر بحران سوريه، براي آنكارا و مسكو آشكار بوده است.
اما به نظر مي رسد نياز و تمايل تركيه براي كسب درآمدهاي بيشتر از انتقال گاز به ويژه از كشورهاي ساحلي خزر، اجراي طرح خط لوله گاز جريان تركيه را با كندي مواجه ساخته است و اجراي طرح را به زمان نامعيني به تاخير انداخته است.
اروپام 391** 1346** انتشار دهنده: رحمت الله خدادادي

سرخط اخبار جهان