۸ آبان ۱۳۹۶، ۱۸:۵۳
کد خبر: 82713772
T T
۰ نفر
مجلس افغانستان با درج قومیت در شناسنامه های الكترونیكی مخالفت كرد

كابل - ایرنا - مجلس نمایندگان افغانستان با اكثریت آرا دستور رئیس جمهوری این كشور را در مورد درج عنوان قومیت و دین بر روی شناسنامه های الكترونیكی كه در درست تهیه است لغو و با آن مخالفت كرد.

به گزارش ایرنا، مجلس نمایندگان افغانستان روز دوشنبه فرمان رئیس جمهوری را در مورد تعدیل در قانون «ثبت و احوال نفوس» این كشور كه در آن به درج نام قومیت های در شناسنامه ها تاكید شده بود، مخالفت كرد.
بر اساس این فرمان، ماده ششم قانون ثبت احوال نفوس این كشور كه در آن تنها بر ذكر نام، نام فامیلی و استان ثبت در شناسنامه اكتقا كرده است را تعدیل كرد و بر این اطلاعات عنوان قومیت را نیز اضافه كرده بود كه این فرمان باعث وقفه در روند صدور شناسنامه های الكترونیكی برای مردم افغانستان شده است.
براساس قانون ثبت و احوال نفوس افغانستان كه در سال 1392 در 5 فصل و 39 ماده در مجلس نمایندگان به تصویب رسیده بود، از طرف رئیس جمهوری اجرایی شده است .
پس از بحث و بررسی های زیاد؛ نمایندگان مجلس افغانستان، درج قومیت كه در مذاكرات با عنوان ملیت خوانده می شود در شناسنامه های الكترونیكی را دامن زدن به تفرقه قومی و مانع ملت سازی در افغانستان دانستند.
پس از این بحث، فرمان رئیس جمهوری به رای گذاشته شد كه با اكثریت آراء رد شد و قانون قبلی كه در مجلس به تصویب رسیده بود، دوباره برای اجرا به تایید رسید.
این قانون سه سال پیش در مجلس افغانستان تصویب و توسط رئیس جمهوری اجرایی شد اما با بالا گرفتن مخالفت ‌های سیاسی بر سر درج، دین و قومیت مانع از آغاز و توزیع شناسنامه الكترنیكی در افغانستان شد.
قرار است در آبان ماه جاری روند توزیع شناسنامه الكترونیكی از كاخ ریاست جمهوری آغاز شود و پس از آن در چهار مركز كابل در مدت شش ماه در اختیار شهروندان قرار گیرد.
با رد فرمان رئیس جمهوری افغانستان این احتمال وجود دارد كه بار دیگر روند توزیع شناسنامه به تأخیر افتد و این خود در زمان و شفافیت انتخابات آتی مشكل ساز خواهد شد.
آساق*291* 1104*شبس*1613*انتشاردهنده: عبدالله غفاری

سرخط اخبار جهان